63 073 läst ·
168 svar
63k läst
168 svar
Grannar pratar med andra grannar att vi stör
Det låter illa, men Du menar säkert inte så. Man måste alltid visa hänsyn inom rimliga gränser.N NoOne2k skrev:Jag har sett flera i tråden som tipsar om att man ska köpa en kompostkvarn med valsar istället.
Nu har jag inte koll på vad en kompostkvarn med valsar kostar, men jag säger som Emils pappa: köpe och köpe...
Jag längtar efter den dagen då jag som småbarnsförälder har så gott om pengar att jag kan köpa nya verktyg bara för att tillgodose mina grannars behov. Den dagen har jag förhoppningsvis köpt en så pass stor fastighet att jag inte behöver bry mig om vad eventuella grannar tycker.
Hansuno skrev:
Du missförstod mig helt och hållet. Självklart ska man visa hänsyn, men att som flera i tråden har föreslagit att TS ska köpa en ny kompostkvarn för att tillgodose grannarnas behov är väl ändå att angreppa problemet i fel ände? Det är olika för alla men för mig är det inte bara att kasta upp 2000kr på en pryl som inte tillför så mycket då jag redan har en snarlik. Detta när dessutom TS har kört kompostkvarnen dagtid just för att visa hänsyn...
[ditt bekymmer är att ni kommer till ett område där alla känner varandra. Bjud in grannarna på en grillkorv och eller fika i trädgården o be om tips hur fixa till allt som blivit försummat av ”änkan”. Försök bli ”kompis” med grannarna. De vill säkerligen inget illa, men känt varandra i decenier o här ” kommer de nya” o tar plats o lever om. Se till att alla grannarna blir inbjudna med lapp i lådan. Bjussa på hela din familj så löser det sig omgående.QUOTE="order66, post: 4375192, member: 307952"]Hej!
Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:
Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.
Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.
Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.
Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.
Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.
Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :
1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.
2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.
Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.
Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.
Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?
Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.
Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?
puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.[/QUOTE]
Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:
Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.
Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.
Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.
Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.
Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.
Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :
1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.
2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.
Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.
Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.
Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?
Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.
Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?
puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.[/QUOTE]
O order66 skrev:Hej!
puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.
Medlem
· jönköpings
· 16 inlägg
Lite spännade ämne.
Grannen kanske letar och värvar, nya "syltryggar" till de lättkränktas förening, genom att prata med andra.
Det är väl bara fronta grannen, och fråga vad dom menar med sitt resonemang om häckklippning och kompostkvarn.
Prata med din granne på ett trevligt och korrekt sätt, så brukar fjädern som blev en höna försvinna.
Grannen kanske letar och värvar, nya "syltryggar" till de lättkränktas förening, genom att prata med andra.
Det är väl bara fronta grannen, och fråga vad dom menar med sitt resonemang om häckklippning och kompostkvarn.
Prata med din granne på ett trevligt och korrekt sätt, så brukar fjädern som blev en höna försvinna.
Så länge du vet med dig att du inte stör grannarna onödigt mycket, dvs inte kör högljudda maskiner tidigt på morgonen eller på kvällen så behöver du inte göra mer. Efter kl. 18 kan det nog vara lämpligt att avstå från motorgräsklippare, kompostkvarn, häcksax och motorsåg. Lite ytterligare restriktivitet på helger är nog också lämpligt.O order66 skrev:
Jag bor på landet i en liten by där alla har ganska stora tomter så bullerproblemen grannar emellan är få. Ändå försöker jag undvika att köra gräsklippare efter cirka 19. Oftast försöker jag sluta före 18.
Så här års drunknar allt trädgårdsmaskinbuller i oljuden från åkern när bonden skördar.
Vänta med att prata med en klagande granne tills du faktiskt får ett klagomål, och om du beter dig vettigt i trädgården så kommer du knappast att få några klagomål. Att agera på skvaller är helt onödigt och kanske t.o.m. kontraproduktivt.
Buller är ganska otrevligt så man kan ju ta hänsyn till grannarna och inte bullra alltför sent på kvällarna. Fredag- och lördagkväll är för de flesta avkopplingskvällar så dessa kvällar tycker jag att man kan ta hänsyn till det och sluta köra maskiner i rimlig tid innan de flesta sätter sig till bords.B Bobobo skrev:
En sådan person kommer knappast att bli nöjd vad ni än gör för att blidka henne. Ignorera allt eventuellt skvaller från henne, men ta eventuella klagomål som hon framför direkt till er på allvar (på samma sätt som eventuella klagomål från andra grannar).O order66 skrev:
Jag räknar inte med att någon kör någon sorts kraftigt ljudande verktyg eller maskiner till kl 22 och kl 20 känns som en betydligt mer rimligt gräns. Precis som jag inte startar något som låter mycket innan 8 på vardagar och 9 på helger. Min far körde elverktyg på helgerna tidigare men oftast bara när jag kommit hem sent på natten (mitt rum låg ovanför garaget).Coolman skrev:
22 på vardagar handlar för mig om mer normala störningsljud än elverktyg eller liknande.
Har man ett stort projekt där det riskerar att bli sent eller tidigt så pratar man väl i alla fall med grannarna innan och förbereder på ev störningar och då kan man passa på att diskutera tider och i alla fall försöka komma fram till något vettigt.
Jag som har verksamhet men ändå bor så att ljud sprider sig långt, avslutar alltid klockan 18.00 en vardag och klockan 15.00 en helg.. Och man försöker att tänka på att störa trots att man håller på så lite som möjligt...Z z_bumbi skrev:Jag räknar inte med att någon kör någon sorts kraftigt ljudande verktyg eller maskiner till kl 22 och kl 20 känns som en betydligt mer rimligt gräns. Precis som jag inte startar något som låter mycket innan 8 på vardagar och 9 på helger. Min far körde elverktyg på helgerna tidigare men oftast bara när jag kommit hem sent på natten (mitt rum låg ovanför garaget).
22 på vardagar handlar för mig om mer normala störningsljud än elverktyg eller liknande.
Har man ett stort projekt där det riskerar att bli sent eller tidigt så pratar man väl i alla fall med grannarna innan och förbereder på ev störningar och då kan man passa på att diskutera tider och i alla fall försöka komma fram till något vettigt.
Varför skulle du vilja ha en relation till en sån där falsk människa? Nu vet ni redan innan vad hon är för en typ. så nu behöver ni inte ödsla eran tid på en relation som aldrig skulle blivit bra ändå. Ni behöver inte vara vänner med henne, men inte ovänner heller. Jag hade konfronterat henne om hennes skitsnack, och sedan ignorerat henne. Jag lovar att hon kommer spela offer direkt. Men det måste tas på en gång innan det blir värre.O order66 skrev: