40 041 läst ·
111 svar
40k läst
111 svar
Grand Designs: Ett spjut i skogen i Huddinge
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Har strukit mitt hus på västkusten med tjärvitriol och det blev silvergrått på ett år. Men här ligger vinterstormar och regn och salt hårt på fasaden. Glöm inte att tjärvitriol och vitriol är två olika saker.Cheesen skrev:
här är det område som Bohlin ritat. Ligger i anslutning till Knistad herrgård och golfbanaR Rikard11 skrev:
https://www.appelbyn.se
Det blir kallt under huset om grunden står öppen.
Plus att man kommer att få hyresgäster.
Men det kanske är en del av det naturnära.
Varför man i Sverige med vårt klimat vill ha 7 meter i takhöjd är konstigt.
Skulle väl räcka med fyra?
Plus att man kommer att få hyresgäster.
Men det kanske är en del av det naturnära.
Varför man i Sverige med vårt klimat vill ha 7 meter i takhöjd är konstigt.
Skulle väl räcka med fyra?
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Håller med om att det hade varit roligt att gräva lite i olika tekniska detaljer.A arpearp skrev:
MEN! Majoriteten av svenska folket har varken intresse eller intelektuell kapacitet till det.
Majoriteten av svenska folk sitter istället hemma och känner i magen "OJ! ska han hinna i tid?"
Du verkar fokusera på uppvärmningskostnader.J Jehu skrev:
Ägaren, arkiteten, jag, och säkert en del andra också, tänker mer på känslan. 7 meter är mäktigare.
Majoriteten av svenska folket har inte intresse och / eller intellektuell kapacitet till att ta in det.A arpearp skrev:
Därför det finns så mycket reality-program som följer samma dramaturgi - Hur ska det gå? Kommer man hinna i tid?
Enkla känslor som enkla människor kan ta till sig.
Vad spelar det för roll att det är kallt under huset, det är kallt under alla hus? Med tanke på hur välisolerad bottenbjälklaget måste vara för att klara BBR-kraven har det ingen större betydelse. Även om du har en platta på mark så är "värmekudden" som byggs upp idag inte mycket att hänga i julgranen.J Jehu skrev:
Vad är det konstiga i att ha sju meter i takhöjd? Det är i en liten del av byggnaden och det är ett arkitektritat hus. Återigen ett välisolerat hus med små värmeförluster. Och hur skulle det gå till med fyra meter menar du? Skulle resterande byggnad där det finns en andra våning ha 1,5 meter i takhöjd?
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Jehu, byggt som jag gjort med vårt hus. Torrt bjälklag utan fukt. Ingen bor där frånsett en och annan mus som även bor i skogen.D Daaaaaniel skrev:Håller med om att det hade varit roligt att gräva lite i olika tekniska detaljer.
MEN! Majoriteten av svenska folket har varken intresse eller intelektuell kapacitet till det.
Majoriteten av svenska folk sitter istället hemma och känner i magen "OJ! ska han hinna i tid?"
Du verkar fokusera på uppvärmningskostnader.
Ägaren, arkiteten, jag, och säkert en del andra också, tänker mer på känslan. 7 meter är mäktigare.