Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte hur du bor, men här kör kanske ett tungt fordon typ vart 5:e år. Skulle tro att det är så i de flesta villaområden. Vägen är skyltad att klara 8ton axeltryck, vilket jag tror är rätt vanligt för vägar som inte tål tyngre fordon.
Här körs det minst tre tunga fordon i månaden på alla gator i villakvarteren.

Dessa tre är sopbilen, varannan vecka matavfall å var fjärde vecka sopor.

H
H Hasse2188 skrev:
Vem har pratat om att köra över barn pucko?
Vem har pratat om att köra fortare än tillåtet.
Men vägar är likväl ingen lekplats.
Givetvis saktar man ner om man ser barn på eller vid vägen. Men lär ungarna att vägen inte är en lekplats.
Är det satt en hastighetsbegränsning så följer man den.
Så olämpliga personer som dig bör inte ha några barn för du klarar inte av att fostra dem.
NEJ, man kör inte fortare än hastighetsbegränsningen tillåter. Det är helt OK att köra saktare, framför allt i ett bostadsområde. ;)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
H Hasse2188 skrev:
visst får man köra långsammare än hastighetsbegränsning så länge man inte hindrar övrig trafik.
Vad har jag skrivit att jag inte är uppmärksam eller låter bli att sakta ner när jag ser barn?
Problemet är likväl att folk inte lär sina ungar att vägen inte är någon lekplats:
Nu var tråden om att privatperson sätter ut blomlådor.
Jag tycker det är vansinne oavsett om det är privatpersoner som gör det olagligt eller kommuner som förhoppningsvis gör det legalt.
Även de har trafiklagen att ta hänsyn till.
Blomlådor är farliga då ungar kan rusa ut precis framför en bil utan bilisten hinner se dom för blomlådan var framför.
Eller köra ut med en trehjuling .
Det finns flera fall av det.
Ett flertal cyklister har slagit sig när det kört på dom när det varit mörkt .

QUOTE="Fairlane, post: 5270273, member: 149294"]Låter som du är en av de som missade viktiga delar när du tog körkort. Dels missade du tydligen helt att man som förare måste vara beredd på att barn gör oväntade saker, oavsett uppfostran. Dels missade du tydligen att det både är tillåtet och ibland lämpligt att köra långsammare än vad skylten anger som högsta fart.

Huddinge kommun har på flera ställen farthinder i form av gupp, vid övergångsställen, på vägar skyltade 60. Skulle du hålla 60 där?

Inne i vårt villaområde är det skyltat 30 km/h. Jag tror inte många kör fortare än så, även om det såklart finns enstaka. Även 30 km/h är fort om sikten är begränsad, drygt 8 m/s, dvs dyker det oväntat något inom 10 meter så skulle nog många få problem att undvika en kollision. Det finns också många ställen där det inte finns trottoarer och att folk inte kan lätta på gasen när de passerar barn är för mig obegripligt, men det är väl dåliga bilförare som tror att 30 betyder att man måste köra 30.
[/QUOTE]

Problemet är dom barn man INTE ser, i tillräckligt god tid. Även om barn inte ska leka på vägen, så är det fel taktik att upfostra dom genom att köra på dom, av misstag... ? :thinking:

H Håkan V skrev:
Tillåten hastighet är inte alltid samma sak som lämplig hastighet. Magkänslan kan nog ofta ge ett någorlunda acceptabelt besked om vad som är lämpligt i ett villaområde där det finns barn.
Absolut. Men magkänsla är något väldigt godtyckligt och individuellt.
Min magkänsla kan säga att 20km/h är en rimlig hastighet baserat på hur jag tolkar de omständigheter som råder, medans någon annan kan ha åsikten att jag kör för fort eller för långsamt. Hur bedömer vi vems magkänsla som är rätt? Speciellt om hastighetsbegränsningen säger 30km/h, då FÅR jag köra upp till 30 även om det kanske inte är lämpligt. Det är inte förrän det sker en olycka som mitt val av hastighet provas juridiskt och visar vem som har rätt eller om det haft betydelse.

Om samhället ska låta de som alltid är mest försiktiga diktera villkoren för vad som är lämpligt för alla alltid så är det väldigt mycket som kommer att förändras (tro mig, jag är en person som är ytterst riskmedveten så jag ser stor förändringspotential).

Självklart så behöver folk anpassa sig till förutsättningarna - rimlig hastighet etc - men det är inte upp till var och en att bestämma hur andra ska sköta sig. Det är i sista hand staten (genom bla kommuner och rättsväsende) som har rätt att bestämma hur innevånarna ska bete sig och se till att så sker - inte random civilister som är missnöjda och t.ex. ställer ut farthinder som faktiskt kan göra trafiksituationen farligare utan att de förstår det.

• Gilla
Hasse2188
  • Laddar…
H
M maria01 skrev:
får ta en omväg runt mönsterås så man inte åker fast med e cigg i handen nästa gång då
Hur kommunicerar du med E-cig? Röksignaler?:cool::p

H
M maria01 skrev:
44 000 läkare

128 600 sjuksköterskor

bara dom är det oftast bråskande

bara början ska räkna med alla andra yrken på listan blir det fort många
Hur många av dom du lyckas räkna ihop, som tjänstgör i fordon på väg är däremot en helt annan historia...

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte hur du bor, men här kör kanske ett tungt fordon typ vart 5:e år. Skulle tro att det är så i de flesta villaområden. Vägen är skyltad att klara 8ton axeltryck, vilket jag tror är rätt vanligt för vägar som inte tål tyngre fordon.
Väldig många bor så att sopbilen kör på vägen där dom bor, varje vecka.

Här har jag hämtning var annan vecka.
Enskild väg utan beläggning, vägförening, ingen skyltad begränsning gällande vikt/axeltryck. Det finns även ett mindre företag som får leveranser med lastbil regelbundet.

Vägen slits hårt både på grund av att många kör för fort och att tunga fordon trafikerar.

H
Jumos Jumos skrev:
Absolut. Men magkänsla är något väldigt godtyckligt och individuellt.
Min magkänsla kan säga att 20km/h är en rimlig hastighet baserat på hur jag tolkar de omständigheter som råder, medans någon annan kan ha åsikten att jag kör för fort eller för långsamt. Hur bedömer vi vems magkänsla som är rätt? Speciellt om hastighetsbegränsningen säger 30km/h, då FÅR jag köra upp till 30 även om det kanske inte är lämpligt. Det är inte förrän det sker en olycka som mitt val av hastighet provas juridiskt och visar vem som har rätt eller om det haft betydelse.

Om samhället ska låta de som alltid är mest försiktiga diktera villkoren för vad som är lämpligt för alla alltid så är det väldigt mycket som kommer att förändras (tro mig, jag är en person som är ytterst riskmedveten så jag ser stor förändringspotential).

Självklart så behöver folk anpassa sig till förutsättningarna - rimlig hastighet etc - men det är inte upp till var och en att bestämma hur andra ska sköta sig. Det är i sista hand staten (genom bla kommuner och rättsväsende) som har rätt att bestämma hur innevånarna ska bete sig och se till att så sker - inte random civilister som är missnöjda och t.ex. ställer ut farthinder som faktiskt kan göra trafiksituationen farligare utan att de förstår det.
Problemet är att många inte klarar av friheten att själv göra rimliga riskbedömningar.
Just i ett villaområde skulle jag nog ändå säga att, om någon tycker att du/jag kör för fort så är det antagligen så.

Efter landsvägen är jag mer benägen att hålla med om det du skrivit. :)

TRJBerg TRJBerg skrev:
Är du dum på riktigt?
Hur menar du?

M maria01 skrev:
det finns mycket som är olagligt som varje person i sverige nån gång bryter varje år
Den lag som jag bryter mot gör inte så mycket och är ju en tokig lag. Men den du bryter mot ar ju rent förkastligt. Naturligtvis finns gradskillnad
men fel är det iaf

K kortis skrev:
Den lag som jag bryter mot gör inte så mycket och är ju en tokig lag. Men den du bryter mot ar ju rent förkastligt. Naturligtvis finns gradskillnad
men fel är det iaf
som att köra för fort

Nissens
H Håkan V skrev:
Väldig många bor så att sopbilen kör på vägen där dom bor, varje vecka.

Här har jag hämtning var annan vecka.
Enskild väg utan beläggning, vägförening, ingen skyltad begränsning gällande vikt/axeltryck. Det finns även ett mindre företag som får leveranser med lastbil regelbundet.

Vägen slits hårt både på grund av att många kör för fort och att tunga fordon trafikerar.
Har vägen ingen beläggning så är det ju bara att skrapa den ibland. :)
Känns som att diskussionen spårat en del.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M maria01 skrev:
som att köra för fort
El köpa svartsprit el arbeta svart bara det passar mina egna syften.
Jobba svart eller pa personal som arbetar svart och bli förbannad på alla oärliga som stjäl eller måste ha bidrag vilket konstigt nog inte är ovanligt

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H Hasse2188 skrev:
Troll kan du vara själv pucko , du drar ovanligt korkade slutsatser.
:rolleyes:

Jumos Jumos skrev:
Speciellt om hastighetsbegränsningen säger 30km/h, då FÅR jag köra upp till 30 även om det kanske inte är lämpligt. Det är inte förrän det sker en olycka som mitt val av hastighet provas juridiskt och visar vem som har rätt eller om det haft betydelse.
Nu finns det kanske en viss flexibilitet i ordet får, men jag skulle påstå att du har fel här. Sant är att risken för att polisen skulle ge dig böter innan du krockar är praktiskt taget obefintlig, men nog kan du åtminstone i teorin åka dit för vårdslöshet om du håller stenhårt på din rätt att köra så fort som det står på skylten i alla lägen. I många trafikmiljöer är det helt omöjligt att sätta skyltar varje gång det dyker upp något som gör att du måste sakta ner.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.