57 435 läst ·
256 svar
57k läst
256 svar
Granne blockerar delar av vägen, problem för utryckningsfordon?
Riktigt dyrt blir det kanske när plogbilen kör för fort...Fairlane skrev:
För många år sedan testade man något liknande i Mälarhöjden. Där var det istället en stålbalk som höjdes några cm om man körde för fort, annars var det plant om jag inte minns helt galet (20 år sen eller så). Kostnaden då var brutal jämfört med vanliga gupp, kanske en faktor 100 eller så. Utöver det en helt annan underhållskostnad. Jag antar att priset gått ner nu, men jag misstänker att det ändå är rätt dyrt?
Frågan är ju om du insett att undvika personskador alltid är värt mer än att reparera en väg.H Håkan V skrev:Ett par hundra tusen mil efter vägarna kan ju i alla fall ge någon form av erfarenhet och insikt, hur man sedan väljer att använda sig av den erfarenheten kan ju vara lite olika från person till person...
Jag kan också berätta att det finns andra sätt än en körkortsutbildning, att lära sig hur en väg är konstruerad.
Att jobba på vägbyggen är ett, att vara delägare i en väg kan vara ett annat, för att få lite grundläggande kunskap.
Något mer som behöver ifrågasättas, eller är vi klara nu?![]()
Och bara för att du sitter av ditt liv på vägarna betyder inte att du vet ett jota om hur man bygger vägar.
Jag har aldrig påstått att jag kör maxhastighet utan att ta hänsyn till omgivningen. Självklart anpassar jag den till en lämplig fart. Men farthinder gör att det aldrig går att hålla tillåten hastighet, och det är ju inte heller meningen. Därför framhöll jag farthindret dom jag nämnde i mitt inlägg då den fungerar bättre.E erik_qwerty skrev:Fler som missförstått det där med hastighetsgränser. ”Lagstadgad hastighet” är en missuppfattning, det finns inget som säger att du ska hålla den utan bara att du inte får köra fortare. Tyvärr lär inställningen leda till lägre hastighetsgränser generellt, eftersom man hela tiden måste anpassa dem efter folk som fyrkantigt kräver att kunna hålla det som står på skylten oavsett hur många barn som leker på gatan eller hur mycket snöstorm det än är![]()
Sant, Det är nog därför dom inte finns på fler ställen. Men man kan hoppas på att det blir billigare i framtiden.Fairlane skrev:
För många år sedan testade man något liknande i Mälarhöjden. Där var det istället en stålbalk som höjdes några cm om man körde för fort, annars var det plant om jag inte minns helt galet (20 år sen eller så). Kostnaden då var brutal jämfört med vanliga gupp, kanske en faktor 100 eller så. Utöver det en helt annan underhållskostnad. Jag antar att priset gått ner nu, men jag misstänker att det ändå är rätt dyrt?
Med alla nya uppkopplade funktioner skulle man kunna göra en bil som inte kan köra fortare än hastighetsgränsen.L Ludde67 skrev:
Det är nog mer sannolikt att det kommer hårdare regler på det området än att dyra mekaniska hinder ska hindra fortkörning.
Det är bara en liten andel av den personal som åker runt till vårdtagarna, som är sjuksköterskor.H Hasse2188 skrev:
Sen har vi undersköterskor och vårdbiträden (de som du kallar outbildade), alla yrkesgrupper består både av svenskar och invandrare.
Vad gäller de "inkvoterade invandrarna", ska vi vara jävligt glada att de tar hand om våra gamla och andra som behöver hemtjänst, eftersom våra infödda fina svenskar inte vill ha de jobben.
Utan dessa invandrare hade folk fått ligga och svälta ihjäl i sin egen avföring,
Håller inte med där. Man byts ut genom att totalförstöra arbetsmiljön, det går helt enkelt inte att stanna kvar då man bryts ner psykiskt. Det sker precis så på mitt nuvarande jobb, snart har jag inga kollegor kvar som jag känner.L Lilak skrev:
Dessutom är de så tunga att de är väldigt besvärliga att styra närmare varandra av grannar som vill ta ned hastigheten ytterligare. Mycket bra utförandeH hydrolift skrev:
Kan tyvärr bara hålla med dig där.RoTe skrev:
Har sett det själv på nära håll att personal som jobbat med omsorg i mer än 20 år och varit nöjda med det, själva väljer att gå i pension i förtid (med en totalt USEL pension) för att dom helt enkelt inte orkar med bördan av göra andras jobb i en organisation som inte längre fungerar.
Detta är så klart också en av anledningarna till att det blivit svårare att rekrytera svensk personal...
Nu handlar ju inte tråden om detta men det är frustrerande, och sorgligt, att många som saknar insikt i omsorgen tror att den fungerar bra.
Detta är inte dom nyanländas fel, utan felen finns högre upp i organisationerna eftersom man inte bryr sig om arbetsförhållandena i verksamheten utan bara ser till teoretisk bemanning och ekonomi.
Sorgligt är precis vad det är.
Ursäkta ett inlägg utanför trådens ämne.
Redigerat:
[/QUOTE]H Hasse2188 skrev:personalen är sjuksköterskor eller undersköterskor om de inte är inkvoterade utlänningar utan krav på utbildning.
QUOTE="Fairlane, post: 5271113, member: 149294"]Ok det tolkar du som brådskande tjänsteutövning?
1. Hemtjänsten personal är normalt inte sjuksköterskor
2. Att man har ett för tajt schema ger en inte rätt att bryta mot lagen
Sjuksköterska inom kommunala vården är hemsjukvård och besöker frekvent behövande när hemtjänst kallar eller om man har hemsjukvård
Dålig schemaläggnin, pressade tider, och framför allt att de inte får 100% anställning och inte tillsvidareanställning gör att det är svårt att få personal.H Håkan V skrev:Kan tyvärr bara hålla med dig där.
Har sett det själv på nära håll att personal som jobbat med omsorg i mer än 20 år och varit nöjda med det, själva väljer att gå i pension i förtid (med en totalt USEL pension) för att dom helt enkelt inte orkar med bördan av göra andras jobb i en organisation som inte längre fungerar.
Detta är så klart också en av anledningarna till att det blivit svårare att rekrytera svensk personal...
Nu handlar ju inte tråden om detta men det är frustrerande, och sorgligt, att många som saknar insikt i omsorgen tror att den fungerar bra.
Detta är inte dom nyanländas fel, utan felen finns högre upp i organisationerna eftersom man inte bryr sig om arbetsförhållandena i verksamheten utan bara ser till teoretisk bemanning och ekonomi.
Sorgligt är precis vad det är.
Ursäkta ett inlägg utanför trådens ämne.![]()