43 588 läst ·
80 svar
44k läst
80 svar
Granne bygger - hantverkarna parkerar på vår tomt
Var inte så gnidig. Kom överens med grannen om att de får låna er parkering för personbilar när ni inte är hemma om de lovar att ta ansvar för eventuella skador som uppstår på parkeringen. Fotodokumentera sedan.
Ni får säkert hjälp av grannen någon annan gång.
Ni får säkert hjälp av grannen någon annan gång.
Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkeringMikael_L skrev:Man behöver inte alls anlita något parkeringsbolag.
Man kan skriva ut böterna själv, kontrollavgift heter det.
Men däremot måste alla formkrav som ställs i lagen om kontrollavgift följas.
Det måste skyltas korrekt, och vägmärken måste användas. Då är det till att kolla trafikkunggörelsen (eller vad den nu heter) för att kolla formkraven på vägmärken (som är vissa storlekar, reflekterande bakgrund, vissa höjder på stolpar osv) och redan där har det kostat mer än vad du kommer få in i böter på felparkerande hantverkare.
Det måste finnas tilläggsskylt med vem som utför bevakningen och användbart telefonnummer till denne.
osv osv.
Så i praktiken är det svårt att köra racet med kontrollavgifter för felparkering i ett sådant här fall. Liksom inte lönt.
12 § Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i denna lag har för ändamålet lämplig utbildning.
Nej det behöver inte vara ett p-bolag, men det är det enklaste sättet att uppfylla krav på lämplig utbildning
Ja anlita ett p-bolag är nog det allra enklaste, det verkar ju vara det absolut vanligaste - kanske av någon anledning.harry73 skrev:Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering
12 § Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i denna lag har för ändamålet lämplig utbildning.
Nej det behöver inte vara ett p-bolag, men det är det enklaste sättet att uppfylla krav på lämplig utbildning
Och jag tror inte att det endast beror på kravet på lämplig utbildning på den som går och kikar på bilar, utan det har nog minst lika mycket att göra med att ha koll på alla regler om skyltar osv, samt att veta var man köper in det osv, för att inte heller glömma hela historien med påminnelser-kravbrev-ev kronofogde/tingsrätt -inkasso-långtidsbevakning.
Allt det där är jobbiga saker att ha koll på och hålla på med.
Trots allt vet jag åtminstone en BRF som sköter sin övervakning själva.
Jag har dock ingen insyn i hur de har arrangerat det hela, och t.ex. om de driver sina fordringar aktivt osv.
Det här låter som det mest vettiga. Jag håller med dig.pelpet skrev:
Tjänster och gentjänster, man vill ju trots allt ha en fin stämning grannar emellan.
Finns information om hur man gör på motormännens sida.
Finns massor av sidor där man kan beställa skyltar, du behöver som det redan är sagt två skyltar, en med "Privat Parkering" och en annan med Ditt namn och telefon nummer sedan är det bara att lappa bilarna med beloppet som kommunen har bestämt är kontrollavgiften för din kommun. Hur p-boten skall vara utformad har jag ingen aning om, har under mina 20 år som bilförare aldrig parkerat fel
Är nog billigare att prata med hantverkarna än att beställa skyltar..
/M
Finns massor av sidor där man kan beställa skyltar, du behöver som det redan är sagt två skyltar, en med "Privat Parkering" och en annan med Ditt namn och telefon nummer sedan är det bara att lappa bilarna med beloppet som kommunen har bestämt är kontrollavgiften för din kommun. Hur p-boten skall vara utformad har jag ingen aning om, har under mina 20 år som bilförare aldrig parkerat fel
Är nog billigare att prata med hantverkarna än att beställa skyltar..
/M
Det blir ingen vidare stämning om entreprenörens lastbilar orsakar skada på p platsen, som man sen måste bråka om med grannen. Mycket bättre att göra nåt för grannen än hans entreprenör om man nu vill få upp stämningen.pelpet skrev:
Det blir troligen ingen tråkig stämning. Efter att TS har erbjudit grannen parkeringsytan på dagtid, grannen har fotat av den och har meddelat hantverkarna när de får stå där är givetvis alla nöjda.
Skulle hantverkarna ändå köra sönder P-platsen så ber grannen TS om ursäkt, fixar P-platsen och skäller på hantverkarna.
Skulle hantverkarna ändå köra sönder P-platsen så ber grannen TS om ursäkt, fixar P-platsen och skäller på hantverkarna.
Steg 1 är ju såklart att kontakta grannen och be honom säga till sina hantverkare. Går det inte att få kontakt med honom eller om det inte efterföljs så sätt upp en stolpe och ett snöre/kedja och spärra av din parkering.
Haha, har ett liknande problem!
Dock är det som så för mig att det går en privat väg upp till mitt hus och grannens. Men så är det en annan granne som bygger om ett hus precis där denna vägen tar slut(där man kör upp på den).
Han som äger huset, hans fru, hans pappa, hantverkare, grävmaskiner och alla möjliga jävla transportfordon ställer sina fordon in på vår väg. Så vi varken kommer in eller ut.
Skällde som fan på ägaren till fastigheten en morgon när han ställt bilen och jag skulle lämna barnen på förskolan(självklart sen, som vanligt). Grannen har gjort samma sak flera gånger.
Jag var väldigt otrevlig vilket jag självklart ångrar så det är inget att rekommendera, det vinner man inget på. Även om han nu slutat ställa sina bilar där. Ska prata med honom under mer sansade former när tillfälle kommer, men han är bara där ibland.
Saken i mitt fall är att han har en stor fin parkering där han bygger men det är lättare att ställa bilen på vår väg, så då gör alla det. Utan att tänka på att folk behöver köra där.
Men som alla andra säger, prata med honom om det går. Alternativt skriv ut lappar i form av parkeringsförbud och sätt under torkaren. Så kanske de fattar hinten utan att du behöver jaga folk.
Lite humoristiskt men ändå klara besked. Bra om det är minusgrader och de fryser fast!
Fungerar inte det, skriv ut dem som klisterlappar och klistra fast dem(med risk att det är olagligt).
Dock är det som så för mig att det går en privat väg upp till mitt hus och grannens. Men så är det en annan granne som bygger om ett hus precis där denna vägen tar slut(där man kör upp på den).
Han som äger huset, hans fru, hans pappa, hantverkare, grävmaskiner och alla möjliga jävla transportfordon ställer sina fordon in på vår väg. Så vi varken kommer in eller ut.
Skällde som fan på ägaren till fastigheten en morgon när han ställt bilen och jag skulle lämna barnen på förskolan(självklart sen, som vanligt). Grannen har gjort samma sak flera gånger.
Jag var väldigt otrevlig vilket jag självklart ångrar så det är inget att rekommendera, det vinner man inget på. Även om han nu slutat ställa sina bilar där. Ska prata med honom under mer sansade former när tillfälle kommer, men han är bara där ibland.
Saken i mitt fall är att han har en stor fin parkering där han bygger men det är lättare att ställa bilen på vår väg, så då gör alla det. Utan att tänka på att folk behöver köra där.
Men som alla andra säger, prata med honom om det går. Alternativt skriv ut lappar i form av parkeringsförbud och sätt under torkaren. Så kanske de fattar hinten utan att du behöver jaga folk.
Lite humoristiskt men ändå klara besked. Bra om det är minusgrader och de fryser fast!
Fungerar inte det, skriv ut dem som klisterlappar och klistra fast dem(med risk att det är olagligt).
Sluta tidigt en dag, parkera in dom och hälsa att du flyttar bilen när du åker på jobbet dagen efter
Annrs är det nog lungt att prata med grannen och be han säga åt dom, men kanske bättre att sätta ut en skylt, annars får ju stackars grannen jaga hantverkare dagarna i ända 
Ja, ge dig inte på grannen utan att först förvissa dig om att dom är informerade om situationen! Av egen erfarenhet i närtid vet jag hur frustrerande det är när grannar inte säger till/ifrån direkt så att man har möjlighet att agera och lösa situationen.
Bötfälla grannens hantverkare är ju bara barnsligt och ev. en god bit på väg till en utdragen grannfejd i onödan... Kan även tänkas att att man själv vill anlita samma hantverkare eller deras kolleger i framtiden.. - Man ska inte bråka med hatverkare i onödan heller.. (också egen erfarenhet) =)
Bötfälla grannens hantverkare är ju bara barnsligt och ev. en god bit på väg till en utdragen grannfejd i onödan... Kan även tänkas att att man själv vill anlita samma hantverkare eller deras kolleger i framtiden.. - Man ska inte bråka med hatverkare i onödan heller.. (också egen erfarenhet) =)
Kul? Kanske, kanske inte. Alla kostnader kommer väl att hamna på grannens faktura på nåt sätt. Känns som ett taskigt alternativ att skapa goda relationer på.Fred vom Jupiter skrev:
Som Snigla skrev, det kan aldrig ligga på den utsattes bord att säga att man inte får göra si eller så. Det borde vara en självklarhet att andra människors egendom respekterades.
En lapp på rutan att det inte är tillåtet, händer det igen sker polisanmälan, olaga intrång kan väl åberopas?