Claes Sörmland
O order66 skrev:
Ja det är ju en väldigt hälsosam inställning du har. Att markera när det är ett återkommande problem. Vår häck som jag snart är klar med kanske jag hade fått klart på en helg utan att ha barnen hemma. Men jag i mitt sinne tänkte att det kanske är bättre jag kör kompostkvarnen på lunchen en vardag i några dagar istället för att den går nonstop en lördag söndag.

Jag kommer såklart tänka ännu mer på hur och när jag använder mina maskiner även om jag absolut inte känner att jag gjort fel i den meningen att jag skulle ha brukat min maskin i okristlig tid. Frågan är om hon kommer tänka på att man kan faktiskt såra folk man inte känner och att det är betydligt bättre att ge konstruktiv kritik innan man ger sig ut på smutskastningsturné.
Jag tror inte man ska hoppas för mycket på sina grannars förmåga att ge konstruktiv kritik och inte skvallra...

Snart kommer den mörka årstiden. Framåt oktober försvinner dina grannar och du ser inte till dem förrän tidigast i april igen, men troligen inte före maj. De hälsar inte ens. Perfekt tid att husera ute med ljudliga maskiner. Min kompostkvarn går mest hela denna period under helgerna.
 
  • Gilla
  • Älska
Lennstorm och 7 till
  • Laddar…
Vad är det för häcksax du har? Är det en bensinare så kanske det kan vara läge att kika på en elektrisk eller batteridriven?
Likaså kompostkvarnen. Jag bytte min med knivar mot en med vals just för att jag inte hade samvete att köra knivkvarnen pga ljudet.

Jag har också småbarn och vet precis hur det är. Ibland inträffar ögonblicken man hinner ägna tid åt trädgården lite väl sent på dagen/kvällen.
Jag har lyckligtvis inte så känsliga grannar och så har jag valt så tysta maskiner som möjligt. Köpt begagnat för ganska små pengar.

Vill du konfrontera grannen, så säg att du har hört att hon har synpunkter på att du väsnas Då får klag-grannen fundera på vart du fått den informationen ifrån. Så kanske hon tänker sig för lite nästa gång!
Säg att du ska skaffa en tystare kompostkvarn till nästa säsong så borde hon bli nöjd.
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 6 till
  • Laddar…
P
O order66 skrev:
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.
Är det eran häck, så gör vad ni vill..
Är det en delad historia.. skit i den på höjden och klipp på eran sida..

Vad gäller grannkärringen...
gå dit som vederbörande idiot hör av sig och redogör att ni hört skitsnacket och att ni inte har något otalt med någon i området och ber att få slippa otrevliga dumheter..

sätt sedan en lapp på kärrings brevlåda med texten... skvallerbytta bingbong går i alla gårdar... tror alla henne gillar... Men ingen det gör... För hon bara stör. :rofl:.
Så har grannarna lite annat att skvallra om en stund.
tjo(y):cool:
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
O
P Patrik Friberg skrev:
Vad är det för häcksax du har? Är det en bensinare så kanske det kan vara läge att kika på en elektrisk eller batteridriven?
Likaså kompostkvarnen. Jag bytte min med knivar mot en med vals just för att jag inte hade samvete att köra knivkvarnen pga ljudet.

Jag har också småbarn och vet precis hur det är. Ibland inträffar ögonblicken man hinner ägna tid åt trädgården lite väl sent på dagen/kvällen.
Jag har lyckligtvis inte så känsliga grannar och så har jag valt så tysta maskiner som möjligt. Köpt begagnat för ganska små pengar.

Vill du konfrontera grannen, så säg att du har hört att hon har synpunkter på att du väsnas Då får klag-grannen fundera på vart du fått den informationen ifrån. Så kanske hon tänker sig för lite nästa gång!
Säg att du ska skaffa en tystare kompostkvarn till nästa säsong så borde hon bli nöjd.
Häcksaxen är en Rioby i one+ serien som jag köpte för någon vecka sedan. Inte den billigaste och inte den dyraste. Kompostkvarnen fick jag av min svärmor i present, den verkar vara av ett lite billigare märke men har valsar sa hon. Den låter som fan så absolut kan jag ha helt och hållet full förståelse att den stör. Men jag tänkte ändå att bara jag inte kör den för sent och använder den på vardagar så spar jag på störande moment och jag slipper köra flera vändor till tippen. Samt att slyet från häcken som är det jag maler ner i den snart är slut så är ju detta inget jag kommer spendera veckor med att göra.

Vi ska framöver byta tak på hus och garaget, renovera fasadpanel etc etc. ska hon gnälla då med? Jag har väldigt lite förståelse för den här typen av människor samtidigt som jag gärna pratar med henne och diskuterar saken som vuxna.
 
Redigerat:
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Ingen ide att ta upp något, hon kommer förståss neka att hon sagt något.
Klipp häcken som du vill, har dom problem med något eller förslag så får dom väl ta upp det själva.

Låt inte dom sätta standard hur det ska vara genom att fråga.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Häcksaxen är en Rioby i one+ serien som jag köpte för någon vecka sedan. Inte den billigaste och inte den dyraste. Kompostkvarnen fick jag av min svärmor i present, den verkar vara av ett lite billigare märke men har valsar sa hon. Den låter som fan så absolut kan jag ha helt och hållet full förståelse att den stör. Men jag tänkte ändå att bara jag inte kör den för sent och använder den på vardagar så spar jag på störande moment och jag slipper köra flera vändor till tippen. Samt att slyet från häcken som är det jag maler ner i den snart är slut så är ju detta inget jag kommer spendera veckor med att göra.

Vi ska framöver byta tak på hus och garaget, renovera fasadpanel etc etc. ska hon gnälla då med? Jag har väldigt lite förståelse för den här typen av människor samtidigt som jag gärna pratar med henne och diskuterar saken som vuxna.
Om det är en valskvarn så borde den inte låta allt för jävligt. Det är enorm skillnad på kniv- och valskvarn.
Min tanke med att snacka med grannen var att hon säkert blir lite paff av att du vet om att hon snackar skit. Hon kommer tro att det är granne två som har sagt det till dig. Då borde hon tänka efter lite och bli nöjd om du ska se över kvarnen till nästa år. Om hon är något sånär normalt funtad om än lite ljuskänslig.
Det bästa är ju att komma överens och acceptera och respektera varandra!
Man måste ju få ta hand om sin trädgård och det verkar ju inte som att du har kört allt för sent eller ofta!
 
  • Gilla
  • Älska
remrag och 1 till
  • Laddar…
O
A Andy78 skrev:
Ingen ide att ta upp något, hon kommer förståss neka att hon sagt något.
Klipp häcken som du vill, har dom problem med något eller förslag så får dom väl ta upp det själva.

Låt inte dom sätta standard hur det ska vara genom att fråga.
bra poäng. Tack!
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Vi ska framöver byta tak på hus och garaget, renovera fasadpanel etc etc. ska hon gnälla då med? Jag har väldigt lite förståelse för den här typen av människor samtidigt som jag gärna pratar med henne och diskuterar saken som vuxna.
Precis som din granne som har överreagerat så håller du också på att överreagera. Hade frugan inte överhört skvallret så hade ni inte ens vetat om detta och istället haft världens lugnaste fredag (vilket är väl inte lugnt alls med småbarn :D). Om det stör er, prata med grannen och säg att ni har hört och att ni inte tycker det är ok att saker överdrivs och beklagas till andra, istället för att bara be er att vara tystare eller något. Säg det som ett faktum och inte som en diskussionsfråga, så behöver hon inte neka och ni slipper annat tjafs. Lägg självklart till att hon får höra av sig direkt till er om ni råkar hålla på i konstiga tider.

Själv hade jag inte brytt mig om detta denna gång, men skulle det hända igen så skulle jag ta ett vänligt snack. Men skvaller bland grannarna hör liksom till. Skvallras det inte om det ena så gör det definitivt om det andra, även om alla är egentligen vänner med alla.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
vi borde meddelat att det kommer väsnas och stöka lite.
Nä, det borde ni inte.
Klart ni ska klippa häcken. Är det er häck så är det inget de har något med att göra.
Ni har inte heller gjort det vid konstig tid, så ni har inte gjort något fel alls.
 
  • Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
O
Jetkokos Jetkokos skrev:
Precis som din granne som har överreagerat så håller du också på att överreagera. Hade frugan inte överhört skvallret så hade ni inte ens vetat om detta och istället haft världens lugnaste fredag (vilket är väl inte lugnt alls med småbarn :D). Om det stör er, prata med grannen och säg att ni har hört och att ni inte tycker det är ok att saker överdrivs och beklagas till andra, istället för att bara be er att vara tystare eller något. Säg det som ett faktum och inte som en diskussionsfråga, så behöver hon inte neka och ni slipper annat tjafs. Lägg självklart till att hon får höra av sig direkt till er om ni råkar hålla på i konstiga tider.

Själv hade jag inte brytt mig om detta denna gång, men skulle det hända igen så skulle jag ta ett vänligt snack. Men skvaller bland grannarna hör liksom till. Skvallras det inte om det ena så gör det definitivt om det andra, även om alla är egentligen vänner med alla.
Jag kan tillägga att denna grannen är mot vår baksida och med andra ord så ligger deras hus på en helt annan gata som vi aldrig är på. Alltså är de inte vad vi ser som ”heja glatt och småprata med grannarna på ens egen gata”-grannar. Vi har väldigt god dialog med grannarna på vår gata, de har uttryckt en glädje och nyfikenhet att vi gör om på vad som som då är vår framsida där vi tagit upp en vildvuxen nyponhäck och renoverat en nästintill död gräsmatta. Vi har verkligen förhört oss om och ursäktat oss kring att vi gör så mycket ingrepp och allt vad det drar med sig i form av släp som körs fram och tillbaka, verktyg som låter, svett blod och tårar som rinner.

Så det är verkligen 9 av 10 glada och nyfikna röster vi hört kring våra ingrepp vi gjort i hela vår trädgård. Grannen som gnällt hade även åsikter om vad vi gjort på vår framsida som hon beklagade sig om när hon pratade om oss. Detta är alltså en del av trädgården de inte ser och hon har alltså gått dit för att titta vad vi gör där för att så sedan gnälla över detta.
 
O order66 skrev:
Jag kan tillägga att denna grannen är mot vår baksida och med andra ord så ligger deras hus på en helt annan gata som vi aldrig är på. Alltså är de inte vad vi ser som ”heja glatt och småprata med grannarna på ens egen gata”-grannar. Vi har väldigt god dialog med grannarna på vår gata, de har uttryckt en glädje och nyfikenhet att vi gör om på vad som som då är vår framsida där vi tagit upp en vildvuxen nyponhäck och renoverat en nästintill död gräsmatta. Vi har verkligen förhört oss om och ursäktat oss kring att vi gör så mycket ingrepp och allt vad det drar med sig i form av släp som körs fram och tillbaka, verktyg som låter, svett blod och tårar som rinner.

Så det är verkligen 9 av 10 glada och nyfikna röster vi hört kring våra ingrepp vi gjort i hela vår trädgård. Grannen som gnällt hade även åsikter om vad vi gjort på vår framsida som hon beklagade sig om när hon pratade om oss. Detta är alltså en del av trädgården de inte ser och hon har alltså gått dit för att titta vad vi gör där för att så sedan gnälla över detta.
Då skulle jag inte kommunicera med henne över huvudtaget om ej nödvändigt.
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 9 till
  • Laddar…
O
A Andy78 skrev:
Då skulle jag inte kommunicera med henne över huvudtaget om ej nödvändigt.
Bra poäng :P
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Jag kan tillägga att denna grannen är mot vår baksida och med andra ord så ligger deras hus på en helt annan gata som vi aldrig är på. Alltså är de inte vad vi ser som ”heja glatt och småprata med grannarna på ens egen gata”-grannar. Vi har väldigt god dialog med grannarna på vår gata, de har uttryckt en glädje och nyfikenhet att vi gör om på vad som som då är vår framsida där vi tagit upp en vildvuxen nyponhäck och renoverat en nästintill död gräsmatta. Vi har verkligen förhört oss om och ursäktat oss kring att vi gör så mycket ingrepp och allt vad det drar med sig i form av släp som körs fram och tillbaka, verktyg som låter, svett blod och tårar som rinner.

Så det är verkligen 9 av 10 glada och nyfikna röster vi hört kring våra ingrepp vi gjort i hela vår trädgård. Grannen som gnällt hade även åsikter om vad vi gjort på vår framsida som hon beklagade sig om när hon pratade om oss. Detta är alltså en del av trädgården de inte ser och hon har alltså gått dit för att titta vad vi gör där för att så sedan gnälla över detta.
Då är det definitivt läge att sluta analysera det hela, strunta i henne och bara köra på i vanligt ordning (inom rimliga gränser så klart) tills ni hör något annat. Vem vet, hon är kanske kvarterets Eleanor Abernathy, och då är det ju jätteonödigt att vara ledsen över något hon har sagt. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Lennstorm och 5 till
  • Laddar…
O
Jetkokos Jetkokos skrev:
Då är det definitivt läge att sluta analysera det hela, strunta i henne och bara köra på i vanligt ordning (inom rimliga gränser så klart) tills ni hör något annat. Vem vet, hon är kanske kvarterets Eleanor Abernathy, och då är det ju jätteonödigt att vara ledsen över något hon har sagt. ;)
Haha skönt med en humoristisk syn på det, tack det piggar verkligen upp!
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
O order66 skrev:
Haha skönt med en humoristisk syn på det, tack det piggar verkligen upp!
Men jag håller med!
Om hon är en av typ tio grannar, och dessutom är den som är "minst granne" med er så skulle jag strunta i henne. Så länge man själv vet att man håller sig inom vad som är rimligt och de närmaste grannarna man snackar med över staketet är glada och positiva så finns det ingen anledning att bry sig.
Då är det faktiskt hennes skyldighet att ta upp eventuella klagomål direkt med er.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.