40 041 läst ·
111 svar
40k läst
111 svar
Grand Designs: Ett spjut i skogen i Huddinge
Kul att se en ung snickare med höga ambitioner. Han har redan förstått att man inte tar ner träd förrän absolut nödvändigt. Ett borttaget träd går aldrig att återställa under ens livstid.
Fint att han även handspikar fasaden. Skjutspikad panel liknar mest dåligt emballage!
Roligt att se!
Fint att han även handspikar fasaden. Skjutspikad panel liknar mest dåligt emballage!
Roligt att se!
Nån som har reagerat på yttertak i trä?
Hur behandlas det? Tjära? Hur länge håller det?
Virkesslag mm. Vad säger ni andra
Jag vet att man hade det förr i tiden men inte sett det på nyproduktion
Hur behandlas det? Tjära? Hur länge håller det?
Virkesslag mm. Vad säger ni andra
Jag vet att man hade det förr i tiden men inte sett det på nyproduktion
jo.. men tror du naturen gråter blod om man ställer lite sten på berg, eller vadå? Myror bygger myrstackar. Vi bygger hus.Martin C O Ekblom skrev:
det är ju inte som att han dränker hela landskapet i radioaktiv syra direkt.
och om han hade gjort det så hade inte ”naturen” brytt sig om det heller..
naturen knallar vidare. Bara
Jag funderade länge på dessa stringhyllor och har kommit fram till att det är något nytt miljötänk. Man fångar upp damm, smuts och döda flugor där så slipper man ha dom på golvet... Blir mindre städning på det viset. Det är samma tanke som dessa 5 meters takhöjd... Om jag inte når spindelväven under taket så behöver jag ju inte städa bort den.bekin skrev:
Rejält utseende var inte vad killen och arkitekten ville åstadkomma. Huset skulle snarare ge en lätt känsla, nästan svävande ovan markytan, trots sin storlek. Lite som ett främmande föremål som hälsar på i skogen och som kan lämna platsen utan bestående avtryck i naturen.E Erik Salhammar skrev:det är ju byggt på plintar..? De är gjorda av stål, men de är ändå plintar. En riktig stengrund hade sett betydligt bättre ut. Mer rejält utseende. Man kommer ju inte att kunna odla tomater under huset direkt. Alla växter dör ju. Går ju inte ens att ha gräs under en balkong som är tre meter över marken.
Jag beundrar killens målmedvetenhet, vilja att göra ett bra jobb, noggrannhet och envishet. Han skulle gärna få bygga mitt hus.
Smaken är olika, jag vet, men frågar ändå.Premolar skrev:
Vad är det är du tycker är så fult?
Detta är ett väl genomarbetat projekt, och många avvägningar har gjorts för att komma fram till den slutgiltiga utformningen (jag avser inte tekniska lösningar). Var tycker du det gått fel? Vad borde beaktats för att få en bättre helhet?
Redigerat:
Ja detta skulle jag också vilja veta mer om. Tycker det var riktigt snyggt.V vhultqvist54 skrev:
Ser ut som lockpanel men den verkar inte behandlad på något annat sätt än fasaden. Jag antar att man först lägger råspont och papp sedan läkt och därefter panel? Någon som vet ?
Jag har inte sett programmet så jag gissar lite men det ser ut som ett faltak på bilderna tycker jag. Tror Google förklarar bättre än vad jag kan göra om man är riktigt intresserad men kort så är det en lockpanel med frästa spår för att hindra att vatten kan smita igenom, det monteras som "vanligt" med papp och läkt.
Kärnfuru och tjära är det klassiska men finns flera (bl a lärk) alternativ nu.
Kärnfuru och tjära är det klassiska men finns flera (bl a lärk) alternativ nu.
Faltak, principlösning:
https://www.traguiden.se/konstrukti...k/underlag-av-trapanel/faltak/principlosning/
Observera de viktiga dräneringsspåren!
https://www.traguiden.se/konstrukti...k/underlag-av-trapanel/faltak/principlosning/
Observera de viktiga dräneringsspåren!
@yonna
Här uppe i norr (medvetet ospecifikt) finns det i alla fall en viss tradition av faltak. Dock finns dom nästan bara kvar på ängslador och andra enkla byggnader.
Sen om detta beror på att faltaken byttes bort på husen eller om det aldrig var särskilt populärt vet jag inte. Kan tänka mig att faltak var ett billigt alternativ under ganska många år.
Här uppe i norr (medvetet ospecifikt) finns det i alla fall en viss tradition av faltak. Dock finns dom nästan bara kvar på ängslador och andra enkla byggnader.
Sen om detta beror på att faltaken byttes bort på husen eller om det aldrig var särskilt populärt vet jag inte. Kan tänka mig att faltak var ett billigt alternativ under ganska många år.