kisumisu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är en överenskommelse vi har i samhället.

Jag har inga synpunkter på arbetstider och rätt att skaffa barn. Det har heller inte vår lagstiftning eller vår kultur. Men att skaffa barn eller konstiga arbetstider är inget frikort för att bete sig som en rövhatt mot sina grannar. Bara för att en individ tycker synd om sig själv och kanske känner sig fånge i sin livssituation så betyder inte det att resten av samhället måste göra det. Man får göra sitt bästa för att inte störa sina grannar helt enkelt och inte bara köra på me-me-me. Egoism är ingen dygd på det moraliska planet. (Att detta ens ska behöva argumenteras för på ett publikt forum... Brave new world!)

Har man motorintresse vare sig det är ljudliga fordon, trädgårdskvarnar eller andra små förbränningsmotorer så kan man ju välja att leva ut det på landsbyden där det är långt till nästa granne. Då stör man verkligen ingen!
Jag håller med att man ska inte bete sig hursomhelst!

Men som det är i ts fall. Gäller en temporär störning inget han ska hålla på dag in och dag ut år efter år.
Jag har också accepterat att en av våra grannar körde traktor till 23-00. Jag visste att det var en temporär grej som jag kan leva med.

Sommaren är tyvärr kort i Sverige och man måste hinna fixa saker undan vintern.

Nu är jag en kvälls/natt människa. Men tyvärr är samhället utformat till morgonpigga människor och det får man väl acceptera :crysmile:

Men att folk stör sig på temporära ljudproblem.

Men det bästa är väl som redan föreslogs i tråden prata med grannen och fråga dem rakt om det stör sig på något! (y)

H
Satsuki KristinaRT skrev:
Som boende i en villamatta sedan 12 år har jag för länge sedan kommit till insikten att vissa personer ska man bara ignorera….

Däremot finns det ofta lite ”oskrivna” regler inom olika områden. Och så får man använda sunt förnuft!
Bor det många småbarnsfamiljer i ett område bör man kanske inte föra väsen efter 19-tiden, men i områden där majoriteten har tonåringar eller utflyttade barn är en senare tidpunkt ok.
Om man måste kapa stenplattor kanske man kan undvika att göra det så allt damm blåser in till grannen, och välja en annan tid än lördag kväll kl 18-20…. (Jo, våra grannar gjorde just det :oops:)
Om man ska föra ljud är det oftast bättre att köra en timme för fullt dagtid, än att köra 5 min med 30-60 minuter emellan.
Om man har en häck mellan tomterna är det i många fall lämpligt att prata m grannen innan klippning (även om det är ens egen häck) bara för att den faktiskt kan ha stor betydelse för skuggning, insyn, vindskydd etc. Grannarna kanske vill ha häcken låg så ingen kan göra inbrott obemärkt medan man själv vill ha den hög för att slippa insyn? Sedan kan man kanske göra som man själv vill, men det skadar inte att fråga… och om häcken står i tomtgräns och man är minsta osäker på hur den skötts innan så bör man absolut prata m grannen först (samma sak gäller fö också plank, staket, spaljéer och annat som finns i tomtgräns)
I "gamla" områden är det väl rätt vanligt att nya ägare ska fostras. Lev ert liv så vänjer sig grannarna om något år. Ett annat sätt är att bjuda in grannarna på en trädgårdsfest med lite fikA, är det många så dela upp dem i ett par omgångar. Det är alltid svårare att klaga på någon som man känner och det blir lättare att föra en dialog med dem. Sen finns det väl alltid någon negativ som ska klaga iallafall och då får man konfontrara dessa enskilt eller så får man helt enkelt negligera dem.

O order66 skrev:
Tack, min ända konflikträdda tanke där är ju förvärra saken om hon inte vet att min fru hörde och jag kommer dit och säger ”jo min fru hörde att du pratade illa om oss och mitt föräldraskap med era grannar istället för med oss”.

Enligt de andra grannarna ska mannen där vara en hygglig prick och det är han som äger huset då han tidigare skilt sig och nu då träffat en ny. Ja hur jag vet detta är ju också lite märkligt eftersom jag aldrig pratat med honom. Men det är vad grannarna sagt.

Så jag kanske ska prata med honom om de funnits några tidigare regler kring häcken som jag trampat över? Men ska jag också då nämna vad vi hörde hans fru säga? Jag tycker ju inte det var ok att hon sa så eftersom jag gärna vill försvara mig om någon anser att jag försummar mina barn. Men som sagt, då kanske hon anser att vi tjuvlyssnat eller någon skit i den stilen.

tack för ditt svar!
Där har du svaret. "Enligt de andra grannarna..." Du har själv gjort samma sak. Helt onödigt att skapa grannfejd för detta. Gå över till grannen, säg att du har mycket att fixa till i trädgården så här i början och att du hoppas att det inte stör för mycket. Och kör inte några maskiner efter fem.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Men eftersom det inte var du som hörde vad grannen sa och hur, så vet man inte riktigt hur det sades och menades . Din fru uppfattar det på ett sätt och berättar till dig på ett annat sätt. Och du uppfattar det sen på ditt sätt. Då har ursprungsversionen blivit distorderad i mening och syfte.

• Gilla
order66
  • Laddar…
Bjud alla grannar på en liten sammankomst i trädgården. Stek några hamburgare, några kyckling spett med en fin quinoasallad och lite vin. Ta inte upp några oförrätter utan säg bara att du har mycket om dig oh kring dig med en unga familj och trädgården. Tror de flesta förstår. Undvik alt snack bakom ryggen. Det blir fel i längden!

• Älska
order66
  • Laddar…
QUOTE]
Det är tre olika svar: prata med grannen, strunt i det.
Där om finns många inlägg med goda råd.
Det tredje är också bra, det är ditt fel, du stör med dina maskiner, du är aningslös.

Då kommer jag med goda råd.
Gör en tabell med din planering med tidplan.
Lägg den i områdets brevlådor och avvakta svar.
Glöm inte att ange ett slutdatum när alla svar skall vara inne.
Starta när du har fått 85% av alla begärda svar…

Kan det fungera tror du?

jag älskar sådana debatter…

• Gilla
order66
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hon skrek på sina egna barn igår och ja det var ju såklart jobbigt att lyssna på :giggle: men som förälder själv har jag full förståelse för henne.

man kan inte bli bättre om man inte får konstruktiv feedback, jag kan ju tänka på hur jag säger åt mina barn att inte bråka när vi är i trädgården. Men jag tror att de flesta som har småbarn vet att man inte i varje konflikt de har med varandra kan ge samma intryck som en Dalai Lama.

Jag önskar ju även där att hon tog detta mig om hon upplever att jag försummar mina barn.
Jag tror inte att någon av er försummar sina barn, men oftast är föräldrarnas skrikande betydligt värre än när barnen leker lite högljutt. Det kanske räcker med att hålla ner decibelen lite, eller en annan metod när man vill att barnen ska lyssna.

• Gilla
order66
  • Laddar…
Ta inte deras åsikter så allvarligt. Vissa människor ska klaga på allt. Det är er tomt och om ni vill fixa med den så gör det. Man måste kunna arbeta samtidigt som man har barn och att säga till dem.
Det står i Bibeln att man ska besegra det onda med det goda och jag tänker ni kan baka lite bullar till dem och ge en påse eller bjuda in :)
Hade de haft en vildvuxen trädgård så hade väl ni respekterat att de velat fixa den. Har de dessutom valt att köpa ett hus som gränsar till andra personer måste man lära sig att finnas i det. Annars kan de ju sälja och flytta.
Men det är såklart segt när det finns tension mellan grannar som man ju måste ha omkring sig.

P
va är det med er som är så rädd för att lyssna på när en förälder väl ryter ifrån?

dåliga minnen från lumpen?
lyd för fan så slipper man höja rösten..
Är det så svårt?
givakt, manöver, när kvällen kommer så är det över... :crysmile:

P
J jonatown skrev:
Ta inte deras åsikter så allvarligt. Vissa människor ska klaga på allt. Det är er tomt och om ni vill fixa med den så gör det. Man måste kunna arbeta samtidigt som man har barn och att säga till dem.
Det står i Bibeln att man ska besegra det onda med det goda och jag tänker ni kan baka lite bullar till dem och ge en påse eller bjuda in :)
Hade de haft en vildvuxen trädgård så hade väl ni respekterat att de velat fixa den. Har de dessutom valt att köpa ett hus som gränsar till andra personer måste man lära sig att finnas i det. Annars kan de ju sälja och flytta.
Men det är såklart segt när det finns tension mellan grannar som man ju måste ha omkring sig.
bra lösning.. (y)
Japp skicka Jehovas på kärringen :rofl:..
Jajemän det var ett riktigt bra tips:rofl:(y)(y)

• Haha
pmd
  • Laddar…
O order66 skrev:
tidig eftermiddag
(...)
Snarare runt 19-tiden.
Nu är det så att middag (noon) är klockan 12. Fast nu om sommaren så är ju klockan fel och middag är närmare 13.

Hur som hälst: 19:00 är tidig _kväll_. Inte eftermiddag.

Hemma hos mig så är 19:00 läggdags för våra två killar. Så om närmaste granne har någon utrustning som skulle låta mycket, och det är lite värmt, så ville det känns lite stressigt der och då.

Problemet som jag ser är att grannen inte tar detta direkt med dig. Bjuda in på lite kaffe en eftermiddag (före klockan 18) och se om ni kan hitta en lösning som passar alla?

• Gilla
order66
  • Laddar…
Försök att inte bry dig. Alltså verkligen strunta i det helt. Vissa grannar är sladdertackor/baggar tyvärr, de letar efter något ”fel” att snattra om i brist på andra samtalsämnen. Sänk dig inte till deras nivå.

Tror inte att det leder till något att försöka prata med henne som en vuxen, men det hedrar dig att du vill försöka. Hon lär dock bara vända det till nåt nytt att skvallra om. Ta det inte personligt, hon skvallrar antagligen om alla.

Redigerat:
O order66 skrev:
Vi ska framöver byta tak på hus och garaget, renovera fasadpanel etc etc. ska hon gnälla då med? Jag har väldigt lite förståelse för den här typen av människor samtidigt som jag gärna pratar med henne och diskuterar saken som vuxna.
Bara att skita i kärringen, be henne bry sig på nåt viktigare istället!
Har själv haft en granne som var ungefär på det viset, nu har hon tack och lov flyttat härifrån
till ett äldreboende. Hon trodde att hon bestämde lika mycket hos mig som hos henne! :crysmile:
Det blev hon varse om att hon INTE gjorde! Så länge man inte för liv mitt i natten så kan du
köra du med din häcksax och kompostkvarn så mycket du vill! (y)

• Gilla
order66
  • Laddar…
"som alla andra gör" brukar jag tänka, alla, nästan iaf, gör oljud ifrån sig till och från i tid och otid, och ibland blir det lite fel, som alla gör...

• Gilla
order66
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.

1: Det är därför man inte bor m grannar precis inpå sig.

2: Skit i vad folk tycker om dom inte har stake nog att ta ev. issues med er personligen.

• Gilla
order66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.