raveper raveper skrev:
Gjorde en sån här idag. Inte för att min ser lika fin ut men kommer nog bli lika god till en fika i helgen.
[bild]
Kan ju inte bli annat än gott, allt i är ju gott :)(y)

Gjorde semifreddo ofta förut (ej med hallon) och om jag nu inte minns helt fel.. var den verkligen stenhård när man tog ut den från frysen.. så kom ihåg att ta ut den i tid innan servering :) (alt ta fram ishackan;))

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Recept på maränggrottor med grädde, jordgubbar, passionsfrukt. Text på svenska. Fotografi av dessert nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den där lät lätt och smarrig..

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Kramla
Nationaldagen närmar sig och med den har vi en tradition av att inta en glass vid något trevligt ställe i eller runt Uppsala.
I år har minsta sonen ett kalas att gå på och för att få ihop pysslet med tider har jag bestämt att göra egen glass.
Valet föll på Rabarberglass då jag hade kvar rabarber efter en paj för nån vecka sedan, kokade rabarber och socker redan då och resten av glassen gjordes nu idag.
Väntar nu med spänning på att ta fram den på nationaldagen och bjuda familjen på.

Recept o bilder från jennysmatblogg.nu

//Kramla
Glass i präglade glas skålar, toppad med röda bitar, sannolikt bär, på ljust underlag.
Skapa konto

Recept på rabarberdessert med grädde och kondenserad mjölk, visuell instruktion, matlagningssteg.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Nationaldagen närmar sig och med den har vi en tradition av att inta en glass vid något trevligt ställe i eller runt Uppsala.
I år har minsta sonen ett kalas att gå på och för att få ihop pysslet med tider har jag bestämt att göra egen glass.
Valet föll på Rabarberglass då jag hade kvar rabarber efter en paj för nån vecka sedan, kokade rabarber och socker redan då och resten av glassen gjordes nu idag.
Väntar nu med spänning på att ta fram den på nationaldagen och bjuda familjen på.

Recept o bilder från jennysmatblogg.nu

//Kramla
[bild]
[bild]
Vi ser fram emot din provsmakning också :D

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Här blev det årets första Rabarbersmulpaj :) (förra gången var det "vanlig paj" )

En ugnsform med en gyllenbrun smulpaj, troligen äpple, på ett mörkt bord.
Skapa konto

En ugnsform med gyllenbrun smulig topp, förmodligen en varm smulig paj, serverad på ett bord.
Skapa konto

Maken tog två gånger, vilket typ aldrig händer.. så jag antar att den var god!

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Rabarber is the shit.
Gillar dock mer crunchy eller knäckiga pajer.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag kör med mormors recept på rabarberpaj. Täcket görs av 1hg smör, 2 msk sirap, 3/4 dl socker och 4 dl havregryn. Sirapen gör att det blir knäckigt och gott!

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Rabarber is the shit.
Gillar dock mer crunchy eller knäckiga pajer.
Den andra varianten jag brukar göra är lite knäckigare (själva pajdegen, den har inget smul så att säga)

Men rabarberpaj funkar i alla konstellationer hehe

Smulet jag använde denna gång (recept från ica):

125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1/2 - 1 tsk flingsalt (viktigt att flingsalt används, används vanligt salt minska på mängden)

Redigerat:
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag kör med mormors recept på rabarberpaj. Täcket görs av 1hg smör, 2 msk sirap, 3/4 dl socker och 4 dl havregryn. Sirapen gör att det blir knäckigt och gott!
Får prova nästa gång! :D

Idag är det en speciell dag, inte bara nationaldag.. så jag har precis gjort "kakan" till Pinocchiotårta.. och jag gjorde någon slags rabarberkompott/kräm igår kväll.. nu saknas bara de färska svenska jordgubbarna och lite grädde :D

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Nationaldagsfirande med den efterlängtade glassen, min yngsta tittade med förskräckta ögon på mig och frågade! - måste jag äta upp blomman:crysmile:
Den var precis så god som jag hade tänkt mig och jag kan varmt rekommendera den som dessert en varm sommardag.

//Kramla

Glass i genomskinlig skål på en hand, garnerad med rödlök och blommor, mot gräs.
Skapa konto

Svenska flaggan vajar mot en klarblå himmel, omgivet av gröna trädgrenar.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Knäckig = måste, hos mig i alla fall. Så nu "måste" jag köpa en sirap som jag sen inte vet vad jag ska göra med:rofl: Jag är inte mycket för sötsaker och mannen, diebetiker, äter nåt ordinärt med socker en gång i kvartalet.
Vilken sirap, vit eller? Så jag kan söka på andra använgningsområden, gissar den håller i evigheter.

Åsa Lund
Maria T Maria T skrev:
Knäckig = måste, hos mig i alla fall. Så nu "måste" jag köpa en sirap som jag sen inte vet vad jag ska göra med:rofl: Jag är inte mycket för sötsaker och mannen, diebetiker, äter nåt ordinärt med socker en gång i kvartalet.
Vilken sirap, vit eller? Så jag kan söka på andra använgningsområden, gissar den håller i evigheter.
Vanlig ljus sirap. Om inte annat går den åt till jul när det är dags att göra kola och knäck :cool:

• Älska
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
P I N N O C H I O T Å R T A

Ett lager av tårta med grädde och sylt, toppad med rostade mandelspån, på ett köksbord.
Skapa konto

Min favorittårta! Vad passar bättre..

Ett lager av Victoria spongekaka med grädde, sylt och mandelspån på toppen.
Skapa konto

Rabarberkompott, jordgubbar och grädde.

Bröd med rosa pålägg på bakplåtspapper, köksbänk, citroner i nät bakom.
Skapa konto

Första gången jag hade rabarber på.. kokade en kompott dagen innan (socker vatten o rabarber) gick smidigt att bre på (trots marängen..) fick tydligen perfekt konsistens hehe

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Svärmor skickade ett recept på fånen.. som hon tyckte lät som nått för mig (som just nu rabarberfanatisk). Tänkte dela det med er också.. för det lät smaskigt..

R A B A R B E R K L A D D K A K A

Recept på rabarberkladdkaka med vaniljglass, ingredienser, och tillagningsinstruktioner, rosa och svart text.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.