Spisen i sommarstugan har dött och ny måste införskaffas. Den gamla spisen är från 80/90-tal och har en kontakt med tre stift (hon/hane). Den tilltänkta spisen är fyrstiftad, försäljaren hävdar att det överflödiga stiftet kan tas bort. Har försökt att informera mig via diverse forum men fattar ingenting. Vill inte elda upp huset. Går det att ta bort ett stift?

Tack!
 
3 stift på den gammala, då är det en ren 230 V spis, har du kollad på skylten, det står säkert 230 V där och kanske några inkopplingsalternativ som 1 -fas 2 -fas och 3- gas med nolla. Och troligtvis är det bara 1 propp till den. Du måste antingen dra om så det blir 3 - fas + nolla fram till spisen eller köpa. Vad står det på skylten till den nya. Ett foto på den för att få info om du kan använda den.
 
J jonaserik skrev:
3 stift på den gammala, då är det en ren 230 V spis, har du kollad på skylten, det står säkert 230 V där och kanske några inkopplingsalternativ som 1 -fas 2 -fas och 3- gas med nolla. Och troligtvis är det bara 1 propp till den. Du måste antingen dra om så det blir 3 - fas + nolla fram till spisen eller köpa. Vad står det på skylten till den nya. Ett foto på den för att få info om du kan använda den.
Den gamla spisen är på 380v enligt skylten och uttaget har möjlighet att ta fyra stift. Går det att köra på en 400v spis?
 
  • Elvarmarens etikett med elschema, installationsinstruktioner, 380V anmärkning och ansluten kabelkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på stickproppen tack! Bild på märkskylten på den nya spisen eller exakt modellbeteckning? En ren 400 V spis med 400 V elementspänningen borde fungera där den gamla sitter om det verkligen är 3-fas. Hur många säkringar går till den gamla spisen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Bild på stickproppen tack! Bild på märkskylten på den nya spisen eller exakt modellbeteckning? En ren 400 V spis med 400 V elementspänningen borde fungera där den gamla sitter om det verkligen är 3-fas. Hur många säkringar går till den gamla spisen?
Här är den tilltänkta spisen:
https://www.elon.se/elvita-ccs46401vn#additional

Tre säkringar går till spisen.

Se nya foton:
 
  • Grå verktygshuvud med märkningar, skruvar och central öppning, troligen en elektrisk kabelskalare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig Perilex-vägguttag för trefasström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din gamla var en ren 380V spis !!! Alltså 2 eller 3 faser utan nolla.
Vad står det på den nya spisens skylt ?
Kanske elementspänning 230V och då måste det vara en Nolla framdragen.
Tag en bild av sylten på nya spisen samt kontakten i väggen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tyvärr står det inte hur den nya spisen kan kopplas kopplas in. Man måste ha en bild på inkopplingsskylten på spisens baksida.

Cioran, har du en riktig spänningsmätare och kan mäta med den?
 
Ännu en bild från den gamla spisen bifogad. Har ingen spänningsmätare. Enligt specifikationerna från den nya:

"Strömförsörjning380–415 V 3~, 50 Hz
Märkeffekt för elanslutning9 300 W"
 
  • Typskylt med tekniska specifikationer: modell, produkt- och serienummer, spänning, effekt, tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cioran skrev:
"Strömförsörjning380–415 V 3~, 50 Hz
Märkeffekt för elanslutning9 300 W"
Ja står det så ska det säkert fungera där den gamla spisen står. Var hittade du den specifikationen? Tyckte jag letade överallt...
 
Det är en riktigt 400V spis. Så den klarar sig utan nolla. Många spisar som anges som 400V är 230V. Men den här är 400V den kommer att fungera. Inget stift behöver tas bort.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Då är det grönt , är den nya klar med stickpropp och 3 stift + jord , bara plugga in och laga maten och mamma glad.
 
  • Gilla
Cioran
  • Laddar…
Tusen tack för all hjälp! Vilka hjältar ni är. Spis beställd, kommer på måndag.
 
D
Jag undrar om ni missförstår varann. Den kontakt som du visar har 4 stift: 3 för varje fas och jordstiftet i mitten. Misstänker att det är denna kontakt som du kallar 3-stifts. Och jag misstänker att spisen du har beställt har fem stift i kontakten.

Du vet inte om ditt befintliga perilexuttag är fullkopplat. Skruva loss höljet på vägguttaget och fota hur det ser ut. Det ska vara fem trådar in i det. Först då vet du med rimlig säkerhet om det kommer att funka.

Så har jag uppfattat den här tråden.
C Cioran skrev:
Tusen tack för all hjälp! Vilka hjältar ni är. Spis beställd, kommer på måndag.
 
C Cioran skrev:
"Strömförsörjning380–415 V 3~, 50 Hz
Märkeffekt för elanslutning9 300 W"
Nya spisen behöver alltså heller ingen nolla så det är inget problem om den saknas i Perilex-uttaget denna gång.
 
  • Gilla
hempularen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.