57 435 läst ·
256 svar
57k läst
256 svar
Granne blockerar delar av vägen, problem för utryckningsfordon?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Ok det tolkar du som brådskande tjänsteutövning?M maria01 skrev:
1. Hemtjänsten personal är normalt inte sjuksköterskor
2. Att man har ett för tajt schema ger en inte rätt att bryta mot lagen
M maria01 skrev:
Större delen av personalen inom hemtjänsten är undersköterskor, skulle tippa på att max 5% av personalen inom hemtjänsten är sjuksköterskor.M maria01 skrev:
Jag skulle tippa på att den dagliga kontakten mellan hemtjänsten och brukaren sköts till 99% av undersköterskor.
Edit: Har några/flera i släkten som jobbar/jobbat inom hemtjänsten.
Snälla. När det står QUOTE inom hakar så ta inte bort hakarna, eller det inom hakarna, eller skriv inom hakarna. Det är grundläggande i när man svarar med citat i forum. Om du själv tittar hur dina svar ser ut blir de enormt svårlästa. Om du inte klarar att hantera hur citatfunktionen fungerar (kan ibland vara svårt om man skriver på mobil och inte är så van vid det) så låt bli och citera!H Hasse2188 skrev:
Försök också att undvika att kalla de andra forumdeltagarna puckon, inte värda skaffa barn, att det finns för många ouppfostrade barn (vilket jag iofs håller med om men i din formulering tillsammans med att köra för fort låter det som du tycker det är darwins lag att de lika bra kan bli överkörda...)
Det finns tack och lov inte så himla många ouppfostrade vuxna på detta forum, men tyvärr verkar du tillhöra en av dem. Softa ned lite. Både bakom tangenterna och i trafiken.
vad har du emot hemtjänsten?Demmpa skrev:
Större delen av personalen inom hemtjänsten är undersköterskor, skulle tippa på att max 5% av personalen inom hemtjänsten är sjuksköterskor.
Jag skulle tippa på att den dagliga kontakten mellan hemtjänsten och brukaren sköts till 99% av undersköterskor.
Edit: Har några/flera i släkten som jobbar/jobbat inom hemtjänsten.
tycker du ska gå ner till Jacobs gränd 22C och kolla hur tuft dom har
Det är bra om inte hindret är högre än att man kan se ett barn som eventuellt står bakom det, tycker jag.H hydrolift skrev:
Jag har ingenting emot hemtjänsten, jag vet hur tuft dom har det. Många inom hemtjänsten gör ett fantastiskt jobb med de små medel som dem har.M maria01 skrev:
Som jag skrev i inlägget som du citerade så har jag några/flera släktingar som jobbar inom hemtjänsten.
Lagstiftningen syftar till att motsvarande blåljuskörning är undantagen.M maria01 skrev:
Hemtjänsten har det mycket svårt, men får inte i lagens mening framföra fordonet som om de vore en akutbil på väg mot en olycka, eller brandbil mot en eld.
Det är helt enkelt inte så akut att byta blöjor på äldre. Det är ju rutinarbete, om än under dåliga förutsättningar.
Men vänligen släpp detta o/t spår.
byta blöjor där ser man hur mycket respekt du har för den yrkeskårenUnikt namn skrev:
Lagstiftningen syftar till att motsvarande blåljuskörning är undantagen.
Hemtjänsten har det mycket svårt, men får inte i lagens mening framföra fordonet som om de vore en akutbil på väg mot en olycka, eller brandbil mot en eld.
Det är helt enkelt inte så akut att byta blöjor på äldre. Det är ju rutinarbete, om än under dåliga förutsättningar.
Men vänligen släpp detta o/t spår.
Nej, det behöver inte vara något fel. En väg i ett villaområde är nog inte alltid dimensionerad för att tunga fordon ska belasta den med svängande hjul nära dikeskanten på en raksträcka.Nissens skrev:
Ett framhjul kan trycka med 5 ton, svänger det samtidigt så vrider det asfalten under sig och med tiden uppstår skador om det sker ofta på samma ställe.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
H Hasse2188 skrev:och då tycker du det är bra att ställa blomlådor som skymmer sikten?
QUOTE="HEM2121, post: 5270680, member: 78597"]Det är väl inte lekande barn på vägen som är problemet, problemet är att ett barn t.ex. tappar en boll som studsar ut i vägen och barnet springer efter, barn är oerhört snabba, varje förälder vet hur snabba barn är, man kan inte binda fast barnen eller passa den varje sekund, Man kan förmana och förklara och barnen förstår men glömmer sig lätt eftersom deras konsekvens inte är utvecklat ännu. Så farthinder behövs, speciellt för de vuxna där konsekvens tänket inte är utvecklat.
filma är fortfarande lagligt[/QUOTE]
Du läste nog inte alla inläggen eftersom du har uppfattat fel.
Underbar film, Ingvar Hirdvall var en fantastisk skådespelare. Både Molin och Hirdvall har gjort mycket som är roligt och tänkvärt.A AndersS skrev:
Jag vet inte hur du bor, men här kör kanske ett tungt fordon typ vart 5:e år. Skulle tro att det är så i de flesta villaområden. Vägen är skyltad att klara 8ton axeltryck, vilket jag tror är rätt vanligt för vägar som inte tål tyngre fordon.H Håkan V skrev:Nej, det behöver inte vara något fel. En väg i ett villaområde är nog inte alltid dimensionerad för att tunga fordon ska belasta den med svängande hjul nära dikeskanten på en raksträcka.
Ett framhjul kan trycka med 5 ton, svänger det samtidigt så vrider det asfalten under sig och med tiden uppstår skador om det sker ofta på samma ställe.
Tillåten hastighet är inte alltid samma sak som lämplig hastighet. Magkänslan kan nog ofta ge ett någorlunda acceptabelt besked om vad som är lämpligt i ett villaområde där det finns barn.Jumos skrev:
Kom igen när du kört på någons älskade katt, eller barn. Då kanske du inser att max tillåten hastighet inte alltid är lämplig.H Hasse2188 skrev: