57 435 läst ·
256 svar
57k läst
256 svar
Granne blockerar delar av vägen, problem för utryckningsfordon?
Vad ger folk rättigheter att agera poliser?Nissens skrev:
Är du på riktigt oroad över en blomlåda, eller är du en av dem som vill köra fort igenom ett område där det tex leker barn?
Vår granne satte upp några blomlådor för några år sedan när de hade småbarn. De enda som var upprörda över blomlådorna var just de som inte hade vett att köra sakta genom området…
Eftersom jag redan körde försiktigt sedan tidigare och hade en bil försedd med ratt så var det inga problem för mig. Räddningstjänsten bryr sig inte heller.
Bara ta bort skitenR Ran skrev:En granne har satt upp ett farthinder i formen av en stor blomlåda, vilket täcker ca. 1/3 av vägen (är en rätt tajt väg).
Jag är rädd att det ska förhindra för t.ex. brandbilar att komma fram. Är det någon instans man kan fråga om detta? Trafikverket?
Vägen ägs av huddinge kommun (det är alltså inte på någon grannes uppfart eller så, utan en gemensam väg).
Nej men om det blir 300 blomlådor så blir det ett problem.Nissens skrev:
Är du på riktigt oroad över en blomlåda, eller är du en av dem som vill köra fort igenom ett område där det tex leker barn?
Vår granne satte upp några blomlådor för några år sedan när de hade småbarn. De enda som var upprörda över blomlådorna var just de som inte hade vett att köra sakta genom området…
Eftersom jag redan körde försiktigt sedan tidigare och hade en bil försedd med ratt så var det inga problem för mig. Räddningstjänsten bryr sig inte heller.
Man kan inte göra vad man vill.
Var väl omtänksamt med lite vackra blommor på vägen det håller ju ner hastigheten Av din beskrivning behöver inte ens räddningstjänsten gå ur bilen bara synd om den fina blomlådanR Ran skrev:
Det är inte ” tur” en oskyldig cyklist skadades!Nissens skrev:
Ungar skall inte leka på vägen.
Det är föräldrarnas ansvar att både fostra sina barn och passa dom. Passa på att lära dom trafikvett också
Det som står på hastighet skylten gäller.
Ungarna kanske skadas av de som kör 50 på 30 väg.H Hasse2188 skrev:
De som kör 30 och inte klarar av att svänga för en blomlåda kanske ska gå till körskolan och öva lite istället för att andra ska uppfostra sina barn att hålla avstånd till inkompetenta eller fulla bilförare. Även om man förstås ska lära sina barn det finns sådana.
Och om tanten i filmen. Om det är en enskild väg kan jag förstå att de varken vill ha lastbilstrafik eller fartdårar där. Såklart är det fel väg att gå att skrika sådär, men om en lastbil (eller bil) måste flytta på skyltar, blomlådor eller knuffar till en brevlåda är det självklart de ska stanna och återställa efter sig.
Som kommun bör man vara försiktig att tillåta använda allmän mark av oss privatpersoner, blir lätt konflikter gällande dessa blomlådor, bryggor, byggnation, trädfällning och mycket mera. Tycker mig kunnat läsa det i många trådar.
Blir också att man enbart ser det utifrån eget tyckande och intresse för vad som är "rätt".
Blir också att man enbart ser det utifrån eget tyckande och intresse för vad som är "rätt".
[är det det 30 så är det 30 som gäller är det 50 är det 50 som gäller.
Dåligt fostrade ungar finns det för många av i samhället.
Troligen av såna som du.
Väg är ingen lekplats.
Om en privatperson ställer ut en låda som hindrar trafiken skall den bort.
Vad någonstans såg du en skylt att det var enskild väg i den filmen?
QUOTE="JohanLun, post: 5270238, member: 151909"]Ungarna kanske skadas av de som kör 50 på 30 väg.
De som kör 30 och inte klarar av att svänga för en blomlåda kanske ska gå till körskolan och öva lite istället för att andra ska uppfostra sina barn att hålla avstånd till inkompetenta eller fulla bilförare. Även om man förstås ska lära sina barn det finns sådana.
Och om tanten i filmen. Om det är en enskild väg kan jag förstå att de varken vill ha lastbilstrafik eller fartdårar där. Såklart är det fel väg att gå att skrika sådär, men om en lastbil (eller bil) måste flytta på skyltar, blomlådor eller knuffar till en brevlåda är det självklart de ska stanna och återställa efter sig.[/QUOTE]
Dåligt fostrade ungar finns det för många av i samhället.
Troligen av såna som du.
Väg är ingen lekplats.
Om en privatperson ställer ut en låda som hindrar trafiken skall den bort.
Vad någonstans såg du en skylt att det var enskild väg i den filmen?
QUOTE="JohanLun, post: 5270238, member: 151909"]Ungarna kanske skadas av de som kör 50 på 30 väg.
Och om tanten i filmen. Om det är en enskild väg kan jag förstå att de varken vill ha lastbilstrafik eller fartdårar där. Såklart är det fel väg att gå att skrika sådär, men om en lastbil (eller bil) måste flytta på skyltar, blomlådor eller knuffar till en brevlåda är det självklart de ska stanna och återställa efter sig.[/QUOTE]
J JohanLun skrev:Ungarna kanske skadas av de som kör 50 på 30 väg.
Och om tanten i filmen. Om det är en enskild väg kan jag förstå att de varken vill ha lastbilstrafik eller fartdårar där. Såklart är det fel väg att gå att skrika sådär, men om en lastbil (eller bil) måste flytta på skyltar, blomlådor eller knuffar till en brevlåda är det självklart de ska stanna och återställa efter sig.