Nissens
R Rulta59 skrev:
Ring kommunen och försök få dem att kräva att grannen ersätter de nedtagna träden med likvärdiga. Känns som en rimlig åtgärd tycker jag.
Kommunen är ju inte skyldig att ha träd på sin mark.

K Klass0n skrev:
Detta är ändå lite intressant, så du gillar och tycker grannen är vettig men du vill att han ska slanta upp för en hypotetisk värdeminskning, för att han har förstört utsikten och orsakat att ni störs av vägbuller. Jag följer inte med hur du tänker där.
Vad finns det för motsättning här?

Man kan väl gilla en person och finna denne vettig men ändå önska skadestånd om man anser att personen orsakat en skada? Ser inte något konstigt alls i det.

Att det sen inte i denna tråd finns någon ersättningsbar skada för TS är en helt annan fråga.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad finns det för motsättning här?

Man kan väl gilla en person och finna denne vettig men ändå önska skadestånd om man anser att personen orsakat en skada? Ser inte något konstigt alls i det.
När du lägger fram det så kan jag nästan hålla med!

Jag är kanske för fyrkantig, men säg min granne orsakar något som är en så stor upplevd skada att jag vill kräva denna på skadestånd. Då kommer jag nånstans i denna process tycka att grannen inte längre är en trevlig snubbe utan en riktig skitstövel. Annars kan jag inte ens komma på tanken med skadestånd.

Jag är inte övertygad om att resonemanget ovan ens övertygar mig själv. :cool: Så jag får nog lägga ner här.

• Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
En trevlig granne kan absolut av olyckshändelse orsaka skada som medför skadestånd. Tex krockar med min bil.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
(Nu har jag förvisso egentligen redan lagt mig...)

Du har självklart rätt, men det är väl mer ett "försäkringsärende" än ett "civilrättsligt skadetåndsanspråksärende".

Det är inte helt osannolikt med något annat som blir galet och orsakar skada.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte helt osannolikt med något annat som blir galet och orsakar skada.

Kommunen har idag informerat ordförande på området, som vidare informerat oss.

Kommunen kommer göra en polisanmälan i veckan. Finns två vittnen som sett och ställer upp som vittne.

Länstyrelsen skulle kopplas in för de två nedsågade skyddsvärda träden, innan annan åtgärd tas.

Polis, kommun och länstyrelsen är väl inte kända för att jobba snabbt, så lär ta sin tid.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
K
C chit82 skrev:
Polis, kommun och länstyrelsen är väl inte kända för att jobba snabbt, så lär ta sin tid.
Men kommer man i klorna på alla tre samtidigt så kommer de nog inte undan, de sitter nog som i en rävsax nu.

Edit: Undrar vad straffet kan bli?:thinking:

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Finns ljuddämpande ventiler att byta till som är rätt bra på att hindra ljud från att ta sig in i bostaden ..
Kolla även över lister i dörrar och fönster och fundera på vart smart placerade växtlighet på egen mark kan placeras för maximal nytta..

Man har ingen rätt till skadestånd eller ersättning för träd på annans mark som man råkat haft nytta av som ljuddämpande.
Bästa är att fundera på vilka egna åtgärder man kan göra på egen mark och på sitt hus för att åstadkomma liknande ljuddämpning

Även om trädfällarn blir straffad så är det inte speciellt sannolikt att träden återuppstår och bullerplank lär ta tid innan det blir nåt om det ens någonsin blir av..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R RiMaX skrev:
Låt kommunen sätta ett "bullerplank" då, sen kan de skicka fakturan till grannen.
Det vore ju om inte annat rätt åt grannen som tydligen fällt träden för att se bilarna :cool::p

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
När du lägger fram det så kan jag nästan hålla med!

Jag är kanske för fyrkantig, men säg min granne orsakar något som är en så stor upplevd skada att jag vill kräva denna på skadestånd. Då kommer jag nånstans i denna process tycka att grannen inte längre är en trevlig snubbe utan en riktig skitstövel. Annars kan jag inte ens komma på tanken med skadestånd.

Jag är inte övertygad om att resonemanget ovan ens övertygar mig själv. :cool: Så jag får nog lägga ner här.
Detta måste vara årets blivande herr och fru torsk. Först få trafik/motorljud och sedan få skaka lite galler och kanske saftiga böter. Men dom är säkert bra grannar...NOT!

• Älska
  • Haha
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta måste vara årets blivande herr och fru torsk. Först få trafik/motorljud
Fast motorljuden är ju uppskattade av herr Torsk enligt TS.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast motorljuden är ju uppskattade av herr Torsk enligt TS.
Han är torsk på bilar, motorsport och motorljud. All hans lediga tid ligger han under sina veteranbilar.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
C chit82 skrev:
Kommunen har idag informerat ordförande på området, som vidare informerat oss.

Kommunen kommer göra en polisanmälan i veckan.
Det kan väl då vara läge att diskutera en lösning med kommunen genom föreningen. Kanske sätta några mer snabbväxande buskar som passar i miljön eller på annat sätt ordna en grön avskärmning som är ännu effektivare än de träd som stod där.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.