Byggahus.se

Grangolv - igen

1. yonna
    Medlem · Österlen · 6 916 inlägg

yonna

Medlem
    Jag håller på att plocka in offerter för bygget. Sydsverige. Platta på mark. Ingen golvvärme. Hade tänkt mig såplutat grangolv som passar bäst till huset. Det är stört omöjligt att få någon entreprenör att nappa på detta. Alla offerter ger alternativet klinker (med golvvärme) eller ekparkett (i mitt fall utan golvvärme).

I något fall har man erbjudit furugolv som ju är hårdare än gran utan golvvärme. Men avråder ändå då man menar att det inte funkar med plankgolv på den grund jag skall ha.

A) Kan man luta ner och därefter få ett icke gulnande furugolv med kontinuerlig såpning?

B) Någon av er härinne som har såplutat golv på platta?

Jag har sett ett 10-årigt såplutat grangolv i ett gammalt hus där man har både hundar och ungar och det är fortfarande jättesnyggt. Mitt hus kommer att ligga ute på landet och jycken kommer att kuta ut/in hela tiden utan att att torka sig om tassarna :-/.

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 228 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Grangolv - igen

Problemet med plankgolv på platta är att man måste limma det som flytande golv(inte spika/skruva) och att golvet sväller och krymper ganska rejält över årstiderna.

Annars inga problem att luta furugolv (1 gång) och sedan såpskura för rätta skurgolvskänslan. Luten förhindrar gulning.

3. yonna

yonna

Medlem

Ja, Johan, det var just förklaringen 'senaste byggaren' sa - menar väl att det tar längre tid att fixa sådant golv än konventionellt parkettgolv.

Vad blir för/nackdelen med att inte ha golvvärme för detta golv?

4. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem
  5. yonna

yonna

Medlem

Utmärkt länk och instruktion ... om man ska ha golvvärme ... *suck* ... nån som känner till en motsvarande länk utan golvvärme ?

Jag känner bara att min envishet inom husbyggnad blir dyrare för var dag som går :-/.

6. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Kolla på golvtillverkarnas hemsidor. En del har riktigt bra instruktioner utlagda. Ett exempel:

http://www.dalaflodagolv.se/start_swe.html

Jag kan inte se att det skulle vara något problem med grangolv på betongplatta utan golvvärme. Problemen uppstår när man vill ha golvvärme. Lösningarna för betonggolv blir ju ganska tjocka, och det är inte så lämpligt tillsammans med golvvärmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.