57 436 läst ·
256 svar
57k läst
256 svar
Granne blockerar delar av vägen, problem för utryckningsfordon?
Nu är jag ingen expert på enskilda vägar, men får man inte bidrag för vägen är man helt fri att förbjuda vem och vad man vill som jag förstår. Det kan ju även vara en fråga om att vägen har vägtrummor eller avsnitt som vid tex tjällossning går helt sönder på bara en enstaka passage av tungt fordon.Zixten skrev:
Vad svarar du nej på? Om du kör ned en skylt, vägmarkering, farthinder eller brevlåda ska du inte bara köra därifrån. Återställa eller anmäla. Man kan ju inte hålla på och ändra på vägen. Antagandet är ju att farthindren är ditställda korrekt och då är det helt fel att flytta dem.TRJBerg skrev:
"Farthinder" som är olagligt placerade på vägen har man ingen skyldighet att ställa tillbaks. Vare sig juridiskt eller moraliskt.J JohanLun skrev:
Man ska väl inte behöva gå ur bilen och dra tillbaks blomlådorna ut på gatan igen när man väl fått undan dom.J JohanLun skrev:
Då är man ju lika korkad som den första stollen som ställde dit dom.
Hur vet du att farthindren var olagliga? Brevlådan nån körde ned var säkert också olagligt ditsatt, hastighetsskyltarna falska.K K. L skrev:
Om de nu var olagliga borde man istället ringa väghållaren. Om jag tror en skyltning är fel skruvar jag inte ner skyltarna själv. Om jag vid en skrymmande transport måste flytta något så återställer jag. Om jag varje dag fick flytta på något skulle jag prata med väghållaren, i detta fall troligen vägföreningen tanten är med i.
Läs inlägg #1J JohanLun skrev:Hur vet du att farthindren var olagliga? Brevlådan nån körde ned var säkert också olagligt ditsatt, hastighetsskyltarna falska.
Om de nu var olagliga borde man istället ringa väghållaren. Om jag tror en skyltning är fel skruvar jag inte ner skyltarna själv. Om jag vid en skrymmande transport måste flytta något så återställer jag. Om jag varje dag fick flytta på något skulle jag prata med väghållaren, i detta fall troligen vägföreningen tanten är med i.
Nu diskuteras två saker,K K. L skrev:
1) filmen som vad jag förstår är enskild väg
2) TS originalinlägg där han inte (ännu) tagit reda på om lådorna är godkända av kommunen.
Innan man börjar flytta på saker på vägen får man faktiskt ta reda på om de är lagligt ditställda. Vi vet ju faktiskt inte om hindren i något eller båda av fallen är ditställda olagligt.
Farthinder på enskild väg - Bransch (trafikverket.se)
Om man med sin körning kört på eller rubbat en väganordning så ska man försöka återställa den och / eller kontakta väghållaren eller polisen. Om man inte gör det räknas det som smitning, vilket vad jag förstår kan ge upp till fängelse i straffskalan och därmed ger att man får göra envarsingripande och hålla fast personen på platsen. Jag antar detta gäller då om man flyttat blomlådan med fordonet. Om man drar runt på andras egendom blir det väl troligen istället skadegörelse. Ingen rimlig person griper väl någon som gör det, men vid upprepade problem är rimligt att kontakta polisen. Om nu man har rätten på sin sida att sätta upp "blomlådorna". Annars ska man nog hålla tyst.
Jag har också pratat med lastbilsförare som tycker att om de har en timmerbil och nån tex är på väg till arlanda så kommer de inte flytta timmerbilen (eller avbryta lastning/lossning av gods) på en väg där det inte finns alternativ väg att åka, utan man får finna sig i att vänta. Med totalt omvänd analogi så tycker samma förare att de hinder som står ivägen för DEM givetvis ska få flyttas och inte behöver flyttas tillbaka. Nåt "störst går först" och "detta är mitt jobb så jag gör hur jag vill". Hade även en diskussion med en som sa att det inte gick att hålla lastvikter och axelvikter. Klart det går, men det tar arbetstid. Nåt som man måste ta hänsyn till i sin planering.K kortis skrev:
Turligt nog finns massor av förare som snällt flyttar sig och som om de flyttar nånting för att få komma fram också återställer efter sig.