57 436 läst ·
256 svar
57k läst
256 svar
Granne blockerar delar av vägen, problem för utryckningsfordon?
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Den sortens gnällfolk bestämmer sig bara för att det är "för fort"; hur fort det egentligen går är inte intressant.Jonatan79 skrev:
Den största andelen individer med problembeteende i trafiken inom tätbebyggt område hittar vi fö i trafikantgruppen cyklister.
Men det är väl fritt fram att köra på enskild väg, även med lastbil, speciellt om man som lastbilschauffören bor en bit in på vägen och behöver köra där för att komma hem.J JohanLun skrev:Och om tanten i filmen. Om det är en enskild väg kan jag förstå att de varken vill ha lastbilstrafik eller fartdårar där. Såklart är det fel väg att gå att skrika sådär, men om en lastbil (eller bil) måste flytta på skyltar, blomlådor eller knuffar till en brevlåda är det självklart de ska stanna och återställa efter sig.
Dom klagar på att det dammar, då får man se till att salta vägen så dammar det mindre.
Sen förstår jag att man inte vill ha fartdårar som kör där, man får ju försöka att inte blåsa förbi i full fart.
Sen det sista du skriver håller jag inte med dig om, om blomlådorna står så tätt att man inte kommer igenom så står dom fel, och då skall man inte behöva ställa tillbaka dom efter sig.
Då är det bättre att dom ställs ut på ett sätt att all trafik kommer förbi utan problem.
Däremot, kör man ner något utmed en väg som har full framkomlighet så skall man ju återställa efter sig.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Det är väl inte lekande barn på vägen som är problemet, problemet är att ett barn t.ex. tappar en boll som studsar ut i vägen och barnet springer efter, barn är oerhört snabba, varje förälder vet hur snabba barn är, man kan inte binda fast barnen eller passa den varje sekund, Man kan förmana och förklara och barnen förstår men glömmer sig lätt eftersom deras konsekvens inte är utvecklat ännu. Så farthinder behövs, speciellt för de vuxna där konsekvens tänket inte är utvecklat.H Hasse2188 skrev:
Nej.J JohanLun skrev:Ungarna kanske skadas av de som kör 50 på 30 väg.
De som kör 30 och inte klarar av att svänga för en blomlåda kanske ska gå till körskolan och öva lite istället för att andra ska uppfostra sina barn att hålla avstånd till inkompetenta eller fulla bilförare. Även om man förstås ska lära sina barn det finns sådana.
Och om tanten i filmen. Om det är en enskild väg kan jag förstå att de varken vill ha lastbilstrafik eller fartdårar där. Såklart är det fel väg att gå att skrika sådär, men om en lastbil (eller bil) måste flytta på skyltar, blomlådor eller knuffar till en brevlåda är det självklart de ska stanna och återställa efter sig.
och då tycker du det är bra att ställa blomlådor som skymmer sikten?
QUOTE="HEM2121, post: 5270680, member: 78597"]Det är väl inte lekande barn på vägen som är problemet, problemet är att ett barn t.ex. tappar en boll som studsar ut i vägen och barnet springer efter, barn är oerhört snabba, varje förälder vet hur snabba barn är, man kan inte binda fast barnen eller passa den varje sekund, Man kan förmana och förklara och barnen förstår men glömmer sig lätt eftersom deras konsekvens inte är utvecklat ännu. Så farthinder behövs, speciellt för de vuxna där konsekvens tänket inte är utvecklat.[/QUOTE]
filma är fortfarande lagligt
QUOTE="HEM2121, post: 5270680, member: 78597"]Det är väl inte lekande barn på vägen som är problemet, problemet är att ett barn t.ex. tappar en boll som studsar ut i vägen och barnet springer efter, barn är oerhört snabba, varje förälder vet hur snabba barn är, man kan inte binda fast barnen eller passa den varje sekund, Man kan förmana och förklara och barnen förstår men glömmer sig lätt eftersom deras konsekvens inte är utvecklat ännu. Så farthinder behövs, speciellt för de vuxna där konsekvens tänket inte är utvecklat.[/QUOTE]
filma är fortfarande lagligt
Demmpa skrev:
Nja det där är en sanning med modifikation. Jag var brandman i 10 år och visst hade jag kört på en blomlåda om jag varit tvungen men brandbilar är tunga och undermotoriserade eftersom de köps in av kommuner som vill hålla nere budgeten. Kommer man i ett trångt villakvarter är det alltså inte så enkelt att bara gasa på och knuffa undan det som är i vägen, samt att det är farligt för allmänheten.Nissens skrev:
Det som många verkar tro är en ”plog” i fronten på brandbilar är i själva verket en låda som innehåller en vinsch för övrigt
Ja, jag vet inte annat än det grannen gjorde för några år sedan. De fick blomlådorna godkända, antar att räddningstjänsten var med på ett hörn. Blomlådorna var av typen att de stod på några decimeter långa ben så ett par gubbar hade sannolikt flyttat på dem rätt snabbt.possum77 skrev:
Nja det där är en sanning med modifikation. Jag var brandman i 10 år och visst hade jag kört på en blomlåda om jag varit tvungen men brandbilar är tunga och undermotoriserade eftersom de köps in av kommuner som vill hålla nere budgeten. Kommer man i ett trångt villakvarter är det alltså inte så enkelt att bara gasa på och knuffa undan det som är i vägen, samt att det är farligt för allmänheten.
Det som många verkar tro är en ”plog” i fronten på brandbilar är i själva verket en låda som innehåller en vinsch för övrigt![]()
Jo men då måste man ju stanna brandbilen, kliva ur, flytta lådorna, och klättra in i bilen igen. Dessutom sitter alla i baksätet iförda rökdykarmundering med tunga tuber på ryggen så det är inte jättekul att hoppa in och ut ur bilen i onödan.Nissens skrev: