62 913 läst ·
168 svar
63k läst
168 svar
Grannar pratar med andra grannar att vi stör
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Det låter så himla tråkigt med en sådan skvallerkärring!O order66 skrev:Hej!
Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:
Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.
Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.
Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.
Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.
Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.
Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :
1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.
2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.
Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.
Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.
Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?
Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.
Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?
puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.
Inget att bry sig om dock så länge du vet att du inte gjort något fel!
(Är SÅ glad att bo långt ute på vischan med långt till grannar).
Hon skrek på sina egna barn igår och ja det var ju såklart jobbigt att lyssna påU Utasja skrev:
man kan inte bli bättre om man inte får konstruktiv feedback, jag kan ju tänka på hur jag säger åt mina barn att inte bråka när vi är i trädgården. Men jag tror att de flesta som har småbarn vet att man inte i varje konflikt de har med varandra kan ge samma intryck som en Dalai Lama.
Jag önskar ju även där att hon tog detta mig om hon upplever att jag försummar mina barn.
Är ni säkra på att det ens gällde er? Jag tänker att det kan vara en annan granne om det är så att det inte ens stämmer att ni kör motorverktyg så sent på kvällen…
O order66 skrev:Hej!
Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:
Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.
Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.
Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.
Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.
Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.
Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :
1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.
2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.
Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.
Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.
Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?
Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.
Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?
Lovebomba grannen?O order66 skrev:Hej!
Var trevliga, ta upp hur ni tänker och försöker få pusslet att gå ihop med barn, jobb och drömhus. Säg att det ibland kan bli lite sent, men att du oftast försöker vara klar med sånt som låter före typ 19? 20? Och då kan du passa på att fråga i ett sånt sammanhang om det är ok och att hon gärna får säga till om det blir för mycket... för hon "minns säkert hur det var" när de var nya i huset ..
Lycka till!
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Jag skulle strunta i det. Sladdrare finns av båda könen och i alla åldrar. Jag hade en granne som på omvägar klagade på allt. Funderade på om det skulle hjälpa att prata om saken så jag gjorde det. Förklarade att jag hört på omvägar att han hade klagomål och undrade om det var löst pladder från de jag hört det av och om det inte var det undrade jag om vi kunde prata om vad det var som brast. Det var en bra diskussion som utmynnade i en del förändringar på den del av min tomt som gränsade mot hans.
Ett par månader senare fick jag höra att det jag gjort var uselt och att det som var det egentliga problemet inte hade fått någon lösning. Jag rådfrågade en annan granne som jag uppfattade som klok och eftertänksam men fick till svar att problemet var ett annat. Jag hade på den tiden en tomt på drygt 11000 kvm (har för mig att den var 11130 kvm) och hans tomt var 2760 kvm. Dessutom var min tomt nästan rektangulär med ungefär 110 x 100 m och hans var lika lång, 110 m, men "endast" 25 m bred, vilket betydde att vad han än gjorde i byggnadsväg var han tvungen att förhandla med mig eftersom byggnader tvunget låg nära min tomtgräns då den andra sidan vette mot en väg medan jag med min stora tomt inte behövde förhandla med någon. Till saken hör att jag alltid godkände hans förslag till förändringar. Klart att han måste kunna göra ändringar och trist att behöva förhandla med grannen.
En tredje granne talade om för mig att den klagande grannen hade klagomål eller åsikter om alla men speciellt om mig som "ju var så stöddig med sin jävla jättetomt". Jag beslutade att ge katten i hans klagomål som i stort sett upphörde när jag på grund av en släktkonflikt sålde av så pass mycket av min tomt att den kvarvarande tomten var något mindre än hans (men med väsentligt bättre form).
Summan av kardemumman: Låt sladdertackan sladdra bäst hon vill. Hon kommer alltid ha något att sladdra om men var neutral när hon sladdrar om andra grannar och ta inte hennes parti. Blir ni lite bundis (hur det nu skulle gå till) får du nog höra om andra grannars tillkortakommanden.
Ett par månader senare fick jag höra att det jag gjort var uselt och att det som var det egentliga problemet inte hade fått någon lösning. Jag rådfrågade en annan granne som jag uppfattade som klok och eftertänksam men fick till svar att problemet var ett annat. Jag hade på den tiden en tomt på drygt 11000 kvm (har för mig att den var 11130 kvm) och hans tomt var 2760 kvm. Dessutom var min tomt nästan rektangulär med ungefär 110 x 100 m och hans var lika lång, 110 m, men "endast" 25 m bred, vilket betydde att vad han än gjorde i byggnadsväg var han tvungen att förhandla med mig eftersom byggnader tvunget låg nära min tomtgräns då den andra sidan vette mot en väg medan jag med min stora tomt inte behövde förhandla med någon. Till saken hör att jag alltid godkände hans förslag till förändringar. Klart att han måste kunna göra ändringar och trist att behöva förhandla med grannen.
En tredje granne talade om för mig att den klagande grannen hade klagomål eller åsikter om alla men speciellt om mig som "ju var så stöddig med sin jävla jättetomt". Jag beslutade att ge katten i hans klagomål som i stort sett upphörde när jag på grund av en släktkonflikt sålde av så pass mycket av min tomt att den kvarvarande tomten var något mindre än hans (men med väsentligt bättre form).
Summan av kardemumman: Låt sladdertackan sladdra bäst hon vill. Hon kommer alltid ha något att sladdra om men var neutral när hon sladdrar om andra grannar och ta inte hennes parti. Blir ni lite bundis (hur det nu skulle gå till) får du nog höra om andra grannars tillkortakommanden.
Men det är just det jag menar. Verkar som det är moraliskt rätt störa grannar när det pågår på morgonen "normala" arbetstider.Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte riktigt vad du argumenterar för här. Att man har någon sorts moralisk rätt att störa sina grannar konstiga tider med ljudliga utomhusmaskiner för det är synd om en för att man har satt för många barn till världen i förhållande till ens supportnätverk och konstiga arbetstider? Tveksamt.
Är inte en bättre utgångspunkt att man försöker vara en bra granne och inte störa?! Sen kommer man nog råka göra det i alla fall p g a att grannar alltid irriterar sig på varandra.
Debatten i tråden gäller väl mer om man ska låta livet gå vidare och släppa grannens skvaller eller gräva djupare i det och ta kontakt med grannen och förstora frågan. Jag tror på det förra man kan inte uppfostra skvallrande grannar är min erfarenhet.
Så du tycker man inte har rätt skaffa barn när man inte jobbar 9-17??
Hur ska man då kunna jobba i trädgården, är det semester och någon annan som tar hand om barnen som gäller?
I Sverige är det väl mer som oskrivna regler. Men t ex i Finland står tider i lägenheter att det ska vara tyst efter en viss tid...
Men det största problemet idag och säg 20-30år tillbaka i tiden är väl när man bygger så tätt husen.
Så ungarna ska ha fri uppväxt få slå varandra, kasta sten etc etc... finns tyvärr dessa föräldrar som låter barnen styra allt och inga konsekvenser.Grizzlybjörnen123 skrev:
Då blir det eventuellt socialen senare i livet när barnen inte lärt sig nån moral.
Ja, det är en överenskommelse vi har i samhället.kisumisu skrev:
Jag har inga synpunkter på arbetstider och rätt att skaffa barn. Det har heller inte vår lagstiftning eller vår kultur. Men att skaffa barn eller konstiga arbetstider är inget frikort för att bete sig som en rövhatt mot sina grannar. Bara för att en individ tycker synd om sig själv och kanske känner sig fånge i sin livssituation så betyder inte det att resten av samhället måste göra det. Man får göra sitt bästa för att inte störa sina grannar helt enkelt och inte bara köra på me-me-me. Egoism är ingen dygd på det moraliska planet. (Att detta ens ska behöva argumenteras för på ett publikt forum... Brave new world!)kisumisu skrev:
Har man motorintresse vare sig det är ljudliga fordon, trädgårdskvarnar eller andra små förbränningsmotorer så kan man ju välja att leva ut det på landsbyden där det är långt till nästa granne. Då stör man verkligen ingen!kisumisu skrev:
Trams att vara rädd för en granne.
Jobba max mellan 7-21 och inte om du ser att de sitter ute och äter.
Ungarna får leva om på en vettig nivå.
Här har vi en granne som aldrig gnällt på mig. Men som kan gnälla på 2 andra grannar. Den ena gnäller de endast för att de existerar och inte pratar svenska.
Den andra för att han tar hand om sin trädgård.
De försökte få med mig och säga åt grannarna att vara tysta, men i med att vi inte blir störda så varför skulle vi.
Om någon skulle gnälla på mitt barn för att de låter så ber jag nog grannen flytta.
Jobba max mellan 7-21 och inte om du ser att de sitter ute och äter.
Ungarna får leva om på en vettig nivå.
Här har vi en granne som aldrig gnällt på mig. Men som kan gnälla på 2 andra grannar. Den ena gnäller de endast för att de existerar och inte pratar svenska.
Den andra för att han tar hand om sin trädgård.
De försökte få med mig och säga åt grannarna att vara tysta, men i med att vi inte blir störda så varför skulle vi.
Om någon skulle gnälla på mitt barn för att de låter så ber jag nog grannen flytta.
Vår erfarenhet efter några husbyten är att det är alltid någon som inte riktigt accepterar allt som pågår i ett villakvarter eller "skiljer" sej lite från de övriga.O order66 skrev:Hej!
Ett tips som fungerade bra för oss med den erfarenhet vi lärt oss och som vi gjorde efter ca 2 mån där vi idag bor, var att bjuda in våra grannar på kaffe en söndags em.
Nu är vi fem hus på vår väg så det vart ju inte så många. Bor man på en större väg kan man ju begränsa det till de närmaste.
Det blev en trevlig eftermiddag.
Folk är ju av naturen nyfikna.
När det landar in en ny granne börjar ju "spekulationerna" ...
Vi gjorde också klart för grannarna att vi flyttat hit för att "få lugn och ro" vilket innebär att vi inte gillar när grannar "bara dyker upp" i allehanda ärenden, utan ringer eller sms:ar innan.
Detta har fått till följd att vi aldrig haft någon form av problem eller dispyt.
I övrigt anser jag själv att sunt förnuft gäller. Vi kan också föra "oljud" någon gång, men informerar man om det och gör det vid rätt tid blir det inget problem.
För trots allt är det skönt när grannsämjan är positiv och man slipper "undvika" någon. Det bara gnager..