Säsongens sista äppelpaj på egna (svärmors) äpplen?
Äppelpaj med vaniljsås på tallrik, kaffekopp bredvid; på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Oskick och 7 till
  • Laddar…
Har börjat fotografera mina recept / papperslappar.. och sparar dem på datorn istället för i pärmar och högar (som de legat i.. i många år hehe).. tar mindre fysisk plats på datorn iaf! ÄVEN om de säkert blir liggande där med...

MEN.. jag hittade detta recept i en hög.. och kom på att det måste jag nog testa.. kanske till jul ist för vanlig gubbröra.. (eller så gör man bägge)

GUBBRÖRA på kallrökt lax:
Recept på gubbröra med kallrökt lax på ett papper med ingredienser och tillagning, samt bild av maträtten och dryckestips.
Skapa konto

• Gilla
Foliehatten3 och 3 till
  • Laddar…
Yngste sonen fyller år imorgon så jag fixade till en Mango cheese cake. Ångrar att jag följde receptet med gelatinblad som inte bakas i ugn, blev bara sladdrigt 😡
Men den går iaf att äta, nästa gång blir det traditionell med ägg och äggulor i blandningen med Philadelphia ost, Creme Fraiche, socker och lite mjöl.
Mango cheesecake med gul glasyr på en skärbräda, gjord med gelatin istället för bakad med ägg i traditionellt recept.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Maken har varit på vift.. så jag bakade en liten äppelkaka tills han kom hem :)

Äppelkaka med mandelspån i en bakform, dekorerad med tecknade äpplen och texten "ÄPPELKAKA".
Skapa konto

Hemlagad äppelkaka med skivade mandlar på toppen, bakad i en rektangulär ugnsform med bakplåtspapper.
Skapa konto

Det var uppskattat!

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
Kardemumma knutar 😛
Kardemummaknutar på bakplåt, toppade med pärlsocker.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Maxi levererade tårtan.
Gröntårta med texten "Far" och en rosa dekoration på ett fat.
Skapa konto

• Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Ligger lite efter men.. kladdkakans dag har varit och den missade jag / vi inte härhemma.. 😀

En kladdkaka med banoffee-touch, toppad med grädde och hackad dajm, placerad på ett bord med texten "Kladdkakans dag" ovanpå.
Skapa konto

Fick för mig att göra en kombo av banoffepaj och kladdkaka 😳 tyckte det kändes som en bra idé.. en bra kombination! Om än lite maffig...

... och det var helt korrekt! Den var maffig hehe.. en redig kalori- och sockerbomb typ (!) .. men å andra sidan tar man ju portionen efter det! Man ville inte ha mer än en liten bit.. trots att det var "skitgott" så att säga..

Kombinationen innebar att jag använda krossade mariekex i botten.. under kladdkakan.. när jag gräddade den (vanlig kladdkakesmet) och sedan när kakan var klar och hade svalnat.. så blev det kolasås, skivad banan, grädde och så lite topping av hackad dajm 😍

Kladdkaka toppad med kolasås, skivad banan, grädde och hackad daim på en mörk plåt, med en botten av krossade mariekex.
Skapa konto

Banoffeekladdkaka med krossade mariekex, kolasås, skivade bananer, grädde och hackad dajm på toppen på ett bord.
Skapa konto

Banoffee och kladdkaka-kombination med mariekex-botten, chokladkaka, kolasås, skivad banan, grädde och hackad Daim på svart tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Oskick och 6 till
  • Laddar…
Roy Fares Cheesecake😛 på Philadelphia ost , socker, gräddfil ägg och en gula. Fyllning smaksatt med äkta vanilj. Botten på Digestive kex , farinsocker och smör. Gjordes igår ich fick vila i kylen under natten.
Gjorde samtidigt som all sport curd idag. Experiment med Apple Sour drinkmix istf citron, blev faktiskt bra smak 👍
Överst italiensk maräng som brändes av lite.
Mmm va gött
Cheesecake med vaniljfyllning och en Digestive-kexbotten, toppad med italiensk maräng, i springform på ett köksbord.
Skapa konto
Cheesecake med gul topping i en form, bakgrund med flaska märkt "Apple Sour", lila skål och köksyta.
Skapa konto
Cheesecake med gul curd och toppad med italiensk maräng i en form på ett köksbord.
Skapa konto
Italiensk marängtoppad cheesecake med digestivebotten och vaniljfyllning i en rund form, bränd för gyllene färg.
Skapa konto
Cheesecake med italiensk maräng och gul sås på svart tallrik, intill en mugg på ett träbord.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Kakelugnen566 och 5 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Roy Fares Cheesecake😛 på Philadelphia ost , socker, gräddfil ägg och en gula. Fyllning smaksatt med äkta vanilj. Botten på Digestive kex , farinsocker och smör. Gjordes igår ich fick vila i kylen under natten.
Gjorde samtidigt som all sport curd idag. Experiment med Apple Sour drinkmix istf citron, blev faktiskt bra smak 👍
Överst italiensk maräng som brändes av lite.
Mmm va gött
[bild][bild][bild][bild][bild]
Ser mycket gott ut. 👌😋

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Ostkakans dag var den 14 november!

Ostkaka serverad med en klick grädde och hallonsylt på en grå tallrik, fotograferad uppifrån. En sked ligger bredvid tallriken.
Skapa konto

Ostkaka serverad med en klick grädde och hallonsylt på en tallrik.
Skapa konto

Tyvärr blev vår ”dag” fördröjd..

Vi åt ostkakan den 17 november !
Serverades med en klick grädde och hallonsylt..

• Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
• 25 l ljummet vatten
• 6 kg socker
• rally-jäst
Låt stå några dagar, läs på jästen, det varierar..

OCDennis OCDennis skrev:
• 25 l ljummet vatten
• 6 kg socker
• rally-jäst
Låt stå några dagar, läs på jästen, det varierar..
.. och vad blir det av det då?

Wienerbrödets dag idag, så vad kan då passa bättre än ett wienerbröd till kaffet.
Kaffekopp bredvid ett wienerbröd på en dekorativ tallrik, uppdukat på ett matbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
.. och vad blir det av det då?
Det blir grunden till ren ondska, ”Belsebubsvatten”!! Skattefritt dessutom!! Har redan sagt för mycket, vill inte dra med er ner i skärselden dit jag, lika säkert som att Triss har sämre odds än att som islänning råka ligga med en släkting, ska när min tid är inne!

• Haha
  • Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
OCDennis OCDennis skrev:
Det blir grunden till ren ondska, ”Belsebubsvatten”!! Skattefritt dessutom!! Har redan sagt för mycket, vill inte dra med er ner i skärselden dit jag, lika säkert som att Triss har sämre odds än att som islänning råka ligga med en släkting, ska när min tid är inne!
Jag tror inte Herren tar så illa upp av lite närproducerat "eldvatten", däremot ser inte staten med blida ögon på konkurrens. Kom att tänka på den gamla tidningsartikeln om familjen som var på besök på Polismuseet varvid den lille sonen glatt utbrast "titta en sån har pappa hemma" då han gick förbi den utställda hembränningapparaten. Det blev husrannsakan och stränga påföljder.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
OCDennis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.