57 435 läst ·
256 svar
57k läst
256 svar
Granne blockerar delar av vägen, problem för utryckningsfordon?
Jag trodde inte ens lastbilsförarna i usa fortfarande använde comradio. Med det sagt var det jäkligt praktiskt när vi var på roadtrip med flera fordon att ha det. Men det är mer än 10 år sen. Jag antar det finns nån app i mobilen med samma funktion...Demmpa skrev:
Lastbilsförare i Sverige använder fortfarande comradio. Åtminstone grusbilarna har ofta kommunikation med lastmaskinerna i täkten och grävmaskinisten på byggena via comradio.J JohanLun skrev:
I täkten får man förmodligen använda komradion, eftersom förbudet bara gäller "på väg". Vissa inhägnade områden hamnar lite i en gråzon mellan "terräng" och "på väg", och det är möjligt att en dom skulle ge annat resultat.G-83 skrev:
En fordonsmonterad komradio med sladdansluten handmik är däremot alltid förbjuden att använda i trafiken. Hos min dåvarande arbetsgivare var vi trots stora resurser på att hitta kryphål tvungna att bygga om systemen från handmik till bommik och fast monterad talknapp. Man blev mindre stabil i trafiken, men det var åtminstone lagligt.
Bl.a. blåljuspersonal använder dagligen kommunikationsradio.J JohanLun skrev:
Rakel är ett kommunikationssystem med både fast anslutna och handhållna komradioapparater.
Nu är jag väl dum som matar trollet, men vad menar du är skillnaden? Förklara gärna för en som har så klent intellekt. Det finns väl aldrig någon rätt att köra så fort som står på skyltarna? Jag måste ha drömt något om att anpassa farten efter omständigheterna när jag tog körkort. Omständigheterna, som på många villagator säger att 20 eller 10 eller 7 är lämpligare hastighet än 30, även om man då inte väljer att gödsla med skyltar vid varje hinder, sväng eller korsning.H Hasse2188 skrev:
På sätt och vis är nog det här missförståndet ett problem som kommer av att vi har generell hastighetsbegränsning överallt; Hade alla besuttit det där berömda sunda förnuftet så skulle det inte behövas en enda hastighetsskylt. Som det nu är så verkar somliga ha svårt att ta till sig mer komplicerade instruktioner än en siffra att matcha mot en mätare i bilen, och då får man använda det för att sätta någon sorts miniminivå…
Regeringen har beslutat att införa ett undantag från regeln.
Det gäller fordon som körs av räddningstjänst, tjänsteutövande poliser, viss personal inom Säkerhetspolisen Säpo, samt vägtransportledare.
Även tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska och personal inom Kriminalvården i brådskande tjänsteutövning är undantagna från förbudet.
https://www.vibilagare.se/nyheter/blaljuspersonal-undantagna-fran-mobilforbud?page=1
Det gäller fordon som körs av räddningstjänst, tjänsteutövande poliser, viss personal inom Säkerhetspolisen Säpo, samt vägtransportledare.
Även tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska och personal inom Kriminalvården i brådskande tjänsteutövning är undantagna från förbudet.
https://www.vibilagare.se/nyheter/blaljuspersonal-undantagna-fran-mobilforbud?page=1
Troll kan du vara själv, du drar ovanligt korkade slutsatser.QUOTE="erik_qwerty, post: 5271004, member: 128219"]Nu är jag väl dum som matar trollet, men vad menar du är skillnaden? Förklara gärna för en som har så klent intellekt. Det finns väl aldrig någon rätt att köra så fort som står på skyltarna? Jag måste ha drömt något om att anpassa farten efter omständigheterna när jag tog körkort. Omständigheterna, som på många villagator säger att 20 eller 10 eller 7 är lämpligare hastighet än 30, även om man då inte väljer att gödsla med skyltar vid varje hinder, sväng eller korsning.
På sätt och vis är nog det här missförståndet ett problem som kommer av att vi har generell hastighetsbegränsning överallt; Hade alla besuttit det där berömda sunda förnuftet så skulle det inte behövas en enda hastighetsskylt. Som det nu är så verkar somliga ha svårt att ta till sig mer komplicerade instruktioner än en siffra att matcha mot en mätare i bilen, och då får man använda det för att sätta någon sorts miniminivå…[/QUOTE]
På sätt och vis är nog det här missförståndet ett problem som kommer av att vi har generell hastighetsbegränsning överallt; Hade alla besuttit det där berömda sunda förnuftet så skulle det inte behövas en enda hastighetsskylt. Som det nu är så verkar somliga ha svårt att ta till sig mer komplicerade instruktioner än en siffra att matcha mot en mätare i bilen, och då får man använda det för att sätta någon sorts miniminivå…[/QUOTE]
så väldigt stor del av befolkningenD Dilato skrev:Regeringen har beslutat att införa ett undantag från regeln.
[länk]