P
C cdx873v skrev:
Varför skulle du vilja ha en relation till en sån där falsk människa? Nu vet ni redan innan vad hon är för en typ. så nu behöver ni inte ödsla eran tid på en relation som aldrig skulle blivit bra ändå. Ni behöver inte vara vänner med henne, men inte ovänner heller. Jag hade konfronterat henne om hennes skitsnack, och sedan ignorerat henne. Jag lovar att hon kommer spela offer direkt. Men det måste tas på en gång innan det blir värre.
Jag tycker att det inte behöver tas alls nu. Att agera på skvaller kan däremot göra det värre. Skvallertanten kommer att bli "kränkt" av att någon "tjuvlyssnade" när hon pratade skit om TS.

Det är väl tveksamt om någon av de andra grannarna tror speciellt mycket på vad skvallertanten säger. Om de har bott där ett tag så har de förmodligen lärt sig hur hon är.

undine
Typiskt villakvarters-mentalitet. Därför jag aldrig bor så igen. Aldrig. Usch.

Du har inte gjort nåt fel av vad jag kan utläsa i det du skriver. Trist av grannarna att inte gå till dig direkt, men det är väl så människan fungerar. Snackar hellre skit bak ryggen än säger till direkt.

• Gilla
Richard Bygg
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Du missförstod mig helt och hållet. Självklart ska man visa hänsyn, men att som flera i tråden har föreslagit att TS ska köpa en ny kompostkvarn för att tillgodose grannarnas behov är väl ändå att angreppa problemet i fel ände? Det är olika för alla men för mig är det inte bara att kasta upp 2000kr på en pryl som inte tillför så mycket då jag redan har en snarlik. Detta när dessutom TS har kört kompostkvarnen dagtid just för att visa hänsyn...
Jag förstod det, men Du uttryckte Dig lite onyanserat. Det var därför jag skrev att Du säkert inte menade det så.

Tyvärr så har jag förstått och lärt mig att det finns väldigt få "goda" grannar i Sverige. Det är svenskt att vara falsk, att inte säga vad man tycker utan smyga och skvallra bakom ryggen istället.
Så väg inte in för mycket i det där, din nya granne är säkert inte en dålig person - hon är bara svensk...

Jag gillar det inte...men så har jag lärt mig att Svea rike fungerar.

O order66 skrev:
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.

P
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Aha. Har en del grannar nämligen som sätter upp skyltar om att katter ej är tillåtna osv. Därtill berättade en granne att en tidigare brf-medlem sköt luftgevär på de katter som var i sandlådan. Föga humoristiskt.
har god lust att använda luftgevär på den där fan... :mad:.
vi sköt ihjäl ladugårdsråttor.. Med rundkula.. Och luftgevär.. när jag var liten..
De var som mindre katter...

Niclas Conradsson Niclas Conradsson skrev:
Man kan jobba fram till 22 på kvällen. Visst är det något större projekt som pågår varje dag en period, så är det väl shysst och nämna det för sina grannar.
Mja, hade jag bott i villa och haft grannar som kört kompostkvarnar och häcksaxar och annat 22 på kvällen så hade jag nog snackat med dom över häcken och bett dom att kanske ta det där lite tidigare på kvällen om möjligt eftersom jag har barn som vill kunna sova vid åttatiden.

Samtidigt är jag inte omöjlig. Nu bor jag (tack och lov) lantligt, så enda störmomenten är väl egentligen i augusti varje år när skörden skall in och tröskor kan dåna utanför sent på kvällen innan daggen faller. Men eftersom jag då vet att det
1. är högst tillfälligt
2. måste göras
så låter jag det bero med glädje.

I TS fall är grannen inte rimlig i sina begäranden. Tycker TS gör allt rätt så här långt.

• Gilla
order66
  • Laddar…
P
tensiden tensiden skrev:
Mja, hade jag bott i villa och haft grannar som kört kompostkvarnar och häcksaxar och annat 22 på kvällen så hade jag nog snackat med dom över häcken och bett dom att kanske ta det där lite tidigare på kvällen om möjligt eftersom jag har barn som vill kunna sova vid åttatiden.

Samtidigt är jag inte omöjlig. Nu bor jag (tack och lov) lantligt, så enda störmomenten är väl egentligen i augusti varje år när skörden skall in och tröskor kan dåna utanför sent på kvällen innan daggen faller. Men eftersom jag då vet att det
1. är högst tillfälligt
2. måste göras

I TS fall är grannen inte rimlig i sina begäranden. Tycker TS gör allt rätt så här långt.
om grannen skulle hålla på med kvarnen klockan 22.. Då skulle jag gå dit och bjuda på en öl.. Sedan säga.. du, jag kan fixa detta antingen tillsammans med dig imorgon eller under dagen, så skiter vi i detta nu och tar en öl istället.. det är tystare så.. ;)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:

1. är högst tillfälligt
2. måste göras

Precis vad jag säger, han gör allt rätt enligt mig utifrån vad han beskriver. Jag föreslår inte att han ska stå 22.00 och köra maskiner på hög nivå, aldrig skrivit det. Tvärtom skriver jag att22.00 är ju gränsen enligt "oskriven regel", alltså bör det ske innan den tiden. Med sunt förnuft så kör man högljudda maskiner bra mycket tidigare än 22.00,

• Gilla
1
  • Laddar…
En granne till mig tyckte att vår öuftvämrepump lät lite mycket när fläkten slog i isbiödning för att avfrostningen var kass.
Jag var förstående, hackade bort isen och köpte året efter en ny luftvärmepump.
En annan granne några hus bort älskar maskiner och har köpt en värsting till lövblås.
Fullt varvtal för att blåsa bort grus på uppfarten efter snösmältning, blåser löv varje helg på höstarna och det gick väl an när han höll sig på egna tomten.
Men när han började blåsa bort löv från stigen i skogen på andra sidan vägen så bussade jag min ljudöverkänsliga hustru på honom. Vad han gör på sin tomt inom rimliga tider är en sak, men att ljudförorena för att lövblåsa allmän mark var att gå över gränsen.
Har folk under 40 aldrig hört talas om en räfsa eller sopkvast?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Kan tänka mig att det har blivit lite av en kulturchock när det helt plötsligt börjar låta en massa på lustiga tider från en tomt som varit knäpptyst de senaste åren. Sen är det såklart ganska svenskt och vanligt att skvallra och prata bakom rygg istället för att konfrontera. Jag tror inte att grannen är genuint elak eller så, utan det är bara ett dumt beteende.

Vi har bott i villaområde i 20 år och det är verkligen ge och ta. Vissa grannar är jätteomtänksamma, andra skiter helt och hållet i vad de gör och stör och informerar aldrig de närmsta när det ska sågas sten en hel dag eller ha en poolfest till midnatt. Vi har upplevt båda, och det blir såklart en jobbig situation när vi själva är väldigt omtänksamma, säger till våra barn att dämpa sig, att undvika att köra maskiner före 10 och efter 17 på helger när grannbarnen tar ut ljudlimpan modell kraftig och står två timmar och tvättar sin moped på garageuppfarten och dränker hela vår baksida i "dunka dunka". Eller att dottern i familjen drar igång en poolfest med hög musik och 8 tonåringar kl 20 precis när vi fått vår 1-åring att somna, och det är varmt och man har fönstren öppna. Givetvis utan att informera innan så vi kan ha läggningen i en annan del av huset just en kvällen.

jag har även lite svårt för argumentet "flytta ut på skogen om du störs" då det kan vändas direkt tillbaka mot den som säger det (som ofta är den som stör). Vill man föra en hel del oväsen utöver det vanliga, t.ex. köra maskiner, spela hög musik osv, då är skogen en perfekt plats att göra det på för där stör man inte. Bor man i en villamatta med små tomter då anser jag och antagligen de flesta med mig att det inte är ok att väsnas eller för den delen hålla låda på ett sätt som kan anses vara "överdrivet" t.ex. att vi inte kan sitta och lyssna på musik på vår altan, för grannens musik tar över helt och hållet, eller att man drar igång en brakfest sent in på natten utan att visa lite hövlighet och informera innan.

Sen är det en konst att framföra detta på ett bra sätt. Att dundra in, ringa på dörren och det första man säger är "du igår bla bla bla bla" är sällan en god idé, speciellt inte om man sällan eller aldrig pratar med grannarna. Lite småprat är alltid trevligt innan man kommer till pudelns kärna.

Det är mänskligt att vara obetänksam, jag har själv dragit igång verktyg tidigt en lördagsmorgon, när man var ivrig att börja jobba, men förstod senare att det inte kanske var så trevligt för grannarna. Lite ömsesidig hänsyn kommer man långt med. Dessutom, skulle en granne komma och klaga på något, och du fixar till det och kryper till korset, då har man lite av en fribiljett nästa gång grannen hittar på något som du kanske tycker är "över gränsen". Det är liksom jobbigt för grannen att klaga på att du spelar hög musik om denne sen själv gör samma sak. Men det finns samtidigt folk till allt, och vill grannen jävlas kan denne ju bara skruva upp volymen ännu lite mer. Och du kan inte göra ett smack åt det hela mer än att flytta.

Sammanfattnignsvis, lite oväsen får man räkna med så länge det är avgränsat till arbetsmoment, Att stå och slipa plåt dagarna i ända hela sommaren, eller att spela hög musik var och varannan dag i sin trädgård bara för att man vill det, där går väl gränsen. Sen är det alltid bra att lägga arbetsmoment med hög ljudnivå (motorsåg, grävmaskin, stenknäckning osv) på vardagar istället för på helger, det är i alla fall hos oss mer accepterat. Ta reda på vad som brukar funka hos er, då visar man att man bryr sig och visar hänsyn. Likadant med att prata med grannarna inför onormala fester med hög musik. Grannen kan inte stoppa din fest, men genom att informera visar du att du bryr dej om dem.

/S

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag skulle gå fram till grannen när jag råkar se dem och börja småprata lite om trädgården och om hur mycket det är att röja nu i början, och säga att ni hoppas att det inte stör allt för mycket. Kanske till och med uppmuntra grannen att säga till om barnen låter för mycket eller om ni kör maskiner vid olämpligt tillfälle. Då bjuder ni in till dialog och kan komma överens om vilka dagar och tider som är lite extra olämpliga för att köra häcksaxen. Om ni pratar likadant med andra grannar blir det allmänt känt att ni försöker vara medgörliga när det gäller höga ljud.

Då kan grannen inte längre prata skit om er, för vad ska de säga? "Deras barn stojar, dom sa att jag ska säga till då men det har jag inte gjort" låter ju inte särskilt bra. Och jag lovar, folk kommer inte komma och klaga fastän ni säger att de får göra det ;)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
P
S steve5432 skrev:
Kan tänka mig att det har blivit lite av en kulturchock när det helt plötsligt börjar låta en massa på lustiga tider från en tomt som varit knäpptyst de senaste åren.
Lustiga tider? Av TS berättelse att döma har han varit hänsynsfull och inte kört några maskiner på olämpliga tider.

• Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har en ny granne som klippte sin gräsmatta med en liten tvåtaktstrimmer i 10 h under helgen. Detta upprepades. Någonstans där rann bägaren över för flera av oss grannar och vi bad honom köpa en lämplig gräsklippare för ändamålet. Ibland behövs tydlig kommunikation.
Oj, trodde bara det var jag som hade granne som klipper gräsmattan med trimmer ;D Andra gg det hände bad jag få låna hans hörselkåpor. Händer det igen kommer jag gå över med min gräsklippare, betalar gärna med min bensin för att slippa oljudet

• Haha
pmd
  • Laddar…
Har du landat i vad du ska göra alternativt inte göra? Vore intressant att höra vad grannen säger om denne konfronteras.

Hur har det gått?

Om man ska analysera sönder saker så bygger man bara upp dålig energi.

Jag hade försökt prata med grannen, lite ”casual”. Typ pratat om huset, området, och att ni håller på att fixa så det ska bli fint. Erbjud dem att komma över och se. Då etablerar man en kontakt och förhoppningsvis en positiv relation.

Det där ”skvallret” skulle jag ta med en nypa salt. Ni vet att det inte stämmer. Det kanske var en engångsgrej, eller egentligen för att hon är nyfiken på er. Ni har rätt att leva på er tomt och i ert hus - och att leva medför ljud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.