43 588 läst ·
80 svar
44k läst
80 svar
Granne bygger - hantverkarna parkerar på vår tomt
Upplys om att parkeringen inte är dimensionerad för tunga fordon och att du inte vill ha de där!
Fota asfalten och dokumentera skicket på jämnheten och ytavvikleser.
Fota asfalten och dokumentera skicket på jämnheten och ytavvikleser.
Medlem
· Stockholms Län
· 40 inlägg
Brottsbalk (1962:700) 4. kap
6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Källa: Rättsnätet Notisum
Har man tid o ork finns det lagstöd även om lagen inte direkt pekar på denna typ av händelse. Dock har jag varit med om att ngn ställt sig på privat område och åtalats för egenmäktigt förfarande
6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Källa: Rättsnätet Notisum
Har man tid o ork finns det lagstöd även om lagen inte direkt pekar på denna typ av händelse. Dock har jag varit med om att ngn ställt sig på privat område och åtalats för egenmäktigt förfarande
Jaja, det är iaf inte polisen som parkerar där. Vilket det är i vårt fall. Vi har iofs en lång, 250 m utfart med grind och staket ca 30 m in från vägen. Där står ofta polisen. Vårt område (lantligt) är tydligen populärt när man ska öva med polisstudenter i olika situationer, allt ifrån att stoppa flyende bilar via skogssök till att lära sig köra fort men inte köra på en vargattrapp. Varje år, mest på våren, får man stanna på länsvägen och be polisbilarna att flytta sig så man kommer in. Hjälper nog inte med att hota med böter heller...
jobbigt krångligt det har blivit .
Prata med grannen, så förstår dom nog problemet
Prata med grannen, så förstår dom nog problemet
Hemmakatten: har ni pratat med polisen? Dvs gjort en anmälan. Jag hoppas det är ett misstag från polisens sida att de använder er mark olovandes. Annars funkar nog en jo-anmälan. Att poisen gör sånt är värre än när tröga vanliga människor gör det.
Jo, pratade en gång med en mycket trevlig, äldre polis(lärare?) Det är bara när det är större övningar med 8-10 eller fler fordon de behöver ta vår infart i anspråk. I andra fall finns det möjlighet att stå ett 50-tal m bort. Vi har egentligen inget besvär av dem, de flyttar bilen (bilarna) när man kommer. Tyckte mer det var en lite rolig anekdot.
Mitt förslag är att du ställer ut betongblock. Har själv fått uppfarten förstörd av kran/containerbilar och hantverkare. Alla rycker bara på axlarna åt sånt så spärra av, sätt upp en kamera och bötfäll.
Hörsammar inte ägaren eller byggarbetarna dina önskningar så finns det en lärdom du kan lära ut. Åk och hämta ett lass jord eller grus, och när de parkerat på din uppfart, så kör du fram och tippar ut det snabbt. Erbjud dom att få låna en spade, sedan sätter du dig på altan med en pilsner och tittar på.
Jag blir helt förundrad över alla förslag, enklast och helt säkert "kostnadseffektivast" är väl att be dom att inte parkera där och förklara varför så är jag övertygad om att dom inte ställer sig där.
Svårare än så är det inte, i alla fall om man inte gillar att bråka.
Svårare än så är det inte, i alla fall om man inte gillar att bråka.
Långt ifrån alla lyssnar. Jag hade kantareller som växte på min tomt tills grannen skulle bygga hus (notera hade). Trots att jag återupprepade gånger sade till dom att inte parkera där, så fortsatte dom. En dag kom jag hem och de hade låtit deras leverans med byggmaterial ställas ner på plätten.elmont skrev:
Vem ska man prata med? Vid ett bygge kommer det nya personer hela tiden i olika skeden av bygget. Att prata med byggherren räcker en bra bit, men han kan glömma bort att säga till alla nya hela tiden.elmont skrev:
En skylt kan förstår du sätta upp, men se till så att den blir stor och tydlig.
Jag skulle sätta upp någon form av enkelt men tydligt hinder som man måste gå ur bilen och flytta på.
Folk skiter fullständigt i sådant nu för tiden. Man får räkna med "skönhetsfel" enligt dem, i alla fall tills man hotar med domstol då brukar de skita på sig.elmont skrev:
Det räcker att prata med byggledaren (samt möjligtvis byggherren) så blir "problemet" hans, att hålla på och jaga kreti och pleti är dömt att misslyckas.
Jag har aldrig under mina många år på byggen upplevt nått problem BARA man gör sig omaket att prata INNAN ilskan rinner till.
Jag har aldrig under mina många år på byggen upplevt nått problem BARA man gör sig omaket att prata INNAN ilskan rinner till.