9 236 läst ·
47 svar
9k läst
47 svar
Grannarnas huvudsäkring i min hall - vad göra?
Lådan verkar vara både för din och senare liggande mätare lossa alla säkringarna så får du säkert också mörkt. Den går givetvis att flytta men det får man bekosta själv isf och det kräver inblandning av elleverantören också.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Troligen smidigast att bygga igen och sätta en stor hilalucka framför. Tänk om dessa försäkringar skulle lösa ut.
Då behöver man kunna byta säkringar.
Lite lustigt hur de kommer in men finns det någon källare?
Nätägaren brukar bli glada att få bort dessa nämligen. Men kontakta en Elektriker (Elfirma) och förklara läget att du gärna vill ha bort denna försäkringslåda.
Det kan ju vara så enkelt att det går att gräva upp kabeln i trädgården. Skarva på lite ny kabel och ansluta till skåpet (fasadmätarskåpet) på utsidan.
Alt om Elskåpet i gatan står vid tomtgränsen så kan man får den nergrävd. Bruka bara kost Grävningen isf. Dock kan det ta någon vecka innan de hinner utföra jobbet. Några timmars debutering från elektrikern brukar det kosta men inget från nätägaren. Oftast.
Då behöver man kunna byta säkringar.
Lite lustigt hur de kommer in men finns det någon källare?
Nätägaren brukar bli glada att få bort dessa nämligen. Men kontakta en Elektriker (Elfirma) och förklara läget att du gärna vill ha bort denna försäkringslåda.
Det kan ju vara så enkelt att det går att gräva upp kabeln i trädgården. Skarva på lite ny kabel och ansluta till skåpet (fasadmätarskåpet) på utsidan.
Alt om Elskåpet i gatan står vid tomtgränsen så kan man får den nergrävd. Bruka bara kost Grävningen isf. Dock kan det ta någon vecka innan de hinner utföra jobbet. Några timmars debutering från elektrikern brukar det kosta men inget från nätägaren. Oftast.
Verkar som man sytt kablarna vid fasadskåpet istället för i servislådan, ingen vidare lösning.
Ser skumt ut på din bild med öppen lucka, som att nollplinten är glödhet nästan, förhoppningsvis bara någon reflektion.
Ganska stort jobb att göra om detta om det är som det verkar, fördelen är att du kan bryta för grannen om de spelar för högt.
Ser skumt ut på din bild med öppen lucka, som att nollplinten är glödhet nästan, förhoppningsvis bara någon reflektion.
Ganska stort jobb att göra om detta om det är som det verkar, fördelen är att du kan bryta för grannen om de spelar för högt.
Såg fel tidigare. Ser nu att det bara går en kabel ner ifrån lådan.orparn skrev:
Men det kan fortfarande vara en servissäkring för en matning som är kopplad vidare från ditt skåp. Fast jag förstår inte riktigt varför dom skulle sätta en där. Det ska ju redan sitta en på din servisledning.
Tack för svaren, även om det inte verkar helt enkelt!
Det finns ingen källare. Totalt nio hus i längan. Byggår 1965.
Slugge: Inget som glöder, bara en reflektion på fotot.
Jag har för mig att motsvarande hus i längan mitt emot också byggt bort sitt soprum, ska gå dit imorgon och se om/hur de löst det med det här skåpet.
Frågade nätägaren om de krävde en nyckel eller motsvarande, men det ville de inte ha. Så länge grannarna var informerade om att det finns säkringar här och ett mobilnummer till mig så lät det lugnt för deras skull.
Det finns ingen källare. Totalt nio hus i längan. Byggår 1965.
Slugge: Inget som glöder, bara en reflektion på fotot.
Jag har för mig att motsvarande hus i längan mitt emot också byggt bort sitt soprum, ska gå dit imorgon och se om/hur de löst det med det här skåpet.
Frågade nätägaren om de krävde en nyckel eller motsvarande, men det ville de inte ha. Så länge grannarna var informerade om att det finns säkringar här och ett mobilnummer till mig så lät det lugnt för deras skull.
Redigerat:
När jag upptäckte den ringde jag nätägaren och frågade vad det var. Han var först osäker, men efterhand förstod han vad jag menade. Kommer inte ihåg vad han benämnde det, bara att det hade med grannarnas försörjning att göra.orparn skrev:
Att grannarna har egna huvudsäkringar visste jag innan, tänkte mer att det var nån huvudsäkring för hela kedjehuslängan eller liknande.
Pinsam fråga kanske, men vad är en servissäkring?
Säkring som sitter i slutet av nätägarens serviskabel.
I ditt fall är det mycket märkligt arrangerat om jag förstår saken rätt, fast en bild på detta soprum vore intressant.
Denna låda borde vara placerad i ett allmänt utrymme då säkringarna påverkar mer än din mätare och kan behöva kommas åt vid fel.
Servissäkringen utgör normalt gränsen mellan kunds och nätägares anläggning men så kan det inte vara i ditt fall då även grannars anläggningar är avsäkrade.
I ditt fall är det mycket märkligt arrangerat om jag förstår saken rätt, fast en bild på detta soprum vore intressant.
Denna låda borde vara placerad i ett allmänt utrymme då säkringarna påverkar mer än din mätare och kan behöva kommas åt vid fel.
Servissäkringen utgör normalt gränsen mellan kunds och nätägares anläggning men så kan det inte vara i ditt fall då även grannars anläggningar är avsäkrade.
Det är inget annat än servissäkring för en anläggning med flera mätare dvs TS och några av grannarna. Precis som Slugge säger är det överlämningspunkt för nätägaren och lådan tillhör inte denne, däremot ledningen före och anslutningen som därför sköts via elleverantören. Den vita kabeln utgående och tydligen sydd mellan mätarplatserna bortöver är inte nätägarens ansvar och kan flyttas, ändras osv av en installatör. Men ingreppet vid varje mätplats kräver att återplombering sker så även då måste nätägaren kopplas in.
Kanske har soprummet varit ett gemensamt utrymme så då satt ju lådan vettigt där. Och den kan i princip inte slopas eftersom denna typen av anläggning med flera mätplatser efter ska avslutas med servissäkring, men som Slugge skrev ett udda utförande här. Vill man göra ett litet ingrepp för att slippa ha den i TS del är det ju bara att sätta den utvändigt en meter eller så i sidled, servisledningen verkar ju komma utifrån där i det gamla Plicaröret så den kanske räcker till.
Kanske har soprummet varit ett gemensamt utrymme så då satt ju lådan vettigt där. Och den kan i princip inte slopas eftersom denna typen av anläggning med flera mätplatser efter ska avslutas med servissäkring, men som Slugge skrev ett udda utförande här. Vill man göra ett litet ingrepp för att slippa ha den i TS del är det ju bara att sätta den utvändigt en meter eller så i sidled, servisledningen verkar ju komma utifrån där i det gamla Plicaröret så den kanske räcker till.
Jag trodde att allt innan elmätaren var elleverantörens ansvar?
En parallell. Vi är 4 hus som har en liknande central, utomhus i gränsen mellan våra fastigheter. Det sitter lite större säkringar i denna och den delar strömmen till oss 4. Från denna går det sedan ut matningar till resp. hus och dess elmätare. Enda skillnaden som jag ser mot TS är att "vår" central sitter annorlunda alltså inte på någon av husägarnas fastighet. I vårt fall är det nätägaren som ansvarar fram till våra elmätare. Har svårt att se vad som skiljer mellan oss och TS fall. Är det inte alltid så att nätägaren är ansvarig för allt fram till elmätaren, d.v.s. fastighetens huvudsäkring?
En parallell. Vi är 4 hus som har en liknande central, utomhus i gränsen mellan våra fastigheter. Det sitter lite större säkringar i denna och den delar strömmen till oss 4. Från denna går det sedan ut matningar till resp. hus och dess elmätare. Enda skillnaden som jag ser mot TS är att "vår" central sitter annorlunda alltså inte på någon av husägarnas fastighet. I vårt fall är det nätägaren som ansvarar fram till våra elmätare. Har svårt att se vad som skiljer mellan oss och TS fall. Är det inte alltid så att nätägaren är ansvarig för allt fram till elmätaren, d.v.s. fastighetens huvudsäkring?
Jag tror på samma sätt som "peternicklas". Jag hade en liknande låda på utsidan av husets grund som jag ville ha bort i samband med att jag fick putsat om huset. I Skåne var det ingen tvekan om vem som ägde lådan utan nätägaren hade ansvar ända fram till mätaren. Kompromissen där blev att om jag handgrävde fram kabeln i jorden efter att nätägaren märk ut sen tog dom bort lådan helt och hållet samt skarvade kabeln och la den i jorden. Säkringar fanns i skåp vid tomtgränsen och lådan var en relik från forna tider när inte gatan utanför fanns.
Det beror på hur det låg till tidigare precis som Tobbe_3 och Slugge varit inne på, dvs om det varit någon form av gemensam del också och om man då sett respektive mätplats precis som i tex en trappuppgång i ett hyreshus. Det är inget konstigt med det och sen har förutsättningarna ändrats. Ni ska inte blanda ihop det med normala fördelningar via kabelskåp odyl som ingår i nätägarens del och fördelar som i tex peternicklas fall eller äldre typen som inte är så ovanligt med lådor där nätägarens del är sydd och avsäkrad inne i skilda fastigheter det är bara ett "utspritt" kabelskåp med olycklig placering. Skilj även på fallet med försäkringslådor som fullmoon och oceanis verkar vara inne på den gamla modellen går bara till en abonnent och tillför inget numera som sagt brukar man vilja bli av med såna.
Och generellt tar nätägarens del slut vid plintarna i mätarskåpet om man ser till den vanligaste nutida lösningen, så att allt före mätaren ligger på leverantören är fel att påstå. Bara serviskabeln och själva mätaren är deras allt annat innehavarens ansvar och i TS fall är det en olycklig oegentlig blandning beroende på hur det sett ut historiskt där, så det faller lite utanför ramen. Det är kanske onödigt jobb att flytta den eller göra någon annan halvmesyr och som sagt ett större jobb att få det som man skulle gjort i nutid, jag tror inte någon behöver lida av att det lämnas orört händer inte mycket där och den går ju komma åt.
Och generellt tar nätägarens del slut vid plintarna i mätarskåpet om man ser till den vanligaste nutida lösningen, så att allt före mätaren ligger på leverantören är fel att påstå. Bara serviskabeln och själva mätaren är deras allt annat innehavarens ansvar och i TS fall är det en olycklig oegentlig blandning beroende på hur det sett ut historiskt där, så det faller lite utanför ramen. Det är kanske onödigt jobb att flytta den eller göra någon annan halvmesyr och som sagt ett större jobb att få det som man skulle gjort i nutid, jag tror inte någon behöver lida av att det lämnas orört händer inte mycket där och den går ju komma åt.
Precis, frågan för mig är vems skåpet är och ev. möjligheter att få det flyttat. Dålig koll så därför hade jag svårt att argumentera emot nätägaren då den gubben sa att de bara äger kabeln fram till huset och resten är mitt.
Gjort en liten skiss, skåpet sitter alltså i vårt gamla soprum som jag byggt igen och gjort till groventre/hall.
Gjort en liten skiss, skåpet sitter alltså i vårt gamla soprum som jag byggt igen och gjort till groventre/hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder