H
Nissens Nissens skrev:
Har vägen ingen beläggning så är det ju bara att skrapa den ibland. :)
Känns som att diskussionen spårat en del.
Tror nog inte att du vet så mycket om hur en väg är uppbygd.

Oavsett om den är belagd eller inte så har den ett toppskikt, är den obelagd så går den att skrapa ja, men det förutsätter att toppskiktet är tjock nog för att skrapa utan att komma ner i underliggande bärande lager. Annars förstör msn mer än reparerar med en skrapning/hyvling.
Skadorna jag talar om är som regel för djupa för att skrapa, i alla fall utan att först lägga på mer material.

H Håkan V skrev:

Oavsett om den är belagd eller inte så har den ett toppskikt, är den obelagd så går den att skrapa ja, men det förutsätter att toppskiktet är tjock nog för att skrapa utan att komma ner i underliggande bärande lager. Annars förstör msn mer än reparerar med en skrapning/hyvling.
Skadorna jag talar om är som regel för djupa för att skrapa, i alla fall utan att först lägga på mer material.
Man måste med jämna mellanrum fylla på grus samt. Man hyvlar grusväg ca 2ggr/år och då återförenande gruset samtidigt som hyvlar
eller så sladdar men vägen vilket bara är ytan

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
R Ran skrev:
En granne har satt upp ett farthinder i formen av en stor blomlåda, vilket täcker ca. 1/3 av vägen (är en rätt tajt väg).

Jag är rädd att det ska förhindra för t.ex. brandbilar att komma fram. Är det någon instans man kan fråga om detta? Trafikverket?

Vägen ägs av huddinge kommun (det är alltså inte på någon grannes uppfart eller så, utan en gemensam väg).
Hej
bor i en Brf i Sollentuna. Några boende bestämde sig för att bilar körde för fort just utanför deras hus. (är i vissa fall helt sant tyvärr) De ställde ut blomlådor. Men kommunen körde helt enkelt bort lådorna! Det är kommunens gata och därmed bestämms ev farthinder av dem och inte genom egna initiativ.

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
Nissens
H Håkan V skrev:

Oavsett så är det sannolikt enklare att fixa vägen än att återställa ett påkört barn… det verkar inte som att du vet hur mycket lidande det kan bli om man kör på någon…

Har inget emot farthinder så länge dom inte påverkar min färd när jag håller lagstadgad hastighet.
Det borde egentligen bara vara tillåtet att sätta upp den modellen som finns på ett ställe i Uppsala. Den åker ner om man kör för fort så att man dunkar i en grop.
Håller du hastigheten så är det en jämn och fin vägbana.

• Gilla
Hasse2188
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Har inget emot farthinder så länge dom inte påverkar min färd när jag håller lagstadgad hastighet.
Det borde egentligen bara vara tillåtet att sätta upp den modellen som finns på ett ställe i Uppsala. Den åker ner om man kör för fort så att man dunkar i en grop.
Håller du hastigheten så är det en jämn och fin vägbana.
Fler som missförstått det där med hastighetsgränser. ”Lagstadgad hastighet” är en missuppfattning, det finns inget som säger att du ska hålla den utan bara att du inte får köra fortare. Tyvärr lär inställningen leda till lägre hastighetsgränser generellt, eftersom man hela tiden måste anpassa dem efter folk som fyrkantigt kräver att kunna hålla det som står på skylten oavsett hur många barn som leker på gatan eller hur mycket snöstorm det än är :(

• Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Vilken hastighet gäller på en stor parkering, säg utanför en Ica Maxi eller liknande?

Jag blir varje gång jag är på ett sådant ställe förvånad över hur många som har så bråttom där att de måste köra 25-30 km/h bland alla gående och backande bilar etc. Känns lagom kul när någon stryker förbi tätt bredvid dottern när man går till eller från bilen.

Tillägg: både i närheten där jag bor nu och där mitt ex bodde är det skyltat gångfartsområde, men likförbannat blir man passerar av bilar som ska i samma riktigt som man själv går, trots att man går i rimlig takt. Folk är helt enkelt dumma i huvudet är min slutsats. Jag tror dessutom att det är samma dumskallar som sen ligger 80 km/h i mittfil på motorväg.

• Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Fairlane Fairlane skrev:
Folk är helt enkelt dumma i huvudet är min slutsats.
Dagens sanning!

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror dessutom att det är samma dumskallar som sen ligger 80 km/h i mittfil på motorväg.
Jag tror du har rätt. Det finns en kategori som kör så fort de klarar som om omgivningen vore statisk. 55 i villakvarter, utanför skolor, 55 på 70 väg.

Samma personer kör 90 i mittfil. På 2+1 väg kör de 65 på ett-vägen och 90 när det blir tvåfiligt eftersom det inte känns så smalt då. :)

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
J JohanLun skrev:
Jag tror du har rätt. Det finns en kategori som kör så fort de klarar som om omgivningen vore statisk. 55 i villakvarter, utanför skolor, 55 på 70 väg.

Samma personer kör 90 i mittfil. På 2+1 väg kör de 65 på ett-vägen och 90 när det blir tvåfiligt eftersom det inte känns så smalt då. :)
Jag tror också det är de som gör att folk ställer ut hinder, som denna tråd handlar om. Själv kör jag ofta över hastighetsgränsen (inte extremt, men ändå över), men inte i villaområden, utanför skolor, på parkeringsplatser/parkeringsgarage. Ej heller förbi ett vägarbete där folk arbetar, där blir jag ofta omkörd eller så lägger sig folk precis i häcken på mig, men när det blir fritt så kommer de längre och längre efter.

Ute vid Ica Kvantum i Kungens Kurva finns en stor parkering. På vintern brukar några leka och sladda där. Jag har full förståelse för det och att det är kul, men när man kommer i 70 km/h på parkeringen vid Ica, när det fortfarande är öppet dvs en del trafik så är man bra korkad, när det är helt tomt vid Elgigantens lika parkering bredvid. Som sagt, folk är dumma i huvudet.

Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Själv kör jag ofta över hastighetsgränsen (inte extremt, men ändå över), men i villaområden, utanför skolor, på parkeringsplatser/parkeringsgarage.
Känns som du missade ett inte här... :cool:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Oavsett så är det sannolikt enklare att fixa vägen än att återställa ett påkört barn… det verkar inte som att du vet hur mycket lidande det kan bli om man kör på någon…
Nu har jag ju inte kört på någon, så det kan du ju ha rätt i.

Däremot så har jag varit yrkesförare många år och har rätt bra insikt i att man behöver anpassa både hastighet och andra beslut efter rådande förhållanden för att minimera risken för att en olycka ska inträffa.
Jag har också bekanta som råkat ut för olyckor, så lite insikt har jag ändå...
Inte minst efter att ha sett resultaten av andras olyckor lär man sig som yrkesförare av det man ser efter vägarna, även tillbud som slutar lyckligt är tankeväckare.

MEN, jag förstår inte vad du vill med det här inlägget?
Har jag någonstans skrivit att jag INTE tycker att man ska reparera en skadad väg? Eller att jag inte skulle bry mig om ifall någon blir påkörd?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane
N Nyikåk skrev:
Känns som du missade ett inte här... :cool:
Tack, korrigerat

Nissens
H Håkan V skrev:
Nu har jag ju inte kört på någon, så det kan du ju ha rätt i.

Däremot så har jag varit yrkesförare många år och har rätt bra insikt i att man behöver anpassa både hastighet och andra beslut efter rådande förhållanden för att minimera risken för att en olycka ska inträffa.
Jag har också bekanta som råkat ut för olyckor, så lite insikt har jag ändå...
Inte minst efter att ha sett resultaten av andras olyckor lär man sig som yrkesförare av det man ser efter vägarna, även tillbud som slutar lyckligt är tankeväckare.

MEN, jag förstår inte vad du vill med det här inlägget?
Har jag någonstans skrivit att jag INTE tycker att man ska reparera en skadad väg? Eller att jag inte skulle bry mig om ifall någon blir påkörd?
Poängen är att reparation av en väg är ett väldigt lågt pris om det räddar någon från att bli påkörd…

S
H Hasse2188 skrev:
Är det skyltat 30 förmodar jag att folk kör i 30 så länge de inte ser något som gör att de bör sakta ner..
Hmmm... Så du tror att de som kör på någon vet att de kommer att göra det? Det är väl snarare de gånger man inte ser personen innan hundradelen av en sekund som olyckor sker? Därav att man anpassar hastigheten efter omgivningen, inte efter om man ser en uppenbar fara.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.