Byggahus.se

Grand Designs: Ett spjut i skogen i Huddinge

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 303 inlägg
    När den 26-åriga snickaren Rasmus Larsson bygger ett 200 kvm stort hus helt i trä åt sig själv gör han ett gammaldags gediget hantverk. Och inte bara sparar han 5 miljoner på att bygga själv, huset i sig blir en unik pärla som kommer att gå till historien då den är ritad av Jonas Bohlin som hans sista verk någonsin.

Du kan läsa artikeln här: Grand Designs: Ett spjut i skogen i Huddinge

2. Premolar
    Medlem · 5 inlägg
    Coolt bygge, men jösses vad fult!

3. Microkatten
    Medlem · 1 173 inlägg
    Imponerande bygge! Inga svarta lådor här inte! Det stora fönsterpartiet och rummets form gav ett kyrkligt intryck. Trevligt med någon som bryr sig om både kvalitet och omgivande miljö!

Grattis Rasmus, bra jobbat!!(y)

4. Mazen
    Medlem · 1 961 inlägg
    En stor eloge.. så vackert, vilken känsla för hantverk. Och ritat av Bohlin, jisses..

5. P
    Medlem · 321 inlägg
    Stör mig något fruktansvärt på programledarens sätt att bara se problem i allt och klanka ner på att byggarna vill ha det på ett visst sätt. I detta programmet är det väldigt mkt fokus på att bygget tar lång tid och på att byggaren hakar upp sig på detaljer, så vadå då? Han har väl inte bråttom att bli klar. Också väldigt mkt fokus på att vissa saker kostar ”onödiga” pengar, man får väl hoppas byggarna gjort sin kalkyl... nej för mkt konstlat drama från programledaren för min del.

Redigerat 30 nov 2020 21:02
    • Laddar…
  6. R
    Medlem · 11 inlägg
    Vad hände med husen Jonas Bohlin ritat i Skövde? Varför vill han inte förknippas med dessa, ett helt bostadsområde med 20 hus som Jonas ritat.

7. The_Sweet_Spot
    Medlem · 13 inlägg
    Det är mycket att göra, men är det ett hantverk att använda ytterväggarna av Isotimber? Visst, han spikar fasaden för hand, men jag vet inte om jag skulle se det som "hantverk" att använda prefab.

8. N
    Medlem · 1 inlägg
    Fint hus å fantastiskt hantverk Någon som kan svara på vad det varför panel invändigt och ytbehandling på den?
    H// Pär

9. A
    Medlem · 62 inlägg
    Fantastiskt fint hus, men vad är det för tråkig ton på programledaren? Att Isitt var gnällig har man ju lärt sig genom att läsa hans krönikor, men det här är väl ändå en annan växel på det hela?

Hur många gånger nämndes tid, att han låg efter, inte var klar, var för noggrann och varianter på detta? Någon som höll räkningen?

Klart som fan att man inte stressar om det gäller ett så stort och viktigt projekt.

Rasmus: om du läser det här; hatten av för ditt bygge. Riktigt bra jobbat och lycka till med färdigställandet!

10. R
    Medlem · 7 214 inlägg
    Riktigt kul att se detta avsnitt!

Tyckte direkt att Rasmus och hans pappa såg lite bekant ut. Visade sig när vi tittade på bilder att de var med och byggde på vårt Isotimber hus 2017.

11. S
    Medlem · 1 804 inlägg
    Verkar som om du sett ett annat program. Bästa programledaren hittills. Och mest positiv. Vanlig kritik.

12. M
    Medlem · 211 inlägg
    Tyckte huset blev riktigt coolt och jag gillade Rasmus verkligen gick in för detaljerna. Håller med om att programledaren hela tiden försöker hitta några vinklar om att det är "problem", vilket framförallt hetsas upp inför varje reklamavbrott. Har stört mig på detta under alla tre avsnitt och tyvärr är får man lära sig att ignorera det för resten av säsongen.

• Laddar…
  13. -RB-
    Medlem · 2 783 inlägg
    Håller med fullständigt. Snyggt och fint hantverk.
    Jag hade dock velat se mer av de andra rummen i huset. Kök? Badrum? Sovrum?

14. richardtenggren
    Medlem · 3 058 inlägg
    Grymt bygge och härlig tomt!

Gillade det man såg! Kanske skulle anmärka på panelspikningen då, men det är bara för jag själv satt alla spikar med laser! Men cred till handspikningen :)

Jag har för mig Kevin i förlagan sagt något i stil med att god design får ta tid! :)

15. A
    Medlem · 66 inlägg
    Det hade varit intressant att höra hur han löst det med uppvärmning och VVS ute i skogen. En stor eloge till hans fokus på detaljer istället för tidplaner.

16. richardtenggren
    Medlem · 3 058 inlägg
    Jag är lite nyfiken på hur man löser rördragning i bjälklaget också, antar att man pendlar ner.

Kikade på ett hus som kompisen ritat, där hade de pendlat ner innertaket 600 mm för installationer och rördragning, en dröm för framtida förändringar liksom!