H
Nissens Nissens skrev:
Poängen är att reparation av en väg är ett väldigt lågt pris om det räddar någon från att bli påkörd…
Förstår fortfarande inte vad jag skrivit, som motiverar att jag fått svaret från dig...

Nissens
H Håkan V skrev:
Förstår fortfarande inte vad jag skrivit, som motiverar att jag fått svaret från dig...
Det jag precis beskrev. Att det jobbet du beklagar dig över för att reparera en väg är märkligt. Det är ju ett väldigt litet pytteproblem i sammanhanget.
Jag kan inte vara tydligare än så här, så om poletten inte trillat ner nu så kan jag inte hjälpa dig.

J
Nissens Nissens skrev:
Det jag precis beskrev. Att det jobbet du beklagar dig över för att reparera en väg är märkligt. Det är ju ett väldigt litet pytteproblem i sammanhanget.
Jag kan inte vara tydligare än så här, så om poletten inte trillat ner nu så kan jag inte hjälpa dig.
Jag måste hålla med Håkan, han skrev att det inte var så enkelt som att bara skrapa vägen, men iallafal jag tolkade det som ett inlägg om vägars skötsel, inte som att det extra jobbet vägdes mot barns säkerhet.

Jag skulle önska mig fler farthinder och en sån skylt som blinkar när man kör för fort utanför oss.
Jag tror nämligen att några kör 50 på vår 30 väg, då vi bor efter en skola. När skolan tar slut fortsätter vägen utan trottoarer, fortfarande 30. Men många gasar på efter skolan. Vägen är ingen genomfartsväg utan slutar vid områdets lilla badplats. det är dock två vägar som går samman vid badplatsen så man kan köra tillbaka på en annan väg. Men annat än bud och transporter bör det bara vara boende som trafikerar vägen, utom de som åker och badar då. Och ett "boende" som ligger längst in på vägen. Deras personal kör runt på de boende och de kör ofta för fort tyvärr. Sen finns några i området som är notoriska fortkörare också, som jag känner igen.

Har frågat kommunen om de inte kan sätta upp en sån skylt som blinkar när man kör över 30, men de säger de inte har råd att sätta ut det överallt. Om man hamnar där är det en prio mellan pengar och barns säkerhet. Men om de säger att det är tekniskt svårt att sätta dit farthinder så är det ju en annan sak än att de inte tycker det är "värt" det...

H
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte beklagat mig, det är något som du känslomässigt bestämt dig för.
Jag har försökt förklara konsekvenser av att tvinga tunga fordon att köra och svänga nära vägrenen/diket på en väg som inte är bygd för det.

För övrigt är jag av inställningen att det är bättre att inte köra sönder en väg, än att regelbundet köra sönder och sedan laga den.

Jag tycker också att det är viktigt att inte barn (och djur och vuxna) inte blir skadade i trafiken.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B bjorwen skrev:
Eller kan man ska vilka idiot inlägg som helst?
Det verkar så...

• Haha
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
H
B bjorwen skrev:
Vad vill du ha för svar? Helt jävla planlöst inlägg! Prata med din granne!!!! Eller ring kommunen!! Finns där ingen som helst kontroll på detta forum längre?? Eller kan man ska vilka idiot inlägg som helst?
Vem tvingar dig att läsa trådarna som finns på forumet?:thinking::cool:

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
personalen är sjuksköterskor eller undersköterskor om de inte är inkvoterade utlänningar utan krav på utbildning.
QUOTE="Fairlane, post: 5271113, member: 149294"]Ok det tolkar du som brådskande tjänsteutövning?

1. Hemtjänsten personal är normalt inte sjuksköterskor
2. Att man har ett för tajt schema ger en inte rätt att bryta mot lagen[/QUOTE]

TRJBerg TRJBerg skrev:
"Farthinder" som är olagligt placerade på vägen har man ingen skyldighet att ställa tillbaks. Vare sig juridiskt eller moraliskt.

Fairlane
H Hasse2188 skrev:
personalen är sjuksköterskor eller undersköterskor om de inte är inkvoterade utlänningar utan krav på utbildning.
Märkligt inlägg. Vad vill du säga med det? Att den "svenska" delen av personalen är utbildad och därmed får hålla telefonen i handen när de kör bil eftersom de är på brådskande tjänsteärende om schemat är för tajt, men de dumma utlänningarna som inte kan något inte får det?

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Har du svårt för läsförståelse.
Jag kommenterade vilka yrkeskategorier som jobbade i hemtjänsten.
Inte vad de får göra eller inte!

QUOTE="Fairlane, post: 5274673, member: 149294"]Märkligt inlägg. Vad vill du säga med det? Att den "svenska" delen av personalen är utbildad och därmed får hålla telefonen i handen när de kör bil eftersom de är på brådskande tjänsteärende om schemat är för tajt, men de dumma utlänningarna som inte kan något inte får det?[/QUOTE]

Fairlane
H Hasse2188 skrev:
Har du svårt för läsförståelse.
Jag kommenterade vilka yrkeskategorier som jobbade i hemtjänsten.
Inte vad de får göra eller inte!
Ok,
Frågan rörde alltså om hemtjänstpersonal fick köra med luren i handen eller inte. Så läsförståelsen blir ju lite lidande när du inte kan skriva korrekt svenska, inte kan citera korrekt och pratar om annat än det diskussionen rörde, med en släng av främlingsfientlighet....

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Nissens
H Håkan V skrev:
Jag har inte beklagat mig, det är något som du känslomässigt bestämt dig för.
Jag har försökt förklara konsekvenser av att tvinga tunga fordon att köra och svänga nära vägrenen/diket på en väg som inte är bygd för det.

För övrigt är jag av inställningen att det är bättre att inte köra sönder en väg, än att regelbundet köra sönder och sedan laga den.

Jag tycker också att det är viktigt att inte barn (och djur och vuxna) inte blir skadade i trafiken.
Och det jag säger att det är skit samma om en väg får extra underhåll om det räddar ett enda liv eller en enda person från rullstol resten av livet.

Att du är yrkesförare har ingen som helst betydelse, ni har inte mer sunt förnuft än någon annan.
Vilket åter igen är bevisat.:)

Och ni lär inte ha någon extra utbildning i hur man bygger vägar. Åtminstone fick inte jag det när jag tog körkort för lastbil med släp…

Redigerat:
Nissens
L Ludde67 skrev:
Har inget emot farthinder så länge dom inte påverkar min färd när jag håller lagstadgad hastighet.
Det borde egentligen bara vara tillåtet att sätta upp den modellen som finns på ett ställe i Uppsala. Den åker ner om man kör för fort så att man dunkar i en grop.
Håller du hastigheten så är det en jämn och fin vägbana.
På 30 väg så lär inte en blomlåda få dig att sänka farten om du kör lagenligt…

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Fairlane
L Ludde67 skrev:
Har inget emot farthinder så länge dom inte påverkar min färd när jag håller lagstadgad hastighet.
Det borde egentligen bara vara tillåtet att sätta upp den modellen som finns på ett ställe i Uppsala. Den åker ner om man kör för fort så att man dunkar i en grop.
Håller du hastigheten så är det en jämn och fin vägbana.
För många år sedan testade man något liknande i Mälarhöjden. Där var det istället en stålbalk som höjdes några cm om man körde för fort, annars var det plant om jag inte minns helt galet (20 år sen eller så). Kostnaden då var brutal jämfört med vanliga gupp, kanske en faktor 100 eller så. Utöver det en helt annan underhållskostnad. Jag antar att priset gått ner nu, men jag misstänker att det ändå är rätt dyrt?

• Gilla
Ludde67 och 1 till
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Och det jag säger att det är skit samma om en väg får extra underhåll om det räddar ett enda liv eller en enda person från rullstol resten av livet.

Att du är yrkesförare har ingen som helst betydelse, ni har inte mer sunt förnuft än någon annan.
Vilket åter igen är bevisat.:)

Och ni lär inte ha någon extra utbildning i hur man bygger vägar. Åtminstone fick inte jag det när jag tog körkort för lastbil med släp…
Ett par hundra tusen mil efter vägarna kan ju i alla fall ge någon form av erfarenhet och insikt, hur man sedan väljer att använda sig av den erfarenheten kan ju vara lite olika från person till person...

Jag kan också berätta att det finns andra sätt än en körkortsutbildning, att lära sig hur en väg är konstruerad. ;)
Att jobba på vägbyggen är ett, att vara delägare i en väg kan vara ett annat, för att få lite grundläggande kunskap.:cool:

Något mer som behöver ifrågasättas, eller är vi klara nu?:thinking:

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.