Tja, generellt sett har folk för lite att göra många gånger. Istället för att göra något rejält så blir det ofta det enkla => prata skit och hitta på om det inte finns något annat.

Ignorera och umgås med de som är vettiga.
Undvik otrevliga människor och prioritera de som förtjänar omtanke.
Isolera er inte, många gånger vill en del skapa gemenskap genom en "yttre fiende", klassiskt agerande.

Lev gott och skit i dem som förtjänar det.

Har råkat ut för liknande beteende, under lång tid. Löste sig på den naturliga vägen ✝️

• Gilla
order66 och 1 till
  • Laddar…
I detta skede skulle jag inte bryrr mig. Folk talar, vanligt..

• Gilla
order66
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Nä, det borde ni inte.
Klart ni ska klippa häcken. Är det er häck så är det inget de har något med att göra.
Ni har inte heller gjort det vid konstig tid, så ni har inte gjort något fel alls.
Varför inte bara tala om att ni kommer att klippa häcken och det kommer att väsnas. Då kommer kanske synpunkter på hur det blir klippt mm.

• Gilla
Kaffemedmjölk
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.
Säg nått indirekt till grannen så de förstår att du hört det de säger utan att peka fingert på dem/det. Ge dem något att tänka på.

Min erfarenhet av grannar är att de är inget att ha, eller ha att göra med. Det verkar som de flesta som bor i hus vill ha storstadens standard och landsbygdens avskildhet paketerat i ett fint egendömme där de tror de kan bestämma över grannskapet som om de äger hela kvarterat men i själva verket bara äger ett par 100kvm mark.

Min ena granne har diodljus som stör, den andres unge kör cross på deras tomt som för den delen tar evigheter att starta varje gång de ska köra. Jag tänker, om jag inte gnäller så kan jag själv komma undan med lite störiga moment.

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Låt inte detta ligga och gnaga i skallen för mycket, det mår man inte bra av. Jag har lärt mig att alla grannar i byn har så olika syn på vad som stör och vad som är lämpligt att man omöjligt kan göra alla nöjda. Man får vara snäll och trevlig mot sina grannar och eventuellt ta ett konstruktivt samtal om de kommer med klagomål ansikte mot ansikte.
Skvaller är bara skvaller, skit i det.
Hos mig är 7-23 arbetstid. Visst försöker jag hålla mig till 8-22 av ren hänsyn, det gör jag men då vill jag att den som sover till 11 och festar till 03 också visar hänsyn. Är de för högljudda lördag natt försöker jag ändå sansa mig och tänker att slutar jag bara irritera mig i onödan så somnar jag snart.
Måste somna för kl 8 ska vedkapen igång om det ska hinnas göra nått i helgen....
Bönderna här de drar förbi med traktorn så fort solen kommit upp och dånar tills solen går ner. Självklart! Ju förr de blir klara desto fortare blir det lugnt igen.
Inga barn behöver lugn å ro för att sova.
En gräsklippare funkar lika bra som vaggvisa som att mor sitter och lallar och sjunger.
Det är inte barnet som blir irriterat, det är mor. Det får hon sluta med så barnet kan sova!

• Gilla
  • Älska
Wirre740 och 5 till
  • Laddar…
B
Maskintok skrev:
Är det eran häck, så gör vad ni vill..
Är det en delad historia.. skit i den på höjden och klipp på eran sida..

Vad gäller grannkärringen...
gå dit som vederbörande idiot hör av sig och redogör att ni hört skitsnacket och att ni inte har något otalt med någon i området och ber att få slippa otrevliga dumheter..

sätt sedan en lapp på kärrings brevlåda med texten... skvallerbytta bingbong går i alla gårdar... tror alla henne gillar... Men ingen det gör... För hon bara stör. :rofl:.
Så har grannarna lite annat att skvallra om en stund.
tjo(y):cool:
Tur att vi inte har dig till granne...

• Gilla
finlirarn
  • Laddar…
O
Nissens Nissens skrev:
Själv har jag en elektrisk häcksax, den låter ingenting.
En kompostkvarn låter fruktansvärt, tänk dig att alla grannarna skulle ha var sin, då hade det alltid varit ett oväsen i området.

Jag lägger grenar o annat i en hög, sedan tar jag med högen när jag ändå hyr en kärra och kör till återvinningscentralen några ggr om året. Att bo i ett villaområde är inte detsamma som att bo på landet. Man får visa hänsyn - det vinner alla på i längden.

Att köra en väsnande maskin på kvällen som du gjort när grannen kanske tänkt ha en trevlig grillkväll bryter ju inte mot någon lag, men det är klart att det inte är så trevligt för grannen… Du får det att verka som att det bara blev så, men jag kan tycka att det var du som valde att göra det, och du verkar inte ha koll på om det störde grannarna…men det gjorde det tydligen…
Ja det är bra med detta perspektivet också. Absolut att det kan ha stört (kompostkvarnen användes mellan kl. 15-16 en vardag och kl. 11-12 en vardag, den elektriska häcksaxen kan ha körts runt 19-tiden någon vardag så absolut att jag ska tänka mer på det.

Men med all respekt till ditt resonemang, i detta fallet skulle hänsynen i så fall även visats mot oss och att hon pratat med oss personligen kan jag tycka.

Jag tänker absolut inte väsnas sent på kvällen men jag tänker heller nu aldrig få för mig att fråga henne om lov om jag får arbeta i min trädgård.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
P
B Bokskogsbacken skrev:
Tur att vi inte har dig till granne...
:crysmile:
Skulle tro det :crysmile:
vilket liv det skulle vara...

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

:thinking:
Ja tyvärr finns det ju sådana som vill utmärka sig att vara bättre och mer ordningsam än andra, men det kanske kommer "Karma" ;) en dag, what goes around, comes around and kick you in the axx :crysmile:

• Gilla
order66
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hej!

Hej

Vi håller åxå på med vårt hus och trädgård. Vi sågade ner 10 stora träd. Vissa grannar blev glada för ljuset och plötslig sol på tomten medans andra va lite buttra över insynen. Att föra en dialog med grannarna om det som gränsar
(häckar, träd mm) är väl alltid bra. Jag tycker ni ska bjuda över dem på en spontan fika. Alltid svårare att gnälla på en granne man har lite relation med. Då kan ni berätta er story om skicket huset är i och om era planer framåt? Låt dem berätta om sin ”husrenoverings - story”. Skapa en härlig dialog. På våren å sommaren när alla pular lite ute är det trevligt att bjuda in till ett glas vin på altan som avrundning på dagen.

Lycka till!

• Gilla
order66 och 1 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Jag kan tillägga att denna grannen är mot vår baksida och med andra ord så ligger deras hus på en helt annan gata som vi aldrig är på. Alltså är de inte vad vi ser som ”heja glatt och småprata med grannarna på ens egen gata”-grannar. Vi har väldigt god dialog med grannarna på vår gata, de har uttryckt en glädje och nyfikenhet att vi gör om på vad som som då är vår framsida där vi tagit upp en vildvuxen nyponhäck och renoverat en nästintill död gräsmatta. Vi har verkligen förhört oss om och ursäktat oss kring att vi gör så mycket ingrepp och allt vad det drar med sig i form av släp som körs fram och tillbaka, verktyg som låter, svett blod och tårar som rinner.

Så det är verkligen 9 av 10 glada och nyfikna röster vi hört kring våra ingrepp vi gjort i hela vår trädgård. Grannen som gnällt hade även åsikter om vad vi gjort på vår framsida som hon beklagade sig om när hon pratade om oss. Detta är alltså en del av trädgården de inte ser och hon har alltså gått dit för att titta vad vi gör där för att så sedan gnälla över detta.
Hon är avundsjuk på er och en del personer måste man konfrontera och fråga hur vill du att vi gör jobbet på vår sida så vi inte stör dig. Vi har hört att du har sagt "det du skrev".
Då blir bollen hos Grannen så kan ni få hens tankar så kanske hen släpper det

• Gilla
order66
  • Laddar…
O
E EtherMan skrev:
En sak som kan vara bra om du ska prata med grannen kan vara att kolla din kommuns regler runt ljudnivåer. Du säger att det ibland kan ha varit vid 19, vilket är senare än många kommuner tillåter att köra den typen av maskiner. Min egna t.ex. så gäller 70dB efter 18:00 eller max 30 sekunder till 95dB. Sen träder ytterligare restriktioner in vid 22. Småbarn lägger sig tidigt och en del kommuner försöker locka småbarnsfamiljer med dessa regler. Sen kan man ju tycka vad man vill om de reglerna men det kan ju vara bra att veta i förväg så du inte plötsligt står för som ett frågetecken när de påpekar att du bröt mot de reglerna om du nu gjorde det.
vi ska kolla det superbra tips! Så himla mycket att tänka på, renoveringarna är nog i sig :crysmile:

Nissens Nissens skrev:
Man måste hålla in knappen. ;)

• Haha
  • Gilla
  • Wow
YuGi och 16 till
  • Laddar…
S
Troligtvis så är alla andra grannar också trötta på denna tant och lyssnar bara för grannskapens skull. Hon behöver klaga och prata för att hon vill betyda något i grannskapet eller för att hon är en gnällspik.

Skit i det och om du råkar träffa henne någon gång så kan du ju lägga en kommentar (låt det gå en markant tid så att det hon har sagt kan ha spridit sig) ”jag hör att vi stör dig med vårat trädgårdsarbete ibland, nästa gång du stör dig så föreslår jag att du pratar med mig personligen istället för att reta upp dig”

• Gilla
order66
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En kompostkvarn låter fruktansvärt, tänk dig att alla grannarna skulle ha var sin, då hade det alltid varit ett oväsen i området.

Jag lägger grenar o annat i en hög, sedan tar jag med högen när jag ändå hyr en kärra och kör till återvinningscentralen några ggr om året. Att bo i ett villaområde är inte detsamma som att bo på landet. Man får visa hänsyn - det vinner alla på i längden.

Att köra en väsnande maskin på kvällen som du gjort när grannen kanske tänkt ha en trevlig grillkväll bryter ju inte mot någon lag, men det är klart att det inte är så trevligt för grannen… Du får det att verka som att det bara blev så, men jag kan tycka att det var du som valde att göra det, och du verkar inte ha koll på om det störde grannarna…men det gjorde det tydligen…
Fast varför ska grannes eventuella grillkväll ha företräde framför att fixa med trädgården? Har man barn och jobbar så finns det oftast bara kvällar och helger. Fram till 20 tycker jag absolut det är ok att väsnas och i undantagsfall även fram till 22. Att köra maskiner på lunchen är en icke-fråga och är självklart helt ok.
Ts - ignorera tanten bara och försök att släppa det.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.