O
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Älska
  • Haha
  • Arg
storstefan och 30 till
  • Laddar…
Låter inte som att du gjort något fel som är värt att bry sig om. Om ens något alls. Istället kan du råkat ut för en med livet inte helnöjd sladdertacka.
Jag skulle försökt skippa svensson-grejen och knacka på. Fråga i så lugn ton du kan uppbåda om hon har en stund. Att ni tagit illa vid er och varför hon säger så. Istället för att på ett konstruktivt sätt människor emellan hjälpas åt att hitta den gyllene medelvägen.
Önskar dig lycka till!
 
  • Gilla
splinter och 43 till
  • Laddar…
Karlia
Klippa häck som delas med granne, då kanske du ska prata med granne först. Höjd och form går ju att diskutera.

Övrigt - grannar skvallrar, oskickligt av dem att göra det så din fru hörde. Släpp det, glöm, låtsas att ni inte hört. Trädgårdsarbete kan väsnas så länge det inte är för sent eller för tidigt får grannar stå ut med det.
 
  • Gilla
jakobwesterberg och 31 till
  • Laddar…
O
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Låter inte som att du gjort något fel som är värt att bry sig om. Om ens något alls. Istället kan du råkat ut för en med livet inte helnöjd sladdertacka.
Jag skulle försökt skippa svensson-grejen och knacka på. Fråga i så lugn ton du kan uppbåda om hon har en stund. Att ni tagit illa vid er och varför hon säger så. Istället för att på ett konstruktivt sätt människor emellan hjälpas åt att hitta den gyllene medelvägen.
Önskar dig lycka till!
Tack, min ända konflikträdda tanke där är ju förvärra saken om hon inte vet att min fru hörde och jag kommer dit och säger ”jo min fru hörde att du pratade illa om oss och mitt föräldraskap med era grannar istället för med oss”.

Enligt de andra grannarna ska mannen där vara en hygglig prick och det är han som äger huset då han tidigare skilt sig och nu då träffat en ny. Ja hur jag vet detta är ju också lite märkligt eftersom jag aldrig pratat med honom. Men det är vad grannarna sagt.

Så jag kanske ska prata med honom om de funnits några tidigare regler kring häcken som jag trampat över? Men ska jag också då nämna vad vi hörde hans fru säga? Jag tycker ju inte det var ok att hon sa så eftersom jag gärna vill försvara mig om någon anser att jag försummar mina barn. Men som sagt, då kanske hon anser att vi tjuvlyssnat eller någon skit i den stilen.

tack för ditt svar!
 
  • Gilla
  • Älska
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
O
Karlia Karlia skrev:
Klippa häck som delas med granne, då kanske du ska prata med granne först. Höjd och form går ju att diskutera.

Övrigt - grannar skvallrar, oskickligt av dem att göra det så din fru hörde. Släpp det, glöm, låtsas att ni inte hört. Trädgårdsarbete kan väsnas så länge det inte är för sent eller för tidigt får grannar stå ut med det.
ja i efterhand så borde jag ju pratat med mannen som är den som äger huset. Men i och med att det är vår häck och jag tänkte, om kanske lite naivt, att han skulle tycka det var skönt att ta både toppen och vår sida. På deras sida ser det inte alls så vildvuxet ut som det gjorde på vår. Men ja, kanske bäst att bara strunta i det, fortsätta och göra det klart. Stör hon sig så pass så kanske de kan komma över istället?
 
  • Gilla
Jennyg75 och 5 till
  • Laddar…
Eftersom din fru hört det skulle jag inte låtsas att det inte hänt. Då skulle det istället ligga och gnaga i bakhuvudet. Känner jag min, och kanske din, fru rätt skulle det här inte någon ro. Därför inte mig, dig (?), heller
Utan att säga vem som hört eller varifrån det kommer, säg att du hört att detta sägas. Medmänskligt kan du fråga ifall hon uppskattar att bli baktalad, och sedan bli bedragen med vänlighet.
 
  • Gilla
  • Älska
mxjolle och 10 till
  • Laddar…
P
Står häcken på er tomt så gör du precis vad du vill med den. Här kör vi typ 8-20 vardagar och 10-20 på helger. Alla väsnas ibland. Antingen gillar man läget eller så flyttar man ut i skogen.

Vadd det gäller pladder-tanten så hade jag konfronterat trevligt men med underton att falska anklagelser och struntprat enbart känns onödigt. Låt henne få veta att frun din hörde!

Stå på dig och grattis till huset!
 
  • Gilla
  • Älska
kattlucka och 16 till
  • Laddar…
Alla har väl överdrivit någon story och vissa är ju sånna att de försöker höja sig själva genom att sänka andra. En ovana som inte gör att de nödvändigtvis har något emot de denne baktalar för stunden. Personen och händelsen blir bara ett verktyg i deras försök i att hävda sig.
Skulle personligen bara struntat i det, grannen lär säkert lossas som det regnar o att se förbi det gör nog att ni får en bättre relation än om ni sätter grannfrun i den pikanta situationen att göra henne medveten om att ni hörde tilltaget. Lär kännas rätt pinsamt för henne och då lär hon undvika er efter det.
 
  • Gilla
  • Älska
patek och 26 till
  • Laddar…
Grannar pratar. Inte mycket att bry sig om så länge du inte gjort något anmärkningsvärt fel. Jag skulle försökt att visa grannarna lite extra välvilja framåt genom att ta sig lite tid att prata med dem nästa gång ni springer på varandra. Börja med väder och vind och fråga sen hur dom tycker det blev med häcken. Lyssna på svaret och visa att du bryr dig. Om grannen envisas med att prata strunt så är du förmodligen inte den ende som de skvallrar om. Det vet isf övriga grannar. Försök i möjligaste mån att planera arbete till tider när det inte stör så mycket. Kanske placera högljudda maskiner på framsidan av huset om grannen har sin altan på baksidan.

Vi är också de nya grannarna i kvarteret och de som renoverar. Från skorstenen med till källaren. Hantverkare som kommer tidigt och åker sent. Allt är inte populärt men för de flesta grannar så blir det ett lyft och de slipper titta på ett ruckel.
 
  • Gilla
  • Älska
Lajnus och 8 till
  • Laddar…
O
T TypRätt skrev:
Alla har väl överdrivit någon story och vissa är ju sånna att de försöker höja sig själva genom att sänka andra. En ovana som inte gör att de nödvändigtvis har något emot de denne baktalar för stunden. Personen och händelsen blir bara ett verktyg i deras försök i att hävda sig.
Skulle personligen bara struntat i det, grannen lär säkert lossas som det regnar o att se förbi det gör nog att ni får en bättre relation än om ni sätter grannfrun i den pikanta situationen att göra henne medveten om att ni hörde tilltaget. Lär kännas rätt pinsamt för henne och då lär hon undvika er efter det.
ja det är ju de två sakerna man väger mot varandra. Låtsas om ingenting och grubbla länge kring detta eller konfrontera och riskera att aldrig kunna ha en bra relation. Samtidigt är man så jävla svensk när det inte är vi som snackar skit och ändå sitter man här och inte vill trampa henne på tårna.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
O
B Beemer1981 skrev:
Grannar pratar. Inte mycket att bry sig om så länge du inte gjort något anmärkningsvärt fel. Jag skulle försökt att visa grannarna lite extra välvilja framåt genom att ta sig lite tid att prata med dem nästa gång ni springer på varandra. Börja med väder och vind och fråga sen hur dom tycker det blev med häcken. Lyssna på svaret och visa att du bryr dig. Om grannen envisas med att prata strunt så är du förmodligen inte den ende som de skvallrar om. Det vet isf övriga grannar. Försök i möjligaste mån att planera arbete till tider när det inte stör så mycket. Kanske placera högljudda maskiner på framsidan av huset om grannen har sin altan på baksidan.

Vi är också de nya grannarna i kvarteret och de som renoverar. Från skorstenen med till källaren. Hantverkare som kommer tidigt och åker sent. Allt är inte populärt men för de flesta grannar så blir det ett lyft och de slipper titta på ett ruckel.
alla andra grannar vi talat med gillar att det händer saker med detta huset och de beundrar att vinster och ställer. Så det var väl lite naivt att tro att alla uppskattade det men det är lätt att vara klok i efterhand, ja vi kanske skulle sagt till att vi skulle göra ett ingrepp på häcken även om den står på vår tomt och är planterade av förra ägaren.
 
Claes Sörmland
Det är villalivets charm, alla har synpunkter på sina grannars beteende. Var glad för att de inte kommer och knackar på din dörr varje gång de känner något. Livet skulle bli outhärdligt.

Sen kan det ju vara bra att försöka lägga användningen av ljudliga utomhusmaskiner på dagtid, t ex 08-17 på vardagar eller 10-16 på helger så irriterar man sina grannar minst. Och hålla nere antalet timmar och tillfällen.

Jag har en ny granne som klippte sin gräsmatta med en liten tvåtaktstrimmer i 10 h under helgen. Detta upprepades. Någonstans där rann bägaren över för flera av oss grannar och vi bad honom köpa en lämplig gräsklippare för ändamålet. Ibland behövs tydlig kommunikation.
 
  • Gilla
Nick&Wald och 15 till
  • Laddar…
Oavsett hur man beter sig så kommer vissa aldrig vara nöjda. Man kan ju fundera på vad de hade förväntat sig när en äldre dam flyttar ut och en barnfamilj flyttar in...

Som småbarnsförälder har man begränsat med tid och kan inte planera den som man hade önskat. Vi har i fyra års tid byggt till huset och är nu på sluttampen med uteplatserna runt huset. Vi bor visserligen inte i ett villaområde med små tomter men det är ändå sammanhållen bebyggelse. För att hinna med att bygga och klippa gräs (bland de saker som väsnas), jobba och underhålla familjen blir det lätt sena kvällar, nätter och helger man får jobba. Själv har jag försökt anpassa mig och inte klippa gräset för sent på kvällarna. Det hela började med att jag slutade 20, året efter 21 och nu i år har jag en del gånger hållt på till 22. Men den sista timmen klipper jag det som ligger längst ifrån grannarna så att det inte stör så mycket. Jag skulle egentligen säga att man får räkna med lite oväsen fram till 20-21 på kvällen. Sedan är det såklart skillnad på om det är varje kväll det förs oväsen sent eller om man vet att grannarna ska ha gäster eller liknande.

När jag var yngre klippte jag gräset hos mina grannar för att få ihop lite fickpengar. Hos den ena damen var det strängerligen förbjudet att klippa gräset på söndagar, det var vilodagen :)

Jag hade låtit det bero denna gången. Prata med grannarna, de kanske bara är nyfikna på vad ni har för planer. Det går ju alltid att fråga dem vad de tycker är acceptabelt med ljudnivå.
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är villalivets charm, alla har synpunkter på sina grannars beteende. Vad glad för att de inte kommer och knackar på din dörr varje gång de känner något. Livet skulle bli outhärdligt.

Sen kan det ju vara bra att försöka lägga användningen av ljudliga utomhusmaskiner på dagtid, t ex 08-17 på vardagar eller 10-16 på helger så irriterar man sina grannar minst. Och hålla nere antalet timmar och tillfällen.

Jag har en ny granne som klippte sin gräsmatta med en liten tvåtaktstrimmer i 10 h under helgen. Detta upprepades. Någonstans där rann bägaren över för flera av oss grannar och vi bad honom köpa en lämplig gräsklippare för ändamålet. Ibland behövs tydlig kommunikation.
Ja det är ju en väldigt hälsosam inställning du har. Att markera när det är ett återkommande problem. Vår häck som jag snart är klar med kanske jag hade fått klart på en helg utan att ha barnen hemma. Men jag i mitt sinne tänkte att det kanske är bättre jag kör kompostkvarnen på lunchen en vardag i några dagar istället för att den går nonstop en lördag söndag.

Jag kommer såklart tänka ännu mer på hur och när jag använder mina maskiner även om jag absolut inte känner att jag gjort fel i den meningen att jag skulle ha brukat min maskin i okristlig tid. Frågan är om hon kommer tänka på att man kan faktiskt såra folk man inte känner och att det är betydligt bättre att ge konstruktiv kritik innan man ger sig ut på smutskastningsturné.
 
O
N NoOne2k skrev:
Oavsett hur man beter sig så kommer vissa aldrig vara nöjda. Man kan ju fundera på vad de hade förväntat sig när en äldre dam flyttar ut och en barnfamilj flyttar in...

Som småbarnsförälder har man begränsat med tid och kan inte planera den som man hade önskat. Vi har i fyra års tid byggt till huset och är nu på sluttampen med uteplatserna runt huset. Vi bor visserligen inte i ett villaområde med små tomter men det är ändå sammanhållen bebyggelse. För att hinna med att bygga och klippa gräs (bland de saker som väsnas), jobba och underhålla familjen blir det lätt sena kvällar, nätter och helger man får jobba. Själv har jag försökt anpassa mig och inte klippa gräset för sent på kvällarna. Det hela började med att jag slutade 20, året efter 21 och nu i år har jag en del gånger hållt på till 22. Men den sista timmen klipper jag det som ligger längst ifrån grannarna så att det inte stör så mycket. Jag skulle egentligen säga att man får räkna med lite oväsen fram till 20-21 på kvällen. Sedan är det såklart skillnad på om det är varje kväll det förs oväsen sent eller om man vet att grannarna ska ha gäster eller liknande.

När jag var yngre klippte jag gräset hos mina grannar för att få ihop lite fickpengar. Hos den ena damen var det strängerligen förbjudet att klippa gräset på söndagar, det var vilodagen :)

Jag hade låtit det bero denna gången. Prata med grannarna, de kanske bara är nyfikna på vad ni har för planer. Det går ju alltid att fråga dem vad de tycker är acceptabelt med ljudnivå.
Ja vi har ju inte pratat om något annat under kvällen jag och min fru. Vi är nog överens om att det var en god idé att inte agera i affekt och rådfråga i lite forum då allt detta med hus är nytt. Det känns skönt att vi inte verkar vara galna åtminstone.

Vi funderar på att tala med mannen som då är den som äger huset och berätta för honom att vi gjort ett större ingrepp på häcken, att vi borde meddelat att det kommer väsnas och stöka lite. Men också på något diplomatiskt vis nämna att vi hörde att hans fru haft synpunkter kring vårt trädgårdsarbete och våra barn som hon jättegärna få ta med oss istället för sina grannar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.