GK100 du har säkert rätt ;)

Var kommer ordet försäkringslåda ifrån ? Googlade men hittade inget vettigt, mest nyfiken.

Försäkringslåda är nog ett ord som någon som inte vet vad det är har hittat på helt själv och sedan fått en viss spridning på vissa "orter". Själv hade jag aldrig hört benämningingen innan jag läste det här i forumet.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Försäkringslåda är nog ett ord som någon som inte vet vad det är har hittat på helt själv och sedan fått en viss spridning på vissa "orter". Själv hade jag aldrig hört benämningingen innan jag läste det här i forumet.
Samma här och jag är rätt mycket ute och hör saker så jag blev lite undrande.

Även jag har varit ute och "snurrat" i landet lite (från Boden till Tranås) och ALDRIG hört benämningen på tidigare.

peternicklas
Jag skulle nog vilja påstå att oavsett hur det ser ut med kabeldragning mm. så borde det vara nätägarens ansvar fram till elmätaren och huvudsäkringarna. Låt säga att det skåpet som TS har, skulle börja brinna. Då måste nätägaren komma ut och stänga strömmen då det är deras anläggning som försörjer med el. Om det i huset blir skada på en kabel då bryter ju husägaren eftersom det är i hans anläggning felet ligger i.

GK100 skrev:
Det beror på hur det låg till tidigare precis som Tobbe_3 och Slugge varit inne på, dvs om det varit någon form av gemensam del också och om man då sett respektive mätplats precis som i tex en trappuppgång i ett hyreshus. Det är inget konstigt med det och sen har förutsättningarna ändrats. Ni ska inte blanda ihop det med normala fördelningar via kabelskåp odyl som ingår i nätägarens del och fördelar som i tex peternicklas fall eller äldre typen som inte är så ovanligt med lådor där nätägarens del är sydd och avsäkrad inne i skilda fastigheter det är bara ett "utspritt" kabelskåp med olycklig placering. Skilj även på fallet med försäkringslådor som fullmoon och oceanis verkar vara inne på den gamla modellen går bara till en abonnent och tillför inget numera som sagt brukar man vilja bli av med såna.

Och generellt tar nätägarens del slut vid plintarna i mätarskåpet om man ser till den vanligaste nutida lösningen, så att allt före mätaren ligger på leverantören är fel att påstå. Bara serviskabeln och själva mätaren är deras allt annat innehavarens ansvar och i TS fall är det en olycklig oegentlig blandning beroende på hur det sett ut historiskt där, så det faller lite utanför ramen. Det är kanske onödigt jobb att flytta den eller göra någon annan halvmesyr och som sagt ett större jobb att få det som man skulle gjort i nutid, jag tror inte någon behöver lida av att det lämnas orört händer inte mycket där och den går ju komma åt.
Jag tror inte historia är relevant.
Frågan är väl vem som ansvarar för detta idag (och inte hur det blev så).

oceanis skrev:

Var kommer ordet försäkringslåda ifrån ? Googlade men hittade inget vettigt, mest nyfiken.
Var det kommer ifrån vet jag inte men nog förekommer det att man hör det ibland av tex elektriker, men som sagt är det inget korrekt begrepp, närmare i de fall den används rätt skulle jag kalla den servissäkringslåda. Och just i denna tråden använde jag ordet bara som en förlängning på fullmoons inlägg.

peternicklas skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att oavsett hur det ser ut med kabeldragning mm. så borde det vara nätägarens ansvar fram till elmätaren och huvudsäkringarna. Låt säga att det skåpet som TS har, skulle börja brinna. Då måste nätägaren komma ut och stänga strömmen då det är deras anläggning som försörjer med el. Om det i huset blir skada på en kabel då bryter ju husägaren eftersom det är i hans anläggning felet ligger i.
Så behöver det inte vara och som sagt är det ett udda fall här som verkar uppkommit genom förändringar med tiden. TS får väl lägga lite kraft på att reda ut med leverantören om han vill göra någon åtgärd, ansvar för nätägaren gäller normalt fram till anslutningen i lådan men här är det som sagt en olycklig hybrid.

pwskg skrev:
Precis, frågan för mig är vems skåpet är och ev. möjligheter att få det flyttat. Dålig koll så därför hade jag svårt att argumentera emot nätägaren då den gubben sa att de bara äger kabeln fram till huset och resten är mitt.

Gjort en liten skiss, skåpet sitter alltså i vårt gamla soprum som jag byggt igen och gjort till groventre/hall.

[bild]
Försörjer det bara dig och en granne? Var sitter grannens mätare? Lådan verkar inte tillföra något så du kan ju gå på gubben igen och se om du kan få till något likt Oceanis med flytt av anslutningen direkt till mätarplatsen. Så slipper du ev problem med den i framtiden.

sblixten skrev:
Jag tror inte historia är relevant.
Frågan är väl vem som ansvarar för detta idag (och inte hur det blev så).
Historielöshet är ett farligt tillstånd likaså "ansvar" som alltid är någon annans. :) TS behöver nog inte oroa sig för detta mer än praktiska eller estetiska skäl.

• Gilla
sblixten
  • Laddar…
oceanis skrev:

Tog ett tag innan jag förstod att det är för-säkrings-låda. Alltså säkringar som sitter före huvudsäkringarna.

GK100 skrev:
Försörjer det bara dig och en granne? Var sitter grannens mätare? Lådan verkar inte tillföra något så du kan ju gå på gubben igen och se om du kan få till något likt Oceanis med flytt av anslutningen direkt till mätarplatsen. Så slipper du ev problem med den i framtiden.
Oklart om det bara försörjer närmsta grannen eller ännu fler i samma länga. Grannens mätare sitter i ett skåp utanför hans garage, precis som för mig. Sen har jag då detta "bonus-skåp" inne i soprummet(numera hallen) också.

Skulle gissa lådan försöjer de 4-5 närmsta husen. Borde finnas någon förening som ansvarar för det gemensamma för dessa husen, den ansvarige där kan ringa och försöka reda ut begreppen men tror det som står i inlägg 1 gäller, nätägaren ansvarar för kabeln till anslutningspunkt.
Egentligen är det inget problem, det man kan göra är att ha en elektriker och kolla över lådan, spänna skruvar, ta ut säkringar och kolla, eventuellt byta dåliga delar. Då kommer det hålla i många decennier till utan bekymmer.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Verkade vara ett vanligt förekommande sätt att ansluta bostäder på 60-talet då alla eldade med olja, in med matning i ett hus och sy sedan vidare ett eller flera hus från 1:a anslutningen. Verkade inte alltid vara så att man satte en säkringslåda heller, i min mormors hus delade sig kabeln i fasadmätarskåpet.

Revs bort när man konverterade till elpannor, då byttes kabelskåpen i tomtgräns och nya servisledningar drogs in till vart annat hus (där hade man två hus på en ledning initialt).

Samtliga ledningar i denna lösning tillhör nätägaren.

Det man ska göra om man har dessa lådor är att man ber en elektriker kontrollerar så att det inte finns en jordskruv/nollskruv som man kan lossa. Isf så bör man få denna "skruv/plåtbleck" ersatt med ett plåtbleck. Inte kul med varmgång eller liknande.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.