120 761 läst ·
151 svar
121k läst
151 svar
Granne byggt fel?
Troligen har ju grannen räknat med att det där som ser ut som en patetisk häck är själva tomtgränsen. Är också nyfiken på hur samtalet med grannen har gått, med tanke på att TS verkar vara villig att sälja en remsa.
Tycker grannens bostadshus ser ut att luta lite, tittar man på dörrarna på huvudbyggnad och komplementbyggnad i andra fotot ser det konstigt ut....
ONT kolla med kommunen vad det finns bygglov på. Skulle kunna vara helt ok, finns många detaljplaner som medger att man kan bygga ända ut i tomtgräns, oftast sätter man dock inte en dörr på den sidan men men.....
ONT kolla med kommunen vad det finns bygglov på. Skulle kunna vara helt ok, finns många detaljplaner som medger att man kan bygga ända ut i tomtgräns, oftast sätter man dock inte en dörr på den sidan men men.....
Som tidigare diskuterats, det viktigaste är att få se bygglovshandlingen och vad som finns i den. Det är från den fortsättningen skall utgå. Utan bygglovshandling, så har man inget konkret att utgå från.
Lutningen är markant, jag håller med, men jag tror det beror på objektivet i kameran. Nybygget ligger nämligen rakt ovanför mittpunkten på fotot, men originalbyggnaden ligger snett upp till höger vilket ger en perspektivförskjutning som motsvarar ungefär det som syns på fotot.K Kristian242 skrev:Tycker grannens bostadshus ser ut att luta lite, tittar man på dörrarna på huvudbyggnad och komplementbyggnad i andra fotot ser det konstigt ut....
Varför tycka alla att TS ska kontrollera om bygglovet finns och följs. Är det inte mycket bättre att överlämna den delen till kommunen?
Säg nu att det handlar om ett svartbygge, är det då inte mycket bättre för grannsämjan om kommunen tar det beslut utan TS inblandning än att TS efter att läst alla bygghandlingar kräver att huset ska rivas för att det är ett svartbygge?
Och skulle kommunen börja bråka med grannen, kan TS vara tillmötesgående genom att sälja en bit mark eller godkänna placeringen om dörren flyttas?
Säg nu att det handlar om ett svartbygge, är det då inte mycket bättre för grannsämjan om kommunen tar det beslut utan TS inblandning än att TS efter att läst alla bygghandlingar kräver att huset ska rivas för att det är ett svartbygge?
Och skulle kommunen börja bråka med grannen, kan TS vara tillmötesgående genom att sälja en bit mark eller godkänna placeringen om dörren flyttas?
Det är bra att veta om bygglovet är följt för att ha koll på läget. Därefter kan man välja att ifrågasätta om kommunen gjort rätt, eller kontakta grannen med mer fakta som grund. Det kan rimligen inte vara ett korrekt hanterat bygglov när en dörr vetter ut på TS tomt. Någon har gjort fel.harry73 skrev:
Varför tycka alla att TS ska kontrollera om bygglovet finns och följs. Är det inte mycket bättre att överlämna den delen till kommunen?
Se det positivt, det är aldrig fel att ha en upp på grannen nästa gång man själv vill bygga något som kanske är lite tvivelaktigt placerat. I detta fallet så har man ganska många upp så det är ännu bättre. Det är dessutom inget som verkar störa TS på något sätt mer än rent principiellt. Be grannen plantera en tuja häck längs med gränsen så slipper du se det och sen klargör att om du vill bygga något senare så förväntar du dig att grannen godkänner det.
Skriva servitut gör man innan man bygger.....L larsson1 skrev:Det enklaste är väl att inleda en diskussion med grannen! Att man som TS skrev vill lösa detta till det bästa för alla parter är en sund inställning. Att polisanmäla leder bara till ett helvete för alla parter.
Att försöka lösa saker utan myndigheter, svindyra jurister och liknande är att eftersträva.
Kan man rent juridiskt skriva ett servitut är det nog den bästa lösningen, jag vet dock inte om det är möjligt.
Om man inte VET var tomtgränsen är så måste man ta reda på det innan man bygger, det går inte att komma som tomte och säga: men jag visste inte var gränsen gick.T tanker skrev:
Det spelar väl ingen roll om hur stort behov av sin tomt TS har, det är hans tomt!
Om man går in på hitta.se och väljer område/adress och klickar på tomter, så får man upp ringar med siffror i på vissa fastigheter klickar man på ringen så får man upp beviljade bygglov.
Ett exempel:
https://www.hitta.se/kartan!~55.881...eLayer!l=1/realestate!a=1!l=55.88181:12.93798
Ett exempel:
https://www.hitta.se/kartan!~55.881...eLayer!l=1/realestate!a=1!l=55.88181:12.93798
Om alternativen är att sälja några kvadratmeter tomt till grannen eller ha en tomt med tveksamma gränsförhållanden så tycker jag definitivt det finns en hel del att vinna på att sälja. Har svårt att tro att en framtida köpare skulle bry sig om de 10 kvm som denne inte ens vet om har överförts till grannen. Personligen skulle det störa mig mer att tomtgränsen går en halvmeter från grannens dörr.D Daniel 109 skrev:
Ska man bygga så duger det inte att tro, då måste man veta.useless skrev:
Alla verkar utgå ifrån att grannen har byggt nära gränsen och grävt på grannfastigheten bara för att djävlas? Det kan väl mycket väl vara så att han har all anledning att tro att gränsen går en meter längre till vänster och att alla tillstånd och medgivanden finns för byggnaderna?
Finns det ens några riktiga gränsmarkeringar från modern tid? Det är ju inte ovanligt att kartan misstämmer lite med verkligheten och finns det någon 'naturlig' gräns, t ex ett dike, gammalt staket/mur, röse, etc så är det den man utgår ifrån. Så gör även lantmäteriet vid en eventuell fastighetsbestämning, sen anpassar man kartan efter verkligheten.
Med andra ord kan det mycket väl vara så att den där remsan tillfaller grannen om man låter göra en fastighetsbestämning.
Tro funkar bra på söndagen i en byggnad som kallas kyrka
Förutsatt att den utmätta gränsen är riktig och bygglov för byggnaden finns:
Även om byggnaden är korrekt placerad är ju placeringen av dörren helt vrickad. För min egen del skulle det inte vara ett alternativ att låta saken bero. Som jag ser det finns det då 2 alternativ:
1. Flytta dörren så grannen kan gå in och ut ur huset utan att inkräkta på "min" tomt.
2. Sälja en bit av "min" tomt.
Om byggnaden och brunnen är felplacerad hade jag låtit kommunen ta i det och möjligen föreslagit alternativ 2 ovan om kommunen hörde av sig.
Om det visar sig att grannen gjort fel medvetet hade jag inte lagt två strån i kors för att hjälpa situationen. Att behålla en grannsämja med en översittare skulle aldrig falla mig in.
Även om byggnaden är korrekt placerad är ju placeringen av dörren helt vrickad. För min egen del skulle det inte vara ett alternativ att låta saken bero. Som jag ser det finns det då 2 alternativ:
1. Flytta dörren så grannen kan gå in och ut ur huset utan att inkräkta på "min" tomt.
2. Sälja en bit av "min" tomt.
Om byggnaden och brunnen är felplacerad hade jag låtit kommunen ta i det och möjligen föreslagit alternativ 2 ovan om kommunen hörde av sig.
Om det visar sig att grannen gjort fel medvetet hade jag inte lagt två strån i kors för att hjälpa situationen. Att behålla en grannsämja med en översittare skulle aldrig falla mig in.