154 176 läst ·
1 603 svar
154k läst
1,6k svar
Gottetråden!
Kan ju inte bli annat än gott, allt i är ju gottraveper skrev:
Gjorde semifreddo ofta förut (ej med hallon) och om jag nu inte minns helt fel.. var den verkligen stenhård när man tog ut den från frysen.. så kom ihåg att ta ut den i tid innan servering
Nationaldagen närmar sig och med den har vi en tradition av att inta en glass vid något trevligt ställe i eller runt Uppsala.
I år har minsta sonen ett kalas att gå på och för att få ihop pysslet med tider har jag bestämt att göra egen glass.
Valet föll på Rabarberglass då jag hade kvar rabarber efter en paj för nån vecka sedan, kokade rabarber och socker redan då och resten av glassen gjordes nu idag.
Väntar nu med spänning på att ta fram den på nationaldagen och bjuda familjen på.
Recept o bilder från jennysmatblogg.nu
//Kramla
I år har minsta sonen ett kalas att gå på och för att få ihop pysslet med tider har jag bestämt att göra egen glass.
Valet föll på Rabarberglass då jag hade kvar rabarber efter en paj för nån vecka sedan, kokade rabarber och socker redan då och resten av glassen gjordes nu idag.
Väntar nu med spänning på att ta fram den på nationaldagen och bjuda familjen på.
//Kramla
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vi ser fram emot din provsmakning ocksåKramla skrev:
Nationaldagen närmar sig och med den har vi en tradition av att inta en glass vid något trevligt ställe i eller runt Uppsala.
//Kramla
[bild]
[bild]
Här blev det årets första Rabarbersmulpaj
(förra gången var det "vanlig paj" )
Maken tog två gånger, vilket typ aldrig händer.. så jag antar att den var god!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Maken tog två gånger, vilket typ aldrig händer.. så jag antar att den var god!
Den andra varianten jag brukar göra är lite knäckigare (själva pajdegen, den har inget smul så att säga)raveper skrev:
Men rabarberpaj funkar i alla konstellationer hehe
Smulet jag använde denna gång (recept från ica):
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1/2 - 1 tsk flingsalt (viktigt att flingsalt används, används vanligt salt minska på mängden)
Redigerat:
Får prova nästa gång!Åsa Lund skrev:
Idag är det en speciell dag, inte bara nationaldag.. så jag har precis gjort "kakan" till Pinocchiotårta.. och jag gjorde någon slags rabarberkompott/kräm igår kväll.. nu saknas bara de färska svenska jordgubbarna och lite grädde
Nationaldagsfirande med den efterlängtade glassen, min yngsta tittade med förskräckta ögon på mig och frågade! - måste jag äta upp blomman
Den var precis så god som jag hade tänkt mig och jag kan varmt rekommendera den som dessert en varm sommardag.
//Kramla
Den var precis så god som jag hade tänkt mig och jag kan varmt rekommendera den som dessert en varm sommardag.
//Kramla
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Knäckig = måste, hos mig i alla fall. Så nu "måste" jag köpa en sirap som jag sen inte vet vad jag ska göra medÅsa Lund skrev:
Vilken sirap, vit eller? Så jag kan söka på andra använgningsområden, gissar den håller i evigheter.
Vanlig ljus sirap. Om inte annat går den åt till jul när det är dags att göra kola och knäckMaria T skrev:
Knäckig = måste, hos mig i alla fall. Så nu "måste" jag köpa en sirap som jag sen inte vet vad jag ska göra medJag är inte mycket för sötsaker och mannen, diebetiker, äter nåt ordinärt med socker en gång i kvartalet.
Vilken sirap, vit eller? Så jag kan söka på andra använgningsområden, gissar den håller i evigheter.
P I N N O C H I O T Å R T A
Min favorittårta! Vad passar bättre..
Rabarberkompott, jordgubbar och grädde.
Första gången jag hade rabarber på.. kokade en kompott dagen innan (socker vatten o rabarber) gick smidigt att bre på (trots marängen..) fick tydligen perfekt konsistens hehe
Logga in
Skapa konto
Min favorittårta! Vad passar bättre..
Logga in
Skapa konto
Rabarberkompott, jordgubbar och grädde.
Logga in
Skapa konto
Första gången jag hade rabarber på.. kokade en kompott dagen innan (socker vatten o rabarber) gick smidigt att bre på (trots marängen..) fick tydligen perfekt konsistens hehe