L Ludde67 skrev:
Jag har aldrig påstått att jag kör maxhastighet utan att ta hänsyn till omgivningen. Självklart anpassar jag den till en lämplig fart. Men farthinder gör att det aldrig går att hålla tillåten hastighet, och det är ju inte heller meningen. Därför framhöll jag farthindret dom jag nämnde i mitt inlägg då den fungerar bättre.
Nu finns det ju många olika ställen man sätter farthinder, och olika anledningar till att man gör det. Jag kan se att de automatiska du nämner kan fylla en funktion på vissa ställen, för att få folk att hålla hastigheten till exempel på genomfartsvägar och liknande. De finns på ett par ställen i Malmö också. De lär dock vara dyra som sagts, och frågan är om inte fartkameror skulle fungera lika bra.

Däremot så håller jag fortfarande inte med om det du säger, att det skulle vara meningen att man alltid ska kunna hålla tex 40 på en väg som är skyltad så. Där man har lite skarpare hinder vid övergångsställen, korsningar osv så är nog meningen precis det, att du inte ska kunna hålla 40 över det. Ska de tvingas sätta upp en 5 km/h-skylt också för att du ska vara nöjd?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K kortis skrev:
Dålig schemaläggnin, pressade tider, och framför allt att de inte får 100% anställning och inte tillsvidareanställning gör att det är svårt att få personal.
Vi får se framåt (efter) hösten om det blir lättare eller svårare att få tag i personal till bl.a. hemtjänsten, nu när 11 timmars ledighet införs.
Syftet är bra.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
H
K kortis skrev:
Dålig schemaläggnin, pressade tider, och framför allt att de inte får 100% anställning och inte tillsvidareanställning gör att det är svårt att få personal.
Schemaläggningen har försämrats i kommunal verksamhet jag refererar till, men både 100% och tillsvidareanställning erbjuds.

Så det finns fler saker än schemaläggningen som gör att folk flyr eller inte vill börja jobba med det längre. Tyvärr...

Vad är det du inte förstår ?
Jag kommenterade ditt felaktiga påståenden under din punkt 1:
Fairlane Fairlane skrev:
Ok,
Frågan rörde alltså om hemtjänstpersonal fick köra med luren i handen eller inte. Så läsförståelsen blir ju lite lidande när du inte kan skriva korrekt svenska, inte kan citera korrekt och pratar om annat än det diskussionen rörde, med en släng av främlingsfientlighet....

L Lilak skrev:
Det är bara en liten andel av den personal som åker runt till vårdtagarna, som är sjuksköterskor.
Sen har vi undersköterskor och vårdbiträden (de som du kallar outbildade), alla yrkesgrupper består både av svenskar och invandrare.

Vad gäller de "inkvoterade invandrarna", ska vi vara jävligt glada att de tar hand om våra gamla och andra som behöver hemtjänst, eftersom våra infödda fina svenskar inte vill ha de jobben.
Utan dessa invandrare hade folk fått ligga och svälta ihjäl i sin egen avföring,
Likväl är det också sjuksköterskor som åker i bilarna.
Jag har inte kallat undersköterskor outbildade sluta ljuga.
Däremot har jag kallar inkvoterade utlänningar för outbildade.
Nej vi skall inte vara glada för att inkvoterade utlänningar vanvårdar och felmedicinetar våra gamla.
Utan dessa invandrare hade inte infrastrukturen varit överbelastad. Så sluta ljuga . E x
Det går åt 420 läkare och 1200 sjuksköterskor 125 tandläkare 4000 lärare 200 poliser osv. på 100000 invandrare
L Lilak skrev:
Det är bara en liten andel av den personal som åker runt till vårdtagarna, som är sjuksköterskor.
Sen har vi undersköterskor och vårdbiträden (de som du kallar outbildade), alla yrkesgrupper består både av svenskar och invandrare.

Vad gäller de "inkvoterade invandrarna", ska vi vara jävligt glada att de tar hand om våra gamla och andra som behöver hemtjänst, eftersom våra infödda fina svenskar inte vill ha de jobben.
Utan dessa invandrare hade folk fått ligga och svälta ihjäl i sin egen avföring,

• Wow
kashieda
  • Laddar…
hemtjänst är hemsjukvård de får mediciner omläggning osv även om det ingår en del städ också
Sjuksköterska inom kommunala vården är hemsjukvård och besöker frekvent behövande när hemtjänst kallar eller om man har hemsjukvård[/QUOTE]

H Håkan V skrev:
Schemaläggningen har försämrats i kommunal verksamhet jag refererar till, men både 100% och tillsvidareanställning erbjuds.

Så det finns fler saker än schemaläggningen som gör att folk flyr eller inte vill börja jobba med det längre. Tyvärr...
Då är det bara lönen kvar, men folk vill ha vård men inte betala skatt så till slut blir det väl gatan.

H Hasse2188 skrev:
hemtjänst är hemsjukvård de får mediciner omläggning osv även om det ingår en del städ också

Sjuksköterska inom kommunala vården är hemsjukvård och besöker frekvent behövande när hemtjänst kallar eller om man har hemsjukvård
[/QUOTE]
I min kommun gör hemtjänsten ingen vård el städning

H
K kortis skrev:
Då är det bara lönen kvar, men folk vill ha vård men inte betala skatt så till slut blir det väl gatan.
Nej det är INTE BARA lönen, men tråden handlar inte om omsorg så jag släpper det här nu. Jag har skrivit fler orsaker i tidigare inlägg...

H Hasse2188 skrev:
Likväl är det också sjuksköterskor som åker i bilarna.
Jag har inte kallat undersköterskor outbildade sluta ljuga.
Däremot har jag kallar inkvoterade utlänningar för outbildade.
Nej vi skall inte vara glada för att inkvoterade utlänningar vanvårdar och felmedicinetar våra gamla.
Utan dessa invandrare hade inte infrastrukturen varit överbelastad. Så sluta ljuga . E x
Det går åt 420 läkare och 1200 sjuksköterskor 125 tandläkare 4000 lärare 200 poliser osv. på 100000 invandrare
Nej du har inte kallat undersköterskor outbildade. Däremot kallas i regel personal utan vårdutbildning för vårdbiträden, jag var kanske otydlig där.

Resten av ditt trams förtjänar inte att kommenteras.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
ditt påstående är en ren lögn.
Skulle så vara fallet så bryter din kommun mot lagen, vilket jag inte tror på.
Vård av gamla är deras huvuduppgift städning kan kommunen leja in från annat håll men tämligen ovanligt
I min kommun gör hemtjänsten ingen vård el städning[/QUOTE]

trams ?
Jag känner personligen två verksamhetsledare i hemtjänsten i två olika kommuner som berättar hur det är och hur dåligt det står till pga outbildad okunnig person som är inkvoterad.
Felmedicinering tvätta golv med sköljmedel för de inte kan läsa, inte duscha och tvätta brukare av religösa skäl osv.
Exemplen är många .
De som blundrar och inte tar till sig av verkligheten är en stor orsak till förhållandet i landet!
QUOTE="Lilak, post: 5279320, member: 4451"]Nej du har inte kallat undersköterskor outbildade. Däremot kallas i regel personal utan vårdutbildning för vårdbiträden, jag var kanske otydlig där.

Resten av ditt trams förtjänar inte att kommenteras.[/QUOTE]

H Hasse2188 skrev:
trams ?
Jag känner personligen två verksamhetsledare i hemtjänsten i två olika kommuner som berättar hur det är och hur dåligt det står till pga outbildad okunnig person som är inkvoterad.
Felmedicinering tvätta golv med sköljmedel för de inte kan läsa, inte duscha och tvätta brukare av religösa skäl osv.
Exemplen är många .
De som blundrar och inte tar till sig av verkligheten är en stor orsak till förhållandet i landet!
QUOTE="Lilak, post: 5279320, member: 4451"]Nej du har inte kallat undersköterskor outbildade. Däremot kallas i regel personal utan vårdutbildning för vårdbiträden, jag var kanske otydlig där.

Resten av ditt trams förtjänar inte att kommenteras.
[/QUOTE]
Vad då inkvoterad vilka är det som är det och i vilken kommun iaf inte Norrköping

J
H Hasse2188 skrev:
trams ?
Snälla Hans, ta inte bort första haken om du citerar, det blir bara knas. Om du inte klarar av att hantera det, tryck inte på "svara" på ett enstaka meddelande utan skriv i rutan längst ned utan "quote" funktionen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Men hemtjänsten har väl fortfarande inte blåljus? Så då får dom ju följa samma lagar som vi andra som saknar det.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.