44 875 läst ·
139 svar
45k läst
139 svar
Granne avverkat träd på kommunal mark
Vad finns det för motsättning här?K Klass0n skrev:
Man kan väl gilla en person och finna denne vettig men ändå önska skadestånd om man anser att personen orsakat en skada? Ser inte något konstigt alls i det.
Att det sen inte i denna tråd finns någon ersättningsbar skada för TS är en helt annan fråga.
När du lägger fram det så kan jag nästan hålla med!Alfredo skrev:
Jag är kanske för fyrkantig, men säg min granne orsakar något som är en så stor upplevd skada att jag vill kräva denna på skadestånd. Då kommer jag nånstans i denna process tycka att grannen inte längre är en trevlig snubbe utan en riktig skitstövel. Annars kan jag inte ens komma på tanken med skadestånd.
Jag är inte övertygad om att resonemanget ovan ens övertygar mig själv.
En trevlig granne kan absolut av olyckshändelse orsaka skada som medför skadestånd. Tex krockar med min bil.
Det är inte helt osannolikt med något annat som blir galet och orsakar skada.
D Daniel 109 skrev:
Kommunen har idag informerat ordförande på området, som vidare informerat oss.
Kommunen kommer göra en polisanmälan i veckan. Finns två vittnen som sett och ställer upp som vittne.
Länstyrelsen skulle kopplas in för de två nedsågade skyddsvärda träden, innan annan åtgärd tas.
Polis, kommun och länstyrelsen är väl inte kända för att jobba snabbt, så lär ta sin tid.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 639 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 639 inlägg
Finns ljuddämpande ventiler att byta till som är rätt bra på att hindra ljud från att ta sig in i bostaden ..
Kolla även över lister i dörrar och fönster och fundera på vart smart placerade växtlighet på egen mark kan placeras för maximal nytta..
Man har ingen rätt till skadestånd eller ersättning för träd på annans mark som man råkat haft nytta av som ljuddämpande.
Bästa är att fundera på vilka egna åtgärder man kan göra på egen mark och på sitt hus för att åstadkomma liknande ljuddämpning
Även om trädfällarn blir straffad så är det inte speciellt sannolikt att träden återuppstår och bullerplank lär ta tid innan det blir nåt om det ens någonsin blir av..
Kolla även över lister i dörrar och fönster och fundera på vart smart placerade växtlighet på egen mark kan placeras för maximal nytta..
Man har ingen rätt till skadestånd eller ersättning för träd på annans mark som man råkat haft nytta av som ljuddämpande.
Bästa är att fundera på vilka egna åtgärder man kan göra på egen mark och på sitt hus för att åstadkomma liknande ljuddämpning
Även om trädfällarn blir straffad så är det inte speciellt sannolikt att träden återuppstår och bullerplank lär ta tid innan det blir nåt om det ens någonsin blir av..
Tror inte det varit uppe i tråden innan, men påminns om fallet i Halmstad där lokala affärsmannen sågade ner 260 träd för att få bättre utsikt. Fängelse och böter.
https://www.hallandsposten.se/nyhet...omen-om-skogsskövlingen-i-tylösand-1.49684436
Men jag vet inte hur det gick med kommunens återställande?
https://www.hallandsposten.se/nyhet...omen-om-skogsskövlingen-i-tylösand-1.49684436
Men jag vet inte hur det gick med kommunens återställande?
Detta måste vara årets blivande herr och fru torsk. Först få trafik/motorljud och sedan få skaka lite galler och kanske saftiga böter. Men dom är säkert bra grannar...NOT!K Klass0n skrev:När du lägger fram det så kan jag nästan hålla med!
Jag är kanske för fyrkantig, men säg min granne orsakar något som är en så stor upplevd skada att jag vill kräva denna på skadestånd. Då kommer jag nånstans i denna process tycka att grannen inte längre är en trevlig snubbe utan en riktig skitstövel. Annars kan jag inte ens komma på tanken med skadestånd.
Jag är inte övertygad om att resonemanget ovan ens övertygar mig själv.Så jag får nog lägga ner här.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Det kan väl då vara läge att diskutera en lösning med kommunen genom föreningen. Kanske sätta några mer snabbväxande buskar som passar i miljön eller på annat sätt ordna en grön avskärmning som är ännu effektivare än de träd som stod där.C chit82 skrev: