Nissens
Jumos Jumos skrev:
Jag är en av surmupparna, trots att jag inte kör fortare på vägen med hinder än vad hastighetsbegränsningen säger. Längre bort i mitt område, på den väg jag måste ta för att komma hem eller hemifrån, är det ett par som bestämt sig för att det är krypfart som gäller (trots att hastighetsbegränsningen säger 30 och vägen är så dålig att de naturliga farthindren faktiskt gör att man inte kan/vill köra fortare). De har tidigare ställt ut blomlådor så tight att det är otroligt knöligt att manövrera sig igenom, och förutom det kastat ut barncyklar och annat som ytterligare hinder. De fick tillsägelse av kommunen att ta bort lådorna - då började de parkera efter vägen istället. Det skymmer sikten rejält, och som naturen är beskaffad vid den platsen är det som att be om att någon - oavsett hur försiktigt de kör - ska köra på ett framspringande barn eller djur. Helt otroligt puckat om du frågar mig! Det ”lustiga” i mitt fall är att berörd familj har tonårsbarn, så om något barn skulle bli påkört pga deras ogenomtänkta parkeringar så är det sannolikt inte deras barn… Som lök på laxen är det precis vid en korsning, så det gör trafiksituationen än mindre säker.

Så nej, ibland anser jag att det faktiskt är befogat att vara missnöjd med farthinder och dess placering.
Alltså, man får ju inte ställa ut vad som helst hur som helst. Det mina grannar gjorde var att de fick tillstånd att sätta ut väl speciferade blomlådor med reflexer på, och någon märkte upp med färg i gatan exakt var blomlådorna fick stå. Det tyckte jag funkade för mig.

• Gilla
Vetallt och 5 till
  • Laddar…
Finns ett problem vissa vägar kan råka ut för.
Svängandet kan förstöra vägen.
De bytte ut farthinder (bulor) mot blomlådor där jag bodde. Väg med diken innan tomterna.
Nu är asfalten/vägbanken trasig där bilarna, och framförallt tung trafik kommer nära vid varje sväng runt lådorna.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
Isakare Isakare skrev:
Finns ett problem vissa vägar kan råka ut för.
Svängandet kan förstöra vägen.
De bytte ut farthinder (bulor) mot blomlådor där jag bodde. Väg med diken innan tomterna.
Nu är asfalten/vägbanken trasig där bilarna, och framförallt tung trafik kommer nära vid varje sväng runt lådorna.
Måste vara något fel i vägen då. Annars hade vägar gått sönder i varenda kurva överallt…

• Gilla
Anders Andersson1 och 2 till
  • Laddar…
såna där farthinder av plast som bultas fast i vägen får alla att sakta ner dom är ju hemska att köra fort över bättre en blomlåda

• Gilla
saiter
  • Laddar…
M maria01 skrev:
såna där farthinder av plast som bultas fast i vägen får alla att sakta ner dom är ju hemska att köra fort över bättre en blomlåda
Tanken är väl att man inte ska köra fort över?

M maria01 skrev:
Inte så enkla att flytta på vintern heller, vilket blir trist när plogbilen kommer...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tanken är väl att man inte ska köra fort över?
va?

• Haha
Håkan V
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte så enkla att flytta på vintern heller, vilket blir trist när plogbilen kommer...
vet inte hur dom gör med dom då men har set dom på flera ställen i sverige

M maria01 skrev:
va?
Farthinder är väl just för att sänka farten, de ska vara hemska att köra fort över. Eller menade du inte så?
Edit; missförstod din mening, glöm bort min kommentar

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
det sitter väll en gänga i vägen som dom bultar fast i så det bara skruva bort vid plogning så måste det vara

annars fins det ju lösa farthinder

• Gilla
addeman66
  • Laddar…
Farthinder i gummi slås eller skruvas ner i asfalten. Ingen gänga i asfalten, den skulle ändå inte gå att använda efter vintern. Montering och demontering tar kanske fem minuter.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Blir som Lars Molins Midvinterduell och mjölkpallen;)
Men har sett flera sönderkörda farthinder vid plogning, så den som byggde dem gällande snöplogning "tänkte inte på det" :D

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Farthinder i gummi slås eller skruvas ner i asfalten. Ingen gänga i asfalten, den skulle ändå inte gå att använda efter vintern. Montering och demontering tar kanske fem minuter.
så inga problem då

H
Jumos Jumos skrev:
Jag är en av surmupparna, trots att jag inte kör fortare på vägen med hinder än vad hastighetsbegränsningen säger. Längre bort i mitt område, på den väg jag måste ta för att komma hem eller hemifrån, är det ett par som bestämt sig för att det är krypfart som gäller (trots att hastighetsbegränsningen säger 30 och vägen är så dålig att de naturliga farthindren faktiskt gör att man inte kan/vill köra fortare). De har tidigare ställt ut blomlådor så tight att det är otroligt knöligt att manövrera sig igenom, och förutom det kastat ut barncyklar och annat som ytterligare hinder. De fick tillsägelse av kommunen att ta bort lådorna - då började de parkera efter vägen istället. Det skymmer sikten rejält, och som naturen är beskaffad vid den platsen är det som att be om att någon - oavsett hur försiktigt de kör - ska köra på ett framspringande barn eller djur. Helt otroligt puckat om du frågar mig! Det ”lustiga” i mitt fall är att berörd familj har tonårsbarn, så om något barn skulle bli påkört pga deras ogenomtänkta parkeringar så är det sannolikt inte deras barn… Som lök på laxen är det precis vid en korsning, så det gör trafiksituationen än mindre säker.

Så nej, ibland anser jag att det faktiskt är befogat att vara missnöjd med farthinder och dess placering.
Alla håller inte hastighetsbegränsningen. Det är bättre med farthinder än ett barn blir påkört.

• Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Flera kommuner har slutat med blomlådor som farthinder eftersom de ofta blir så stora att barn skyms bakom dom och då ändå dyker upp mitt framför bilen. De ser inte bilen och föraren ser inte barnet. Även om hastigheten är låg hinner man inte bromsa när man kommer så nära. Så mer transparenta farthinder är att föredra ut trafiksäkerhetssynpunkt.

• Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.