Har börjat att förlika mig med att det står två jättegranar vid tomtgränsen som skymmer den vackra utsikten samt att de gör så att en stor del av min trädgård är död pga dem.
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.
Grannarna vill inte ta ned dem, har frågat.
Är det bara för mig att gilla läget, fast jag inte gillar det?
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.
Grannarna vill inte ta ned dem, har frågat.
Är det bara för mig att gilla läget, fast jag inte gillar det?
Ja
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
I princip ja.
Men vill grannen verkligen ha träden, eller bara inte ta uppgiften att ta ned dem?
Vad händer om du erbjuder dig att ta kostnaden?
Men vill grannen verkligen ha träden, eller bara inte ta uppgiften att ta ned dem?
Vad händer om du erbjuder dig att ta kostnaden?
Står träden på din fastighet kan du låta fälla dem.
Är träden däremot belägna på nån annans fastighet kan du alltid erbjuda dig att köpa träden och bekosta nedtagning av dem (om ägaren är intresserad).
En fullvuxen gran i en trädgård kan tänkas ha ett värde på 100 000kr om man skulle betala vad det skulle kosta att få dit nått motsvarande. På parkmark är kostnaden för att lösa in ett träd förmodligen >100 000kr. I skog kan en stor gran tänkas ha ett värde på 1000kr.
Är träden däremot belägna på nån annans fastighet kan du alltid erbjuda dig att köpa träden och bekosta nedtagning av dem (om ägaren är intresserad).
En fullvuxen gran i en trädgård kan tänkas ha ett värde på 100 000kr om man skulle betala vad det skulle kosta att få dit nått motsvarande. På parkmark är kostnaden för att lösa in ett träd förmodligen >100 000kr. I skog kan en stor gran tänkas ha ett värde på 1000kr.
Det är bara massor med stora rötter på min gräsmatta.F fribygg skrev:Står träden på din fastighet kan du låta fälla dem.
Hade det varit mina så hade de varit borta nu.
Rötterna på din sida gränsen kan du få ta bort, meddela trädets ägare och ge dem en rimlig möjlighet att fälla träden (säg en månad i icke semestertid)T Trolletrolla skrev:
Medela tex att du tänker gräva bort rötterna på din sida gränsen den första veckan i oktober om träden inte är borta innan dess. Börja gräv och såga rötter 1/10 så grannarna inte tror att du bara slänger ur dej saker utan agerar enligt vad du sagt.
Smart, då lär granarna trilla in på grannens mark vid rätt vind 🤣F fribygg skrev:Rötterna på din sida gränsen kan du få ta bort, meddela trädets ägare och ge dem en rimlig möjlighet att fälla träden (säg en månad i icke semestertid)
Medela tex att du tänker gräva bort rötterna på din sida gränsen den första veckan i oktober om träden inte är borta innan dess. Börja gräv och såga rötter 1/10 så grannarna inte tror att du bara slänger ur dej saker utan agerar enligt vad du sagt.
Kan vara riktigt korkat. Ett träd som förlorar rötter i en riktning kan lätt falla. Risken att falla åt båda hållen ökar, så det skulle kanske kunna ur grannens synvinkel ses som gudomlig rättvisa ifall trädet föll på TS hus.F fribygg skrev:
Sen är ju risken uppenbar att grannen blir förbannad och planterar snabbväxande (typ energiskog) träd längs hela tomtgränsen, men lite in på sin sida. Då är det inte bara 2 träd som skuggar.
Inte ska man tro att det är sånna människor som sätter tujor i dubbla rader eller energiskog bara för att djävlas, det vore ju elakt och ganska småsint att göra på det viset.L lbgu skrev: