H Hasse2188 skrev:
Det är inte ” tur” en oskyldig cyklist skadades!
Ungar skall inte leka på vägen.
Det är föräldrarnas ansvar att både fostra sina barn och passa dom. Passa på att lära dom trafikvett också
Det som står på hastighet skylten gäller.
Grundregeln är snarare att man inte får köra snabbare än vad som står på skylten men att man ska anpassa hastigheten efter förhållandena. I min körutbildning ingick också riskanalys inklusive genomgång av barns impulskontroll t ex det klassiska exemplet med barn och en boll.

• Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Verkar vara kommunen som du skall kontakta, se länken....

[länk]

Låter som att det kan bli läge för en ny film på Youtube...

[media]
Chauffören verkar inte heller ha så mycket i huvudet eftersom han laddar upp en film som visar hur han bryter mot lagen genom att använda mobiltelefonen när han kör.

• Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
J
H Hasse2188 skrev:
[är det det 30 så är det 30 som gäller är det 50 är det 50 som gäller.
Dåligt fostrade ungar finns det för många av i samhället.
Troligen av såna som du.
Väg är ingen lekplats.
Om en privatperson ställer ut en låda som hindrar trafiken skall den bort.
Vad någonstans såg du en skylt att det var enskild väg i den filmen?

QUOTE="JohanLun, post: 5270238, member: 151909"]Ungarna kanske skadas av de som kör 50 på 30 väg.

De som kör 30 och inte klarar av att svänga för en blomlåda kanske ska gå till körskolan och öva lite istället för att andra ska uppfostra sina barn att hålla avstånd till inkompetenta eller fulla bilförare. Även om man förstås ska lära sina barn det finns sådana.

Och om tanten i filmen. Om det är en enskild väg kan jag förstå att de varken vill ha lastbilstrafik eller fartdårar där. Såklart är det fel väg att gå att skrika sådär, men om en lastbil (eller bil) måste flytta på skyltar, blomlådor eller knuffar till en brevlåda är det självklart de ska stanna och återställa efter sig.
Kanske folk är lika bra på att styra som du på att quota, då förstår jag problemet. :D ;)

• Haha
Niclas Gustafsson och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hasse2188 skrev:
är det det 30 så är det 30 som gäller är det 50 är det 50 som gäller.
Dåligt fostrade ungar finns det för många av i samhället.
Troligen av såna som du.
Väg är ingen lekplats
Låter som du är en av de som missade viktiga delar när du tog körkort. Dels missade du tydligen helt att man som förare måste vara beredd på att barn gör oväntade saker, oavsett uppfostran. Dels missade du tydligen att det både är tillåtet och ibland lämpligt att köra långsammare än vad skylten anger som högsta fart.

Huddinge kommun har på flera ställen farthinder i form av gupp, vid övergångsställen, på vägar skyltade 60. Skulle du hålla 60 där?

Inne i vårt villaområde är det skyltat 30 km/h. Jag tror inte många kör fortare än så, även om det såklart finns enstaka. Även 30 km/h är fort om sikten är begränsad, drygt 8 m/s, dvs dyker det oväntat något inom 10 meter så skulle nog många få problem att undvika en kollision. Det finns också många ställen där det inte finns trottoarer och att folk inte kan lätta på gasen när de passerar barn är för mig obegripligt, men det är väl dåliga bilförare som tror att 30 betyder att man måste köra 30.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
J
Vi har 30, smal väg som knappt går att mötas på och en kraftig uppförsbacke som mynnar på en raka. Flera gånger har jag på väg upp för backen (ibland med släp) fått tvärstanna för bilar som jag har företräde framför för att de kör för fort. Har man släp får man då backa ned för backen igen (iallafall med framhjulensdriven bil). På vintern behövs inte släp, man kan inte starta från stillastående.

Många kör så fort de inte har en chans stanna för ett barn eller ens följa högerregeln.

Jag vill faktiskt inte köra över varken snälla och väluppfostrade barn eller elaka och ouppfostrade. Men tydligen finns sådana som Hazze som tycker det är ok. Är enl Hazze samma sak tillämpligt på korkade vuxna?

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
K Kampf skrev:
Inte utan att man undrar vad Surkärring med bihang gör idag.
Jag undrade det samma

J JanBertilMikael skrev:
Chauffören verkar inte heller ha så mycket i huvudet eftersom han laddar upp en film som visar hur han bryter mot lagen genom att använda mobiltelefonen när han kör.
han pratar inte i mobil , han filmar!
Vilket det inte är förbud att göra.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vem har pratat om att köra över barn pucko?
Vem har pratat om att köra fortare än tillåtet.
Men vägar är likväl ingen lekplats.
Givetvis saktar man ner om man ser barn på eller vid vägen. Men lär ungarna att vägen inte är en lekplats.
Är det satt en hastighetsbegränsning så följer man den.
Så olämpliga personer som dig bör inte ha några barn för du klarar inte av att fostra dem.

J JohanLun skrev:
Vi har 30, smal väg som knappt går att mötas på och en kraftig uppförsbacke som mynnar på en raka. Flera gånger har jag på väg upp för backen (ibland med släp) fått tvärstanna för bilar som jag har företräde framför för att de kör för fort. Har man släp får man då backa ned för backen igen (iallafall med framhjulensdriven bil). På vintern behövs inte släp, man kan inte starta från stillastående.

Många kör så fort de inte har en chans stanna för ett barn eller ens följa högerregeln.

Jag vill faktiskt inte köra över varken snälla och väluppfostrade barn eller elaka och ouppfostrade. Men tydligen finns sådana som Hazze som tycker det är ok. Är enl Hazze samma sak tillämpligt på korkade vuxna?

• Haha
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
H Hasse2188 skrev:
Är det satt en hastighetsbegränsning så följer man den
Är det satt en hastighetsbegränsning följer man den, om omständigheterna tillåter.
I min lilla by är hastighetsbegränsningen 30, inte en chans i världen att jag håller 30, utan jag puttrar på i 15-20.
Jag vet hur många barn, hundar osv som rör sig i området, så att hålla 30 bara för att det står på en skylt känns korkat.

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
visst får man köra långsammare än hastighetsbegränsning så länge man inte hindrar övrig trafik.
Vad har jag skrivit att jag inte är uppmärksam eller låter bli att sakta ner när jag ser barn?
Problemet är likväl att folk inte lär sina ungar att vägen inte är någon lekplats:
Nu var tråden om att privatperson sätter ut blomlådor.
Jag tycker det är vansinne oavsett om det är privatpersoner som gör det olagligt eller kommuner som förhoppningsvis gör det legalt.
Även de har trafiklagen att ta hänsyn till.
Blomlådor är farliga då ungar kan rusa ut precis framför en bil utan bilisten hinner se dom för blomlådan var framför.
Eller köra ut med en trehjuling .
Det finns flera fall av det.
Ett flertal cyklister har slagit sig när det kört på dom när det varit mörkt .

QUOTE="Fairlane, post: 5270273, member: 149294"]Låter som du är en av de som missade viktiga delar när du tog körkort. Dels missade du tydligen helt att man som förare måste vara beredd på att barn gör oväntade saker, oavsett uppfostran. Dels missade du tydligen att det både är tillåtet och ibland lämpligt att köra långsammare än vad skylten anger som högsta fart.

Huddinge kommun har på flera ställen farthinder i form av gupp, vid övergångsställen, på vägar skyltade 60. Skulle du hålla 60 där?

Inne i vårt villaområde är det skyltat 30 km/h. Jag tror inte många kör fortare än så, även om det såklart finns enstaka. Även 30 km/h är fort om sikten är begränsad, drygt 8 m/s, dvs dyker det oväntat något inom 10 meter så skulle nog många få problem att undvika en kollision. Det finns också många ställen där det inte finns trottoarer och att folk inte kan lätta på gasen när de passerar barn är för mig obegripligt, men det är väl dåliga bilförare som tror att 30 betyder att man måste köra 30.[/QUOTE]

Hur skall någon annan veta att ni har specialregler i er by ?
Är det skyltat 30 förmodar jag att folk kör i 30 så länge de inte ser något som gör att de bör sakta ner.
Hundar skall hållas kopplade.
Och ungar skall hållas översikt över och de ska inte leka på väg.
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Är det satt en hastighetsbegränsning följer man den, om omständigheterna tillåter.
I min lilla by är hastighetsbegränsningen 30, inte en chans i världen att jag håller 30, utan jag puttrar på i 15-20.
Jag vet hur många barn, hundar osv som rör sig i området, så att hålla 30 bara för att det står på en skylt känns korkat.

Unikt namn
Är barn som leker vägen ett utbrett problem där du bor Hasse?
Har många stackars bilar hamnat på skroten för att de blev tvugna att veja in i en tujahäck pga ett plötsligt bandymål eller blomlåda? :crysmile:

Känns som en 50talsdröm att barn ägnar sig åt lek med vägen som utförandeplats...

Däremot så korsar barn vägen ibland utan att titta vänster-höger-vänster först, eller vinglar ut med cykeln, eller sparkar bollen lite för långt så den rullar ut.

Då är det bra om bilar uppförs i max 30 kmh, gärna lite långsammare vid korsningar, så de hinner bromsa.

Att vissa trötta bilister behöver släppa telefonen för att kunna veja för blomlådor och hålla nere hastigheten är ett lågt pris att betala.
Därmed inte sagt att föräldrar behöver vara arslen och ställa ut allsköns bråte i vägbanan
.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
H Hasse2188 skrev:
Är det skyltat 30 förmodar jag att folk kör i 30 så länge de inte ser något som gör att de bör sakta ner.
Shit, att vissa har lyckats ta körkort… Propsar du på att hålla 70 överallt där den begränsningen gäller också? Blir intressant på skogsvägar. Eller 30/40/50 genom korsningar?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
J JanBertilMikael skrev:
Filmen lades upp för sju år sedan, 2015-09-01, förbudet att använda mobiltelefon samtidigt som man kör trädde ikraft 2018-02-01.

Alltså det var inget uttalat förbud att använda mobiltelefon när man kör när filmen spelades in.

• Gilla
  • Haha
Håkan V och 10 till
  • Laddar…
H Hasse2188 skrev:
Inga specialregler, bara sunt förnuft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.