57 436 läst ·
256 svar
57k läst
256 svar
Granne blockerar delar av vägen, problem för utryckningsfordon?
Om du börjar med att vara trevlig, slutar vara otrevlig och kalla folk pucko eller inte bör skaffa barn så kanske det blir lättare.H Hasse2188 skrev:Vem har pratat om att köra över barn pucko?
Vem har pratat om att köra fortare än tillåtet.
Men vägar är likväl ingen lekplats.
Givetvis saktar man ner om man ser barn på eller vid vägen. Men lär ungarna att vägen inte är en lekplats.
Är det satt en hastighetsbegränsning så följer man den.
Så olämpliga personer som dig bör inte ha några barn för du klarar inte av att fostra dem.
Nästa tips är att lära sig hur quote funktionen fungerar.
Vi har alla olika förutsättningar. Barn tänker sig inte alltid för när de springer ut genom en grind.
Vissa vuxna har svårare för andra saker.
Bara för att du är otrevlig och uppenbart inte fattar hur forum funkar kallar jag dig inte pucko eller att du inte ska skaffa barn. Däremot verkar du både behöva fräscha upp körkortet och it kunskaperna samt gå en kurs i allmänt hyfs innan du tragglar vidare med forumskrivande och bilkörning.
Hur höga blomlådor har ni?H Hasse2188 skrev:
I de kommuners hemsidor som jag gjorde en snabbkoll i så ska blomlådorna vara 1000×1000×500 (b×d×h) samt att blommorna får nå max 80 cm över körbanan.
En 12 månaders barn är ca 75 cm lång, en 24 månaders barn är ca 85 cm lång, en treåring ca 95 cm lång, en fyraåring ca 100 cm lång
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jo det är det förbud att göra. Det var ock inte det när filmen spelades in, men det var inte heller olagligt att prata i telefonen då. Sen står han ju still också, men enligt nuvarande regler så är det givetvis förbjudet att filma med telefonen om det är förbjudet att prata i den.H Hasse2188 skrev:
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen".
Det är kanske olika från kommun till kommun men ofta krävs tillstånd av kommunen för att få ställa ut dem. I Jönköping gjorde man en inventering för ett par år sen, åkte runt och kollade så det inte var fler än det skall vara och att de är rätt placerade.R Ran skrev:En granne har satt upp ett farthinder i formen av en stor blomlåda, vilket täcker ca. 1/3 av vägen (är en rätt tajt väg).
Jag är rädd att det ska förhindra för t.ex. brandbilar att komma fram. Är det någon instans man kan fråga om detta? Trafikverket?
Vägen ägs av huddinge kommun (det är alltså inte på någon grannes uppfart eller så, utan en gemensam väg).
Har dessa cyklister haft cykellyse?H Hasse2188 skrev:
För alla blomlådor eller andra fordonshinder ska ha reflexer, tex röd/gula.
Edit: Det finns till och med bilister som inte ser fasta blomlådor på upplyst gångfartsgata och som samtidigt är utmärkt med gul/blå reflex,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.barometern.se/oskarshamn/korde-in-i-blomlada-713ef7b7/
Redigerat:
Jag vet folk som cyklat in i sådana som unga. Det var med reflex men är man full eller cyklar som en dåre hjälper det föga.Demmpa skrev:
Men jag håller med om att hinder ska vara väl utmärkta och placeras korrekt.
Det här är en äldre film, sett den tidigare. Var nog innan förbudet att hålla mobiler etc i handen under körning.J JanBertilMikael skrev:
Ja inte brukar det vara chaufförerna som är skarpast. Justa jag med min bil måste stå här vart som helst blockera vad som helst och skiter ofta fullständigt i övriga trafikanter.Zixten skrev:
Nej inte alla är sådana men påfallande många
inte direkt fast va? dom har ju glömt bruketDemmpa skrev:
nej jag har inga problem där jag bor men i samhället har det skett ett antal olyckor när unga kommit på trehjuling bakom blomlåda och även några som slagit sig när det är mörk.
I min värld är det bättre med fri sikt än hinder så man inte ser.
I min värld är det bättre med fri sikt än hinder så man inte ser.
Unikt namn skrev:
Är barn som leker PÅ vägen ett utbrett problem där du bor Hasse?
Har många stackars bilar hamnat på skroten för att de blev tvugna att veja in i en tujahäck pga ett plötsligt bandymål eller blomlåda?
Känns som en 50talsdröm att barn ägnar sig åt lek med vägen som utförandeplats...
Däremot så korsar barn vägen ibland utan att titta vänster-höger-vänster först, eller vinglar ut med cykeln, eller sparkar bollen lite för långt så den rullar ut.
Då är det bra om bilar uppförs i max 30 kmh, gärna lite långsammare vid korsningar, så de hinner bromsa.
Att vissa trötta bilister behöver släppa telefonen för att kunna veja för blomlådor och hålla nere hastigheten är ett lågt pris att betala.
Därmed inte sagt att föräldrar behöver vara arslen och ställa ut allsköns bråte i vägbanan
.