D Daniel 109 skrev:
Jo, det finns lagstiftning som säger att det inte är tillåtet. Det är inte lagligt tills någon däms. Det är inte domstolarna som stiftar lagar.
För att något olagligt ska vara ett brott i straffrättslig mening så måste det vara ett brott enligt brottsbalken och det är det domstolarna som avgör. Knappast dataskyddsinspektionen.

Dataskyddsinspektionen kan sätta upp sitt regelverk för vad myndigheten tycker och vill enligt gällande lagstiftning men det är inte ett brott förrän saken defacto är prövad i domstol.
 
R rosefors skrev:
Jag har ju svarat på det redan. Det ÄR tillåtet eftersom BILEN är TILLÅTEN att SÄLJAS på den svenska marknaden med dessa funktioner och deras användningsområden.
Gevär är också tillåtna att säljas, men användningen är begränsad t.ex. får de aldrig användas på gator och torg.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Gevär är också tillåtna att säljas, men användningen är begränsad t.ex. får de aldrig användas på gator och torg.
Vapen får användas om gator och torg om det finns skäl.
 
R rosefors skrev:
Vapen får användas om gator och torg om det finns skäl.
Liksom filmning om du har vederbörligt tillstånd! Finns ju ofta tillfällen där spelfilmer spelas in med vederbörligt tillstånd.
 
R rosefors skrev:
Dataskyddsinspektionen kan sätta upp sitt regelverk för vad myndigheten tycker och vill enligt gällande lagstiftning men det är inte ett brott förrän saken defacto är prövad i domstol.
Intressant ståndpunkt... Så om man stiftar en ny lag är det ok för alla att bryta mot den i kanske två år tills alla instanser inom rättsväsendet har sagt sitt och det finns en dom?

Jag ska berätta det för min kusin som blev bötfälld för att ha använd mobilen när han körde bil i början av 2018 trots att ingen domstol hade prövat ett brott mot den nya lagen.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Vapen får användas om gator och torg om det finns skäl.
Hört talas om vapenlicens?
 
useless useless skrev:
Hört talas om vapenlicens?
Vad har vapenlicens med saken att göra? Analogin var att du inte skulle få använda gevär på ett torg analogt med att du inte skulle få använda kameror på torg, vilket är fel.
 
R rosefors skrev:
Vapen får användas om gator och torg om det finns skäl.
Ja t.ex av polisen, men de har speciellt tillstånd för detta !
 
useless useless skrev:
Intressant ståndpunkt... Så om man stiftar en ny lag är det ok för alla att bryta mot den i kanske två år tills alla instanser inom rättsväsendet har sagt sitt och det finns en dom?

Jag ska berätta det för min kusin som blev bötfälld för att ha använd mobilen när han körde bil i början av 2018 trots att ingen domstol hade prövat ett brott mot den nya lagen.
Mobilanvändningen var inte ett brott fram tills att det blev ett brott och saken blivit prövad i domstol. Så nu är det ett brott. Samma sak här. Det är ett brott när det är ett brott enligt brottsbalken och saken blivit prövad i domstol.

Vad är problemet?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja t.ex av polisen, men de har speciellt tillstånd för detta !
Du har tillstånd att använda kamerorna i bilen också. Det VET vi eftersom bilproducenten har tillstånd att sälja bilen med systemet.
 
  • Haha
tttomten
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Du har tillstånd att använda kamerorna i bilen också. Det VET vi eftersom bilproducenten har tillstånd att sälja bilen med systemet.
Absolut, men bara begränsat.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Vad har vapenlicens med saken att göra? Analogin var att du inte skulle få använda gevär på ett torg analogt med att du inte skulle få använda kameror på torg, vilket är fel.
Du får använda vapen på ett torg om du har TILLSTÅND.
Du får övervaka allmän plats om du har TILLSTÅND.

Ser du analogin?
 
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Mobilanvändningen var inte ett brott fram tills att det blev ett brott och saken blivit prövad i domstol. Så nu är det ett brott. Samma sak här. Det är ett brott när det är ett brott enligt brottsbalken och saken blivit prövad i domstol.

Vad är problemet?
Polisen bötfällde någon för något som inte var ett brott enligt dig. Det är väl ett stort problem?
 
R rosefors skrev:
Mobilanvändningen var inte ett brott fram tills att det blev ett brott och saken blivit prövad i domstol. Så nu är det ett brott. Samma sak här. Det är ett brott när det är ett brott enligt brottsbalken och saken blivit prövad i domstol.

Vad är problemet?
Nej, det är ett brott om böter eller fängelse kan utverkas. Se brottsbalken.

För snabbguide kan du kolla i Nationalencyklopedin
brott, gärning för vilken i lag eller annan författning är stadgat straff, dvs. böter eller fängelse.
 
Problemet är väl att du inte kan hänvisa till någon källa där brott definieras enligt din åsikt. För mig och troligen de flesta anses ett brott begånget om man brutit mot någon lag oavsett om någon tidigare dömts för detsamma.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.