57 435 läst ·
256 svar
57k läst
256 svar
Granne blockerar delar av vägen, problem för utryckningsfordon?
Räddningstjänsten kör på blomlådor om det krävs för att ta sig fram vid en ev akut utryckning..
Så Räddningstjänsten tar sig fram den dagen dom måste fram..
Finns exempel där dom knuffat undan bilar för att komma fram om det behövs altså knuffat undan dom med brandbilen. Så några blomlådor är inga problem
Så Räddningstjänsten tar sig fram den dagen dom måste fram..
Finns exempel där dom knuffat undan bilar för att komma fram om det behövs altså knuffat undan dom med brandbilen. Så några blomlådor är inga problem
Lite som på vår gata. Det var en familj som bodde i ett hus precis vid en korsning som tyckte att det kördes för fort. Efter deras hus finns det sex hus innan återvändsgränd och hälften av dom har barn, yngre än deras. Först så störde de sig på alla grannar så de planterade en thujahäck som sedan fick växa sig 2 meter hög (även i korsningen) och helt skymma utfarten för de tre andra barnfamiljerna. De sa sig även ha planterat häcken ”för att få ner hastigheten” utanför dom. Det fungerade inte, men klippa ner häcken ville de inte. Grannarna anmälde häcken först till vägföreningen, som inte gjorde något fastän deras regler sa att i en korsning fick häckar enbart vara 80 cm höga. Då anmäldes det till kommunen och tekniska som kom och klippte ner häcken då de bedömde att den var en stor risk med sin höjd. Då gick det här paret till vägföreningen och sa att alla grannar var överens om att sätta upp fartgupp. Så var inte fallet. Vägföreningen kallade till möte och den slutade med att fartguppen togs bort. Vi valde att inte vara med på mötet även om detta par hade sagt att vi var några av dom som körde alltför fort. För vår del gjorde guppen varken till eller från. Jag vet inte om deras påståenden var felaktigt gällande vår hastighet eller om det var så att vi körde så snabbt att vi inte hann tänka på guppen ;-)
Visst, men min ståndpunkt är att det inte är bättre med ”farthinder” som skymmer sikten kraftigt och därmed ökar risken för att barn eller djur blir påkörda. Speciellt inte väldigt nära en korsning och på en väg som är så trasig av tjälskott att det inte går att köra fortare än 30 utan att köra sönder bilen. Men absolut, hade man haft riktiga farthinder som inte skapade större risker så hade det inte varit några problem.H HEM2121 skrev:
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
De använder hårtorkenJonatan79 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Men lådorna är väl inte så höga utan att man ser? Håller med om att kommunerna skulle vara mer aktiva och sätta ut farthinder i vägarna. En del kör som blådårar i villaområden, utan något som helst hänsyn till att det finns lekande barn. Barn är snabba och har inte konsekvens tänk. En boll som slängs, ska till en kompis osv. Att det är en väg tänker de inte på. En del vuxna har inte konsekventänk heller och då måste det upp farthinder.Jumos skrev:
Visst, men min ståndpunkt är att det inte är bättre med ”farthinder” som skymmer sikten kraftigt och därmed ökar risken för att barn eller djur blir påkörda. Speciellt inte väldigt nära en korsning och på en väg som är så trasig av tjälskott att det inte går att köra fortare än 30 utan att köra sönder bilen. Men absolut, hade man haft riktiga farthinder som inte skapade större risker så hade det inte varit några problem.
Blomlådorna blockerade inte siktlinjen lika mycket, men eftersom kommunen sett till att de försvann har de antagligen gjort en underbyggd bedömning att de inte behövts eller att de inte varit lämpliga så nära en korsning (de som ställde ut dem är andra huset från en fyrvägskorsning). Om kommunen bedömt att hastigheten är för hög så hade man kunnat sätta dit fartgupp, men de hade blivit ytterligare ett gupp i en redan väldigt guppig väg. Utan att veta 100% säkert har jag mycket svårt att tro att någon kommer i hög hastighet på en väldigt dålig väg precis i anslutning till en fyrvägskorsning. Visst kan det säkert komma något enstaka dumhuvud, men jag har bott i och rört mig mycket i området under många år och inte upplevt att det är det gängse beteendet. Oavsett vilket så är jag inte emot farthinder, men det ska göras på rätt sätt och av rätt instans. Att kommunen eller Trafikverket tvingar folk att ta ned farten till hastighetsbegränsningen är helt rätt, att på eget bevåg sätta upp icke godkända (eller tränga ihop godkända) farthinder för att trafiken ska krypa förbi utan att ta hänsyn till eventuella konsekvenser är jag emot.H HEM2121 skrev:Men lådorna är väl inte så höga utan att man ser? Håller med om att kommunerna skulle vara mer aktiva och sätta ut farthinder i vägarna. En del kör som blådårar i villaområden, utan något som helst hänsyn till att det finns lekande barn. Barn är snabba och har inte konsekvens tänk. En boll som slängs, ska till en kompis osv. Att det är en väg tänker de inte på. En del vuxna har inte konsekventänk heller och då måste det upp farthinder.
Ja. Helt osynliga farthinder vore spännande..E eemeliie skrev:Flera kommuner har slutat med blomlådor som farthinder eftersom de ofta blir så stora att barn skyms bakom dom och då ändå dyker upp mitt framför bilen. De ser inte bilen och föraren ser inte barnet. Även om hastigheten är låg hinner man inte bromsa när man kommer så nära. Så mer transparenta farthinder är att föredra ut trafiksäkerhetssynpunkt.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
3 meter bredd behöver räddningstjänsten, har du mätt bredden?
Om det är en sån blomlåda som kommunen tillhandahåller, och du själv står för plantering i den är det nog lovligt. Finns här uppe också i många villakvarter som fartdämpande hinder. Här har de en på vardera sida så du får köra slalom för att ta dig förbi. Ta kontakt med gatukontoret eller än hellre fråga grannen om de byggt den själv och satt dit. Har de byggt/köpt den själv och satt dit måste de ha tillstånd för att ha den på gatan/vägen.R Ran skrev:En granne har satt upp ett farthinder i formen av en stor blomlåda, vilket täcker ca. 1/3 av vägen (är en rätt tajt väg).
Jag är rädd att det ska förhindra för t.ex. brandbilar att komma fram. Är det någon instans man kan fråga om detta? Trafikverket
Vägen ägs av huddinge kommun (det är alltså inte på någon grannes uppfart eller så, utan en gemensam väg).
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Problemet med kommuner är att det inte får kosta något. Som ett exempel. En fyrvägskorsning som det smäller rätt ofta i då de flesta kör som dårar, många små barn i området och de boende har bett kommunen att sätta upp farthinder, men icke, kommunen vägrar. Så gott omdöme har inte alla kommuner. Blomlådor i direkt anslutning till en 4 vägkorsning är ju inte heller lämpligt, det bör minst vara 10 m från korsningen för att få fri sikt.Jumos skrev:
Blomlådorna blockerade inte siktlinjen lika mycket, men eftersom kommunen sett till att de försvann har de antagligen gjort en underbyggd bedömning att de inte behövts eller att de inte varit lämpliga så nära en korsning (de som ställde ut dem är andra huset från en fyrvägskorsning). Om kommunen bedömt att hastigheten är för hög så hade man kunnat sätta dit fartgupp, men de hade blivit ytterligare ett gupp i en redan väldigt guppig väg. Utan att veta 100% säkert har jag mycket svårt att tro att någon kommer i hög hastighet på en väldigt dålig väg precis i anslutning till en fyrvägskorsning. Visst kan det säkert komma något enstaka dumhuvud, men jag har bott i och rört mig mycket i området under många år och inte upplevt att det är det gängse beteendet. Oavsett vilket så är jag inte emot farthinder, men det ska göras på rätt sätt och av rätt instans. Att kommunen eller Trafikverket tvingar folk att ta ned farten till hastighetsbegränsningen är helt rätt, att på eget bevåg sätta upp icke godkända (eller tränga ihop godkända) farthinder för att trafiken ska krypa förbi utan att ta hänsyn till eventuella konsekvenser är jag emot.
Bussar har lite större tyngd än personbilar. Vanligtvis är det ju inte bussar och lastbilar som kör inne på småvägarna i bostadsområdena så det är ju helt skilda saker… men det är ju rörande att det finns sådana omtankar om vägarna, det vore fantastiskt om samma omtanke fanns för barn och andra som kan dyka upp på vägen i bostadsområden.RoTe skrev: