120 761 läst ·
151 svar
121k läst
151 svar
Granne byggt fel?
Apropå syrenerna, jag köper 5-pack ungerska syrener på postorder Bygghemma och krukar in dem i stora koniska plastkrukor. Nästa år planterar jag ut dem, då har de ett fint rotsystem och får en snabbstart. Bondsyrenen ger mig en massa gratisskott och de krukas också in och får vänta ett år på samma sätt, jag köper billiga planteringsjordsäckar. Mot vägen har jag planterat Häggmispel, pga ett mycket torrare läge och fåglarna äter bären och sår dem överallt i trädgården och jag får en massa gratisplantor till min häck. Man får en behaglig, grön djungelkänsla i trädgården med mycket lä och man glömmer alltmer att grannarna överhuvudtaget existerar.H Harrison skrev:Det rekommenderas att staketet ska placeras 50 cm från tomtgränsen. Svartbygget lär vara preskriberat, om det har gått mer än 10 år. Om det brinner ner, får man inte bygga upp det på nytt. Förr i tiden gjordes inte utsättning av tomtgränserna och byggnadens gränser så ofta som idag. Därför ser man på mitt område mycket friggebodar och komplementbyggnader som har hamnat helt eller delvis UTANFÖR tomtgränsen. För att servitutet ska gälla, bör det vara skriftligt. Jag skulle plantera en häck eller buskar, för att slippa se på det här fula bygget. Grannens framtida bygglov kan bli blockerat av ett sådant svartbygge. Jag skulle ta några kort på det och åka till byggkontoret och fråga, om det finns någonting att göra. vill man vara extra jävlig och grannens hus ligger på den norra sidan, skulle man kunna plantera en Thuja-häck där, den kan bli 6-8 m, om man inte klipper av den i tid. Thujan saka planteras typ 2 m från gränsen, eftersom grenarna sprider ut sig. Den kan växa t o m 40 cm per år. Jag planterar mycket syrener mot mina grannar, för att slippa se dem (som har bråkat så mycket). De blir 3-4 m långa med tiden. Det hjälper mycket!
Har du syrenerna inne över vintern då? Varmt, svalt, ljust, mörkt? Gillade idéen och kanske gör samma.H Harrison skrev:Apropå syrenerna, jag köper 5-pack ungerska syrener på postorder Bygghemma och krukar in dem i stora koniska plastkrukor. Nästa år planterar jag ut dem, då har de ett fint rotsystem och får en snabbstart. Bondsyrenen ger mig en massa gratisskott och de krukas också in och får vänta ett år på samma sätt, jag köper billiga planteringsjordsäckar. Mot vägen har jag planterat Häggmispel, pga ett mycket torrare läge och fåglarna äter bären och sår dem överallt i trädgården och jag får en massa gratisplantor till min häck. Man får en behaglig, grön djungelkänsla i trädgården med mycket lä och man glömmer alltmer att grannarna överhuvudtaget existerar.
Nej, de är utomhus hela vintern, i ganska rejäla, koniska krukor, jag har kört den här metoden säkert i tio år och jag har aldrig förlorat någon planta. Keramik spricker under vintern, men inte de koniska plastkrukorna. Jag har massor av växter i såna krukor ute, i väntan på att de ska tilldelas en lämplig plats nånstans. Jag är lite av en "växt-shop-aholic", jag åker till trädgårdsaffärer i början av oktober och köper växter med typ 70% rabatt och fyller bilen. Jag krukar in (planteringsjordsäcken får inte vara stelfrusen). Är man orolig, så kan man placera krukorna på husets södra sida och vattna vid behov under våren, sommaren och hösten. Zon är också viktig, jag bor i Stockholms skärgård, zon III. Bygghemmas ungerska syrener beställer jag på våren och lägger rötterna i vatten en timme och planterar i krukor (de kommer med bara rötter). Jag gör en sats på 5 syrener per år, eftersom de behöver vattnas under långa torrperioder. De behöver också nät runtom, eftersom rådjuren har väldigt bra "gps" om det finns nya, läckra trädgårdsväxter att tugga på. Det händer alltid med nya växter, sedan brukar de vara ifred, barken kanske blir för träaktig efter ett tag?Z Zedo skrev:
Zon fem här så lite mer utmaning. Har en massa andra projekt som tar min tid men nån gång kommer man till trädgården. Har funderat på en ungersk syren som häck mot vägen. Det är helt öppet nu så en avskärmning vore trevligt!H Harrison skrev:Nej, de är utomhus hela vintern, i ganska rejäla, koniska krukor, jag har kört den här metoden säkert i tio år och jag har aldrig förlorat någon planta. Keramik spricker under vintern, men inte de koniska plastkrukorna. Jag har massor av växter i såna krukor ute, i väntan på att de ska tilldelas en lämplig plats nånstans. Jag är lite av en "växt-shop-aholic", jag åker till trädgårdsaffärer i början av oktober och köper växter med typ 70% rabatt och fyller bilen. Jag krukar in (planteringsjordsäcken får inte vara stelfrusen). Är man orolig, så kan man placera krukorna på husets södra sida och vattna vid behov under våren, sommaren och hösten. Zon är också viktig, jag bor i Stockholms skärgård, zon III. Bygghemmas ungerska syrener beställer jag på våren och lägger rötterna i vatten en timme och planterar i krukor (de kommer med bara rötter). Jag gör en sats på 5 syrener per år, eftersom de behöver vattnas under långa torrperioder. De behöver också nät runtom, eftersom rådjuren har väldigt bra "gps" om det finns nya, läckra trädgårdsväxter att tugga på. Det händer alltid med nya växter, sedan brukar de vara ifred, barken kanske blir för träaktig efter ett tag?
Om man skaffar syrenplantorna i maj, låter de stå i vatten i en hink och krukar in dem, så kan man för säkerhets skull kruka ut dem till hösten, om en lämplig växtplats har bestämts, gärna 1-1.5 m innanför tomtgränsen, så att de inte inkräktar för mycket på grannens sida när de växer ut. Jag har planterat med 1.5 m mellanrum, ganska glest alltså. Och de har verkligen vuxit ut hos mig, de är riktiga "broilers". Ungerska har ett väldigt tätt lövverk, så att man får mycket grönska för pengarna. Blommorna är ganska oansenliga rosa (eller vita), beroende på vald sort.Z Zedo skrev:
Härdighet zon: 1-6
Vetenskapligt namn: Syringa josikaea
Du kan ha en varmare zon någonstans på tomten, t ex på södra sidan av en husvägg eller om du bor på en södersluttning som jag, eller om du har ett berg bakom. Har någon av dina grannar eller bekanta ungersk syren? Du kan fråga på plantskolor vad de anser. Jag har nog förlorat bara två plommonträd under 32 år.
Även om inte träpinnar faller under den stränga lagen om gränsmarkeringar är det förmodligen straffbart som skadegörelse med åtföljande skadeståndsskyldighet. Det finns sådana fall där ligister eller aktivister tagit bort stakkäppar som satts upp inför hus- el vägbyggen. Tidigare hade lantmäteriet två tjänster, den ena innebar att de letade rätt på rör eller satte ut pinnar utan juridisk rättsverkan, den andra betydligt dyrare att de satte ut nya juridiskt giltiga markeringar. Jag minns inte vad termerna var för resp åtgärd. Lantmäteriet har tyvärr slutat med den enklare åtgärden men vissa kommuner erbjuder den ännu. Kommuner med riktigt kommunlantmäteri kan förmodligen sätta ut juridiskt giltiga markeringar också. Jag kan förstå att fältmätningen av nya gränsmarkeringar kostar, men den stora kostnaden är för pappersarbete av någon byråkrat på lantmäteriet och det är svårt att förstå att det ska kosta så mycket mer.
Om grannen ska förvärva din tomtmark för att få tillräckligt med tomt kring boden/huset bör du överväga att kräva markbyte om du inte är nöjd med att få pengar men mindre tomt. Eftersom det inte är något ni kommit överens om i förväg utan ni blivit påtvingade bör grannen få stå för hela lantmäteriförrättningen (pappersarbete och utsättning av nya gränsrör).
Om grannen ska förvärva din tomtmark för att få tillräckligt med tomt kring boden/huset bör du överväga att kräva markbyte om du inte är nöjd med att få pengar men mindre tomt. Eftersom det inte är något ni kommit överens om i förväg utan ni blivit påtvingade bör grannen få stå för hela lantmäteriförrättningen (pappersarbete och utsättning av nya gränsrör).
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Förstår att ni inte gillar att han sparkar bort tomtpinnen då ni kostat på lantmätare. Vilken skitstil.G Grahn Marcus skrev:
Hur gick det för dig med detta? Du lovade posta utgången.G Grahn Marcus skrev:
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
"det är bara väck med skiften" 
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
"skiten"...