Maria T Maria T skrev:
Ser väldigt god ut, måste testa receptet. Lite vårt problem - gillar inte syrligt så mycket och då går det åt väldigt mycket socker... ska testa att använda sånt "strö" som går att baka med (maken har diabetes) och det utesluter ju, tyvärr, den goda mandelmassan. Kanske hemligheten är hyvlat smör? Det har jag bara gjort med äppelkaka.
Ja vi brukar göra så med äpplen, smulpaj skulle bli torrt sa "nån.." så då fick det testas med rabarber. :D

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Gjorde den i år igen..

R A B A R B E R L E M O N A D

[bild]

[bild]

[bild]

- - - - -
RECEPT FRÅN FARBROR GRÖN
[länk]
- - - - -

[bild]
@AndersPS

Har du inte provat Rabarberlemonad, kan det också vara ett hett tips (den jag quotat/svarat på) :)

Recept på picklad rabarber finns på inlägg #510 i tråden :) (kan också söka på google efter tidningenLands recept) :)

SOMMARSPECIAL:

Ett recept på grillad fläskkarré med BBQ-rub och örtsmör, detaljerad beskrivning, ingredienser listade, matlagningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
SOMMARSPECIAL:

Recept på rostade potatisar med örtolja, serverade med grillat, och matbilder på rostad potatis och grillade revben.
Skapa konto

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Rulltårta med jordgubbar och rabarberfyllning. Serveras med grädde och ett rejält lass jordgubbar :love::love::love:

Ett fat med tårta, jordgubbar och grädde bredvid en kaffekopp på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Idag blev det lite snabbinläggning av gurka.. (1-2-3-lag).. fick lite över så jag gjorde en till burk med picklad rödlök också (går alltid åt när man grillar) 😃 👍

Tre glasburkar med inlagda grönsaker, en med röd lösning, på en träyta.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Jag får alltid intressant reklam från grupper och sidor på FB och detta recept flög förbi igår.. som reklam från en grupp jag inte är med i..

... och jag tänkte nog prova det :)

Recept och bild på hembakade tortillabröd; ingredienser listade, degportioner och färdiga tortillas.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Sparrispaj med rökt lax
- - - - - - - - - - - - - - - -

Bakad sparris- och laxpaj med ingredienser och tillagningsinstruktioner på svenska.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Gottegrejer behöver ju eg inte vara så avancerade.. man behöver ju inte alltid baka o ha sig!

Räcker med jordgubbar och jordgubbar.. (sa jag jordgubbar??) :P

Skämt å sido.. lite frukt, färdig chokladsås, glass och/eller en klick grädde..

Bananskivor, jordgubbar, glass, chokladsås, efterrättsskål, sked, grått fat.
Skapa konto

Voila 😍 MUMS!

• Älska
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Kramla
Experimenterat lite idag då jag var sjukt sugen på något med socker..
Vetebulle + maräng 🙃
Vart hyfsat men blir nog ytterligare någon tanke på vidareutveckling innan den görs igen🧐

Två plåtar med nybakade bullar i pappersformar, ser hemgjorda och gyllenbruna ut.
Skapa konto

//Kramla

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Experimenterat lite idag då jag var sjukt sugen på något med socker..
Vetebulle + maräng 🙃
Vart hyfsat men blir nog ytterligare någon tanke på vidareutveckling innan den görs igen🧐

[bild]

//Kramla
Maräng är jättetrevligt.. på/med alla mjuka kakor.. NÄR man får till den spröd o samtidigt lagom seg i mitten 😳 (inga krav där inte.. hehe)

Så det är svårt med saker som ska vara lika goda dagen efter (tycker jag).. för marängen mjuknar ju över tiden sett.. (samma om man fryser in o tinar ).

Smakade de gott då? (som du tänkt dig, i det stora hela) trots att receptet ska filas lite på? :D

S C O N E S till frukost. med marmelad och en kopp te 👍

En person håller en tallrik med nybakade, fluffiga scones. Hemtrevlig interiör i bakgrunden.
Skapa konto

Någons hand håller en nybakad, gyllenbrun scones. Bakgrunden är suddig med orientalisk matta.
Skapa konto

Recept: Tareqs scones - SVT

Tillägg: Gjorde bara scones (inte tillbehör) och jag använde lite 25 gram mindre smör o och 1 dl mindre fil..

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Kaffe och glass på Bönans cafe i Gävle.
Glass i bägare på grönt bord, träsked, vit mugg, personer i bakgrunden, utomhusmiljö.
Skapa konto

Brynt smör och popcorn ihop med Fizzy Pop. 🫣🙂

Trevligt ställe med humana priser, värt ett besök om ni är i närheten.

• Gilla
  • Älska
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kaffe och glass på Bönans cafe i Gävle.
[bild]
Brynt smör och popcorn ihop med Fizzy Pop. 🫣🙂

Trevligt ställe med humana priser, värt ett besök om ni är i närheten.
Hade faktiskt tänkt gissa på fizzy pop hehe.. såg precis ut som dem! (har köpt både godissvampar med den smaken samt en avlång plastad karamell i samma smak.. förutom själva flaskan). Var den god=

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hade faktiskt tänkt gissa på fizzy pop hehe.. såg precis ut som dem! (har köpt både godissvampar med den smaken samt en avlång plastad karamell i samma smak.. förutom själva flaskan). Var den god=
Mycket god, även brynt smör med popcorn.
Sia glass gissar jag.

Såg precis att Halmstad Crush kommer med en cider som ser misstänkt likt Fizzy Pop. 😎🌞

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.