Inte den mest estetiska bilden jag tagit.. men jag glömde fota innan vi faktiskt ätit och gröpt runt i burken.. (färdiga salladen)..

Metallskål med strimlad kålsallad, innehållande vitkål, morötter, rädisor och salladslök på ett mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemlagad kålsallad med strimlad vitkål, morötter, rädisor och salladslök, blandad med majonnäs och yoghurt i en skål.
Skapa konto

MUMSIG KÅLSALLAD (för er som gillar kål och coleslaw allmänt)
  • ca 4-500 gram strimlad vitkål (jag mätte själv inte upp mängden, fyllde durkslaget till 3/4 med strimlad vitkål)
  • 1 stor morot
  • 5-6 stora rädisor
  • 2 små eller en stor salladslök (även det gröna)
  • ca 2 msk hackad gräslök
  • 3 msk majonnäs
  • 2 msk grekisk yoghurt
  • 0.5 - 1 tskcitronsaft (beroende på hur syrligt du vill ha..)
  • Salt och peppar efter smak
Gör såhär:
  1. Finstrimla och skölj vitkålen
  2. Skala moroten och dela den i 3-4 cm bitar och anv sedan potatisskalarn till att göra tunna skivor av morotsbitarna (går att göra mindre/tunnare morotsstavar eller riva den på rivjärn också).
  3. Tvätta av rädisorna, noppa dem och skär dem i tunna skivor (samma där, går att göra på rivjärn.. eller med potatisskalaren också.. )
  4. Ta bort ev fult på salladslöken, skiva den i tunna skivor.. är den "vita" delen stor.. dela den i 1-3 bitar innan du skivar (jag använde små salladslökar så jag behövde inte dela nått)

Lägg allt i en skål.. tips är att om du väljer att ha mycket vitkål.. häll inte allt i skålen från början.. blir lite svårblandat ibland sedan när man ska blanda ner "kladdet"

Blanda ihop ingredienserna till "kladdet" i en sep skål.. jag valde att ha ner gräslöken i "kladdet".. inte i salladen

Blanda ihop "kladdet" med grönsakerna i den andra skålen..

.. fyll ev på med mer vitkål - när du fått ihop "kladdet" o salladen ordentligt (det ska inte vara för mycket kladd, så det är lite svårblandat ibland!)

Låt stå i kylen i minst 30 min innan den ska ätas.. (det brukar "safta" sig lite och så drar det ihop lite smaker.. men ingen fara att äta direkt..eller låta det stå några dagar heller).. rör om salladen några varv med sleven och servera.

Gott till grillat :)

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
ÄPPELTIDER RECEPT:

Knäckig äppelpaj med vaniljsås och äppelskivor på tallrik, serverad med vaniljsås i skål bredvid.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Blev en äppelpaj idag.. men inte direkt den enligt planen.. 😊 såg ett YouTube klipp och tänkte det där provar jag..

Det gick inte som på filmklippet.. 😳 men fick ihop nått tillslut.. (luktar gott, ser bra ut.. får se hur det smakar snart..)

Äppelpaj i närbild med text "Äppelpaj på gården" och gröna äpplemojier ovanpå.
Skapa konto

Hemgjord äppelpaj med gyllene skorpa och stora kanelkryddade äppelbitar på en mörk träyta.
Skapa konto

Hemlagad äppelpaj med kanel och knaprig yta i en svart pajform på ett mörkt bord.
Skapa konto

Hemlagad äppelpaj med bitar av äpple på ett mörkt träbord, omgiven av röda glas.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Smakade bra!
Maken blev nöjd.. 😊👍

En bit av en äppelpaj med gyllenbrun skorpa och fyllning av äppelbitar och kanel.
Skapa konto

Två bitar äppelpaj med vaniljsås på en tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Börjat skörda mina äppelträd. Tråkigt nog blåste i princip alla Oranie äpplen ned i stormen som var för typ 2 veckor sedan.
Men , tur att man har pålitliga Aroma och Amorosa ( 3 träd, bara färg som skiljer) .Underbart goda och fina äpplen , ingen ohyra i dessa sorter. Stora och ser verkligen ut som köpta äpplen. Absolut de bästa äppelsorterna tycker jag.

Har mustat lite, men drygt med centrifug, nästa år får det bli en riktig press.
Lägger allt i en batteridriven kylväska, så håller de sig fram till jul.
Blir garanterat paj till helgen .

Fem stora, röda och gröna äpplen av sorten Aroma och Amorosa ligger på en mönstrad bricka.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi fick bara runt 10 äpplen på våra stora träd i år, och många av våra Astrid gick till fåglarna innan vi hann dit.

Päron har vi dock fått, 21 st kvar. Förra året fick vi kanske 3, så det bådar gott för framtiden.

Vi fick dålig skörd på bägge träd i år.. men vi fick äpplen iaf.. jag har inte kollat av baksidan sista "fall" än.. om de är ok.. kan vi musta.. men annars blir det nog inget i år :o (första gången isf)

Har gjort lite paj/jaka.. fermenteringar osv på de äpplen vi fått.. :)

Vi mustar vårt med juicepress.. vi tycker det funkar jättebra.. vi har "riktiga grejer" också men det tar sån tid och är kladdigt o omständigt.. hehe.. julas små saker räckte inte för oss.. ska vi göra det "för hand" vill vi ha stora grejer.. fruktpressar.. kvarnar osv.. (och de var liiiiiite dyrare) .

Vi började med en slowjuicer..men den tog också tid och krävde mer jobb.. så sen köpte vi en juicepress där man kunde kasta in äpplena i större bitar (hela om de var små).. det blir mycket sopor, men under kontrollerade former.. och man kan göra en 6-7 liter i taget (inte samma dag) :)

Vi kokade in lite Fritjofar med kanel och ingefära.
Inlagda päron av sorten Fritjofar med kanel och ingefära i en glasburk på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Gårdagens planerade kladdkaka blev av flera olika anledningar inte bakad igår, men väl idag.
En bit kladdkaka med grädde på en blommönstrad tallrik, placerad på ett vitt bord bredvid en sked.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gårdagens planerade kladdkaka blev av flera olika anledningar inte bakad igår, men väl idag.
[bild]
Det får bli kladdis till helgen👍 Brukar plutta i lite Polly , ger härlig smak (blå påse Polly) och den vita fyllningen blir ibland knaprig.

• Älska
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Det får bli kladdis till helgen👍 Brukar plutta i lite Polly , ger härlig smak (blå påse Polly) och den vita fyllningen blir ibland knaprig.
Hackad dajm är oxå gott i..

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hackad dajm är oxå gott i..
Å Japp, morsan brukade ha i Dumle och Geisha när hon levde.

• Älska
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Gjorde kladdkaka idag, lite blandad Marabou i den, Japp , Dajm och Fransk nougat.
Till den Cappuccino och Lite Bowmore.

En kladdkaka med grädde på tallrik, cappuccino i mugg bredvid Bowmore whisky och glas med vatten, stående på blommig duk.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Chokladmuffinsens dag idag tydligen.
Vem är jag neka något sådant?
ICA Maxi levererade.
Chokladmuffin med chokladglasyr på ett bord bredvid en kopp kaffe.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Croustader som gått i ugnen med dumlekola, och en klick vispgrädde på.
Enkelt och sjukt gott 😋
Croustader med smält dumlekola och en toppad med vispgrädde, serverade på en tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
LinnK och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.