43 588 läst ·
80 svar
44k läst
80 svar
Granne bygger - hantverkarna parkerar på vår tomt
När vårt hus byggdes, lösvirke med massor med olika hantverkare och materialtransporter, råkade jag parkera bilen mitt i vägen för både hantverkare och lastbilar som kom. Vilken "verkmästar-parkering" fick jag höra från många håll (och en bra tid efteråt). Skämdes för att jag inte tänkte mig för och har sedan dess alltid varit noga var jag parkerat bilen.
Jag hade helt utan att vara ironisk inte alls sett det som ett problem att grannens hantverkare lånar min parkering. Om jag någon gång då och då under en begränsad tid får parkera på gatan några timmar så hade jag inte ens sett det som ett problem. Inte heller om brevbäraren får hoppa ur bilen någon gång då och då under en begränsad tid. Och skulle brevbäraren bli irriterad skulle jag heller inte se det som ett problem.Kjell_G skrev:
Håller delvis med, problemet är dock när någon tar för givet att det bara är att ställa sig där man tycker att man vill parkera. Det känns ganska självklart att man frågar först, tycker jag.pelpet skrev:Jag hade helt utan att vara ironisk inte alls sett det som ett problem att grannens hantverkare lånar min parkering. Om jag någon gång då och då under en begränsad tid får parkera på gatan några timmar så hade jag inte ens sett det som ett problem. Inte heller om brevbäraren får hoppa ur bilen någon gång då och då under en begränsad tid. Och skulle brevbäraren bli irriterad skulle jag heller inte se det som ett problem.
Beträffande brevbärare och hoppa ur bilen så är ett tillfälle inget bekymmer, men om man har 400-700 hushåll att besöka per arbetsdag så förstår man att det inte behövs särskilt många fall per dag för att väcka irritation. För enskild fastighetsägare kanske det blir ett par gånger per år som jämförelse.
Ja, man ska såklart fråga först. Det hör till normal hyfs. Fast jag ser inte enstaka brott mot normal hyfs som ett stort problem.
Jag inser såklart att det blir lite irriterade för brevbäraren, men posten är en serviceinrättning och jag är kunden. Man kan inte förvänta sig att en kund ska göra sig ett stors besvär för att undvika ett litet besvär för leverantören. Posten får helt enkelt acceptera att brevbärarna rör sig i den verkliga världen och se till att vara tillräckligt bemannade för att hantera lite störningar. De får väl lägga på en tioöring på portot om de har problem med kostnadstäckningen.
Jag inser såklart att det blir lite irriterade för brevbäraren, men posten är en serviceinrättning och jag är kunden. Man kan inte förvänta sig att en kund ska göra sig ett stors besvär för att undvika ett litet besvär för leverantören. Posten får helt enkelt acceptera att brevbärarna rör sig i den verkliga världen och se till att vara tillräckligt bemannade för att hantera lite störningar. De får väl lägga på en tioöring på portot om de har problem med kostnadstäckningen.
Du menar samma brevbärare som inte kan köra över en 5 cm hög snövall? Eller som inte kan stanna när de prejat ner en i diket?pelpet skrev:Ja, man ska såklart fråga först. Det hör till normal hyfs. Fast jag ser inte enstaka brott mot normal hyfs som ett stort problem.
Jo det här med posten det är lite knepigt det. Brukar posten komma kl 9, då ska den göra det. Brukar den komma kl 11 så är det det som gäller. Skulle posten någon gång komma tidigare än vanligt, börjar man undra varför, och den ska i alla fall inte hämtas in förrän kl slagit post. Så några driftstörningar på rundan kan väcka irritation hos många, det är jag övertygad om, kan inte bara vara jag som är knas.:xKjell_G skrev:Håller delvis med, problemet är dock när någon tar för givet att det bara är att ställa sig där man tycker att man vill parkera. Det känns ganska självklart att man frågar först, tycker jag.
Beträffande brevbärare och hoppa ur bilen så är ett tillfälle inget bekymmer, men om man har 400-700 hushåll att besöka per arbetsdag så förstår man att det inte behövs särskilt många fall per dag för att väcka irritation. För enskild fastighetsägare kanske det blir ett par gånger per år som jämförelse.
Jag tror jag släpper det här, med en liten kommentar, det är ju hantverkare på fel tomt den här tråden handlar om.
Walk a mile in my shoes - if that's what it takes
Walk a mile in my shoes - if that's what it takes
Utan att någon gång ha jobbat som brevbärare kan jag mycket väl tänka mig att de - liksom många andra yrkesgrupper - har ganska pressade dagar. Liknande resonemang stötte jag på när jag körde lastbil och folk parkerade i lastzon. Konfronterade man dem var svaret alltid "men jag står ju bara fem minuter". Jojo, fem minuter extra per kund, och 40 kunder per dag... Det blir ganska långa arbetsdagar!elmont skrev:
Min flickvän kör sopbil, en sådan sidlastarbil med arm som tar tunnan. Det går knappt att räkna hur många kunder som ringer varje vecka och gnäller på att de inte fått tunnan tömd, trots att de inte ställt ut den. När kunden får till svar att tunnan ska stå åtkomlig från vägen blir svaret alltid samma. "Hon kan väl gå ut och hämta den, något ska man väl få för avgiften?"
Visst, har man flera hundra tunnor per dag och ett stopp får ta max några sekunder, då känns det ju rimligt att man ska kliva ur bilen, promenera in på någons tomt och hämta tunnan.
Nåja, för att återknyta till tråden: Om någon frågar mig om de får parkera på min gård så är det okej. Om någon parkerar utan att fråga blir jag sur. Jag har full förståelse för att det är ett helsike att hitta plats för alla hantverkarbilar och leveranser om man bor i ett tight villaområde, men då lär man fråga runt bland grannar FÖRST, innan man börjar ställa till med parkeringsproblem i grannskapet.
Och här ligger felet - felaktig styrning. Ett servicetänk hos sopförvaltningen hade inneburit att sopåkaren faktiskt gick ut och hämtade glömda tunnor och sedan fakturerade hushållet en tjuga extra på nästa sophämtningsrunda.Norrhyttan skrev:
Det går säkert att finansiera en extra anställd tunnrullare bara på dessa extraavgifter. Det är ju inte direkt en kvalificerad tjänst, så lönen behöver inte vara på VD-nivå.
Det handlar nog inte så mycket om serviceinriktningen som det gör om arbetsmiljön. Att hämta tunnor och dra dessa långt funkar kanske ett lite tag, sen är både rygg och knän slut. Samma sak med brevbäraren, det är ett arbetsmiljöproblem att vid upprepade tillfällen stiga in och ut ur bilen.pelpet skrev:Och här ligger felet - felaktig styrning. Ett servicetänk hos sopförvaltningen hade inneburit att sopåkaren faktiskt gick ut och hämtade glömda tunnor och sedan fakturerade hushållet en tjuga extra på nästa sophämtningsrunda.
Det går säkert att finansiera en extra anställd tunnrullare bara på dessa extraavgifter. Det är ju inte direkt en kvalificerad tjänst, så lönen behöver inte vara på VD-nivå.
Vem är "sopförvaltningen"? Är det entreprenören som utför uppdraget, eller kommunen som handlar upp?pelpet skrev:Och här ligger felet - felaktig styrning. Ett servicetänk hos sopförvaltningen hade inneburit att sopåkaren faktiskt gick ut och hämtade glömda tunnor och sedan fakturerade hushållet en tjuga extra på nästa sophämtningsrunda.
Det som händer om man ska hämta ett stort antal tunnor som man inte ens vet var de står är att tiden drar iväg. Det läggs snabbt på timmar. Redan idag är det ständig övertid på grund av underbemanning och tekniska fel, en övertid som ingen vill betala. Kan man inte ens ha en f-skattande vikarie att ringa in, så lär man knappast anställa en extragubbe (per bil, dessutom).
Nästa problem är när du skriver "hämta glömda tunnor". Hur ska sopåkaren veta om det är en glömd tunna, eller om man helt enkelt valt att inte ställa ut den eftersom den inte är full? Jag skulle inte vilja ha en faktura på 20 kronor när jag själv valt att inte ställa ut tunnan.
Redigerat:
Administrationen skulle troligen kosta mer än själva hanteringen. Det skulle inte räcka med en tjuga.pelpet skrev:Och här ligger felet - felaktig styrning. Ett servicetänk hos sopförvaltningen hade inneburit att sopåkaren faktiskt gick ut och hämtade glömda tunnor och sedan fakturerade hushållet en tjuga extra på nästa sophämtningsrunda.