154 155 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Kan meddela att mängden krusbär som stod i receptet. Typ 250g inte räckte till. Hade behövt mycket mer för att få lite smak av krusbär. Men själva Toscan med marsan och vaniljglass blev jäkligt god.
Gjorde KRUSBÄRSMARMELAD igår 👍 🤠
Recept: https://alltommat.expressen.se/recept/krusbarsmarmelad-med-vanilj-citron/
(vi höftade ihop vårt recept dock då vi inte hade någon citron och anv vaniljessence hehe - men receptet jag tipsade om har vi provat tidigare)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Recept: https://alltommat.expressen.se/recept/krusbarsmarmelad-med-vanilj-citron/
(vi höftade ihop vårt recept dock då vi inte hade någon citron och anv vaniljessence hehe - men receptet jag tipsade om har vi provat tidigare)
Fick en fix ide i förrgår kväll när jag skulle sova (det är då jag löser världsproblemen, när man ska sova....). Tänkte att jag aldrig gjort egna havreflarn och haft smörkräm emellan.. (fuskade nån gång när jag var yngre.. och tog smörkräm el nougatkräm... och hade emellan två köpte havreflarn)
Sagt och gjort.. vaknade på morgonen och tänkte nu jäklar...
Jag bakade havreflarn, med smörkräm att ha inuti
Gjorde dem lite stora, så jag istället kunde vika dem dubbla!
De blev jättegoda och jag är nöjd!
MEN.. de ser lite ut som panerade fiskar hahaha.. jag förstår nu varför de jag köpt på kondis någon gång.. har lite chokladränder ringlade på topp
MUMS!
Sagt och gjort.. vaknade på morgonen och tänkte nu jäklar...
Jag bakade havreflarn, med smörkräm att ha inuti
Logga in
Skapa konto
Gjorde dem lite stora, så jag istället kunde vika dem dubbla!
Logga in
Skapa konto
De blev jättegoda och jag är nöjd!
MEN.. de ser lite ut som panerade fiskar hahaha.. jag förstår nu varför de jag köpt på kondis någon gång.. har lite chokladränder ringlade på topp
MUMS!
Kära minnen man har med sig genom livet.. 💜 (tack och lov behövde man bara "blåsa lite" igenom dem för att de skulle "tina")Åsa Lund skrev:
När jag gjorde mina vikta havreflarn.. så fick jag halva satsen smörkräm kvar! .. och det kan man ju inte låta gå till spillo (smör är dyrt haha) - och smörkräm är gott..
SÅ.. idag bakade jag en snabbkaka, typ sockerkaka med kokos i.. som jag sedan planerade att dela och lägga smörkrämen emellan lagren.
Sagt och gjort..
3 ägg, 2,25 dl socker, 2,25 dl vetemjöl, 1/2 tsk vaniljpulver, en matsked med grönt strössel, några hyveltag av smör och lite kokos senare...
Mycket smaskig kan jag tala om.. om ni undrar om den redan möglat? Så nej, det är bara lite strössel i kakan och uppepå 😎
SÅ.. idag bakade jag en snabbkaka, typ sockerkaka med kokos i.. som jag sedan planerade att dela och lägga smörkrämen emellan lagren.
Sagt och gjort..
3 ägg, 2,25 dl socker, 2,25 dl vetemjöl, 1/2 tsk vaniljpulver, en matsked med grönt strössel, några hyveltag av smör och lite kokos senare...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket smaskig kan jag tala om.. om ni undrar om den redan möglat? Så nej, det är bara lite strössel i kakan och uppepå 😎
När jag fick gå till kondiset tvärs över gatan och köpa mig en chokladbiskvi blev jag så besviken att det bara var smörkräm inuti, inte chokladsmörkräm som (tydligen) fanns i den biskvi jag tidigare ätit och gillat. Detta när jag var sisådär tio år.
Än idag är jag inte jätteförtjust i enbart smörkräm men om den är smaksatt med kakao, eller punsch för den delen, då tycker jag det är gott. Så kanske kanske jag skulle ge mig på att baka havreflarn och lägga chokladsmörkräm mellan.
Än idag är jag inte jätteförtjust i enbart smörkräm men om den är smaksatt med kakao, eller punsch för den delen, då tycker jag det är gott. Så kanske kanske jag skulle ge mig på att baka havreflarn och lägga chokladsmörkräm mellan.
Redigerat:
Det funkar nog alldeles utmärktMaria T skrev:
När jag fick gå till kondiset tvärs över gatan och köpa mig en chokladbiskvi blev jag så besviken att det bara var smörkräm inuti, inte chokladsmörkräm som (tydligen) var fanns i den biskvi jag tidigare ätit och gillat. Detta när jag var sisådär tio år.
Har köpt ett rullat havreflarn på kondis nån gång med pistagesmörkräm samt päronsmörkräm (ja, det var olika gånger alltså haha). De var väldigt goda också..
Sen måste jag också säga att vi var väldigt nöjda med biskvierna (i långpanna) som vi gjorde förra året (eller var det året innan?!) till jul.. med apelsinkrokant i ..
Såg en bild flasha förbi och tog en screenprint.. det ska jag prova i äppeltider sedan!
Delar med mig av tanken.. ja bilden då! Det är ingen direkt recept, men bilden är ganska talande
Planen är äpplen, smördeg, kanel, socker och smör.
Tänkte skära smördegen i remsor.. sedan skala äpplen, kärna ur.. skiva lagom tjockt (vill inte ha för tunna).. sedan vända dem på ett fat med kanel och lite lite strösocker (blandat, inte mycket socker för varma äpplen blir söta ändå)... snurra in äppelskivorna i en lagom remsa med pajdeg (som på bilden).
Lägga på plåt.. pensla med lite smör.. in i ugnen på ca 200 grader (chansning) äppelskivan ska bli lite mjuk och degen ska fluffa upp sig lite (utan att bli bränd) i ca 15 min (får nog vakta o prova tiden lite...)
Strö över lite florsocker vid servering.. 😃
Det var min tanke iaf!
Låter gott i huvudet 😍
Delar med mig av tanken.. ja bilden då! Det är ingen direkt recept, men bilden är ganska talande
Logga in
Skapa konto
Planen är äpplen, smördeg, kanel, socker och smör.
Tänkte skära smördegen i remsor.. sedan skala äpplen, kärna ur.. skiva lagom tjockt (vill inte ha för tunna).. sedan vända dem på ett fat med kanel och lite lite strösocker (blandat, inte mycket socker för varma äpplen blir söta ändå)... snurra in äppelskivorna i en lagom remsa med pajdeg (som på bilden).
Lägga på plåt.. pensla med lite smör.. in i ugnen på ca 200 grader (chansning) äppelskivan ska bli lite mjuk och degen ska fluffa upp sig lite (utan att bli bränd) i ca 15 min (får nog vakta o prova tiden lite...)
Strö över lite florsocker vid servering.. 😃
Det var min tanke iaf!
Låter gott i huvudet 😍