M maria01 skrev:
så väldigt stor del av befolkningen :crysmile:
Nja, för den stora massan gäller undantaget bara "i brådskande tjänsteutövning" och det lär bara vara en bråkdel det gäller.

44 000 läkare

128 600 sjuksköterskor

bara dom är det oftast bråskande

bara början ska räkna med alla andra yrken på listan blir det fort många

• Gilla
sillan
  • Laddar…
M maria01 skrev:
44 000 läkare

128 600 sjuksköterskor

bara dom är det oftast bråskande

bara början ska räkna med alla andra yrken på listan blir det fort många
Hur många av dessa kör fordon under "brådskande tjänsteutövning"?

Det lär inte vara många.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
H Hasse2188 skrev:
nej jag har inga problem där jag bor men i samhället har det skett ett antal olyckor när unga kommit på trehjuling bakom blomlåda och även några som slagit sig när det är mörk.
I min värld är det bättre med fri sikt än hinder så man inte ser.
Ett antal säger du? Finns det möjligtvis någon länk till en nyhetssida som skriver om denna dödafälla till blomlåda som har både trehjulingar och nattens onyktra hjulburna människor på sitt samvete?

Jag blir ju både nyfiken på hur den är utformad och hur olyckan skulle slutat om bilisten inte höll nere hastigheten pga hinder i väg. Jag tänker här att blomlåda kom dit för att det var en sträcka där vissa höll olämpligt hög hastighet.

Fri sikt låter fint, men i ett villaområde är det en omöjlighet. Folk vill inte ha gräsöknar utan staket eller häck på sin tomt. Och även om alla skulle ha det så kommer det stå en bil eller byggnad någonstans och agera sikthinder.

Vi bilister behöver anpassa oss till detta och hålla nere hastigheten, så vi hinner reagera på plötsliga och oförutsedda händelser.

• Haha
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många av dessa kör fordon under "brådskande tjänsteutövning"?

Det lär inte vara många.
hemtjänsten där har vi många

• Haha
Håkan V
  • Laddar…
M maria01 skrev:
90 % av villa ägare som ringer polisen för det minsta eller ringer komunen för nåt för högt staket :crysmile:
Mao, slå en sling om och dra bort skiten...
"Vigilantes" inte tillåtna i sverige. Egenmäktigt förfarande....

• Haha
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Hemtjänsten omfattas ju inte.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
K Kampf skrev:
Inte utan att man undrar vad Surkärring med bihang gör idag.
Jag undrar om dom sett filmen.... :cool::p

• Gilla
Kampf
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
Var hittade du hemtjänsten i undantaget?

Sen gäller undantaget bara vid "brådskande tjänsteutövning" och att man är sen till nästa patient är inte samma sak

Fairlane Fairlane skrev:
Var hittade du hemtjänsten i undantaget?

Sen gäller undantaget bara vid "brådskande tjänsteutövning" och att man är sen till nästa patient är inte samma sak
sjuksköterskor

H
C cotillion skrev:
Kontakta kommunen och kolla om de gett tillstånd för lådan. En del mindre smarta kommuner tillåter fortfarande medborgare att ställa ut lådor på vissa gator, då med rätt hårda förhållningsregler som aldrig följs.

Det har lett till massor av tillbud och skadade cyklister vilket gör att många avslutat dylika projekt.
Ja du, dom där cyklisterna... Där är det många som saknar självbevarelsedrift och behöver extra omsorg. :cool::rofl:

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
sjuksköterskor
Hemtjänsten är normalt inte sjuksköterskor och så var det ju det där med brådskande...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hemtjänsten är normalt inte sjuksköterskor och så var det ju det där med brådskande...
det var på svt igår att dom som jobbar med Hemtjänsten är normalt tvingade att köra för fort för att hinna med

• Haha
Håkan V
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Hemtjänsten har inga brådskande tjänsteutövningar enligt lagens mening.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.