richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Kaffe och glass på Bönans cafe i Gävle.
[bild]
Brynt smör och popcorn ihop med Fizzy Pop. 🫣🙂

Trevligt ställe med humana priser, värt ett besök om ni är i närheten.
Då var du ju typ i mina hoods, eller ja grannbyn! 🤓
Du körde inte på bubbelvåfflan? 😍

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Haha nej nån måtta fick det vara. 😇

richardtenggren richardtenggren skrev:
Bubbelvåfflan?

richardtenggren
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Såg ett gott recept swooshar förbi som reklam på FB.. tog en screenprint för att komma ihåg.. (delar med mig av bilden.. och idéen) . Man behöver inte nödvändigtvis klicka sig in i webbadressen.. bara att se bilden och innehållet gör att man kan "göra lite som man vill"..

Men ska helt klart provas!

Grekisk souvlaki på pita med grillat kött, tzatziki, tomater, lök, fetaost och olivolja. Receptlänk bifogad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Älskar wraps med olika kött, röror o grönsaker 😍

• Gilla
  • Älska
Kramla och 4 till
  • Laddar…
Dags att fylla på, igen. 😍
Kastrull med maträtt på induktionshäll, träredskap, köksmiljö, Siemens spis, matlagning, gryta med slev.
Skapa konto

Dryga 2 burkar hjortronsylt till frukostfilen.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Emil.P och 6 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Dags att fylla på, igen. 😍
[bild]
Dryga 2 burkar hjortronsylt till frukostfilen.
Nyfiken - har du testat att göra marmelad av hjortron? Fick en burk för ett par år sen och det var nästan lika gott som krusbärsmarmelad.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Nyfiken - har du testat att göra marmelad av hjortron? Fick en burk för ett par år sen och det var nästan lika gott som krusbärsmarmelad.
Aldrig provat, men kanske borde passa när det finns i frysen. 😍

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Aldrig provat, men kanske borde passa när det finns i frysen. 😍
Om ni gillar marmelad ja, så testa.
Jag får behålla all marmelad för mig själv (by eller bä, beror på att det innehåller så mycket socker), så jag njuter ibland med två rostmackor med ost och en god marmelad. Hjortronmarmelad var mycket gott, likaså en Jordgubbsmarmelad med lite citrus i men godast var den där Krusbärsmarmeladen som jag troligen aldrig kommer finna igen. Håhå jaja.

• Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag får behålla all marmelad för mig själv (by eller bä, beror på att det innehåller så mycket socker), så jag njuter ibland med två rostmackor med ost och en god marmelad. Hjortronmarmelad var mycket gott, likaså en Jordgubbsmarmelad med lite citrus i men godast var den där Krusbärsmarmeladen som jag troligen aldrig kommer finna igen. Håhå jaja.
Det komiska med sylt vs marmelad.. är att marmelader tydligen oftare görs med frukt.. (som har mer pektin..) och sylter görs med bär.. (mindre pektin som gör den tunnare/rinnigare..)

Vi har haft lite diskussioner här hemma om sylt vs marmelad.. för enligt mig finns eg ingen skillnad.. alltså i själva tillagningen..

Googlade jag väldigt mycket.. så kunde man hitta att sylterna var lite mer varierade i sockherhalten.. medan marmeladen var 50/50..

Men det är ju vad man ska ha för att slippa tillsätta konserveringsmedel.. i både marmelad o sylt.. (därför jag säger att det inte är nån skillnad)

MEN.. haha.. jag äter inte sylt oftast. för det är för sött (!).. men jag äter gärna marmelad! hahaha (påminner mig om det här med.. "jag hatar pannkakor, men älskar våfflor".. så var jag när jag var liten hehe)

Lingonsylt är dock undantaget, det har vi oftast hemma (rårörda), men inte så många ggr om året vi käkar det heller.

Äter vi fil, gröt, pannkakor, våfflor osv.. så tar vi bara bär.. ev mosar vi med lite socker/sötning och "kallar dem rårörda" .. :D

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Krusbärsmarmelad is da shit.. nom nom.. gjorde med en gnutta chili i både förra året och året innan.. (tänkt till ostbrickan).. sååååå god! Jag sparade flera små burkar åt oss själva haha..

Nu är det dags o göra nya.. får dock se vad det blir i år!

• Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
Har gjort en krusbärskaka med Tosca täcke till fikat i eftermiddag. Aldrig gjort något med krusbär förr. Pallade några av grannen.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Har gjort en krusbärskaka med Tosca täcke till fikat i eftermiddag. Aldrig gjort något med krusbär förr. Pallade några av grannen.
Blev den god??? :D

Dessert en lördagskväll som denna!

Glass med banan, hallon. lite grädde och chokladsås.. 😀

En skål med glass, banan, hallon och chokladsås. En söt dessert.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.