Spisen i sommarstugan har dött och ny måste införskaffas. Den gamla spisen är från 80/90-tal och har en kontakt med tre stift (hon/hane). Den tilltänkta spisen är fyrstiftad, försäljaren hävdar att det överflödiga stiftet kan tas bort. Har försökt att informera mig via diverse forum men fattar ingenting. Vill inte elda upp huset. Går det att ta bort ett stift?
Tack!
Tack!
3 stift på den gammala, då är det en ren 230 V spis, har du kollad på skylten, det står säkert 230 V där och kanske några inkopplingsalternativ som 1 -fas 2 -fas och 3- gas med nolla. Och troligtvis är det bara 1 propp till den. Du måste antingen dra om så det blir 3 - fas + nolla fram till spisen eller köpa. Vad står det på skylten till den nya. Ett foto på den för att få info om du kan använda den.
Den gamla spisen är på 380v enligt skylten och uttaget har möjlighet att ta fyra stift. Går det att köra på en 400v spis?J jonaserik skrev:3 stift på den gammala, då är det en ren 230 V spis, har du kollad på skylten, det står säkert 230 V där och kanske några inkopplingsalternativ som 1 -fas 2 -fas och 3- gas med nolla. Och troligtvis är det bara 1 propp till den. Du måste antingen dra om så det blir 3 - fas + nolla fram till spisen eller köpa. Vad står det på skylten till den nya. Ett foto på den för att få info om du kan använda den.
Bild på stickproppen tack! Bild på märkskylten på den nya spisen eller exakt modellbeteckning? En ren 400 V spis med 400 V elementspänningen borde fungera där den gamla sitter om det verkligen är 3-fas. Hur många säkringar går till den gamla spisen?
Här är den tilltänkta spisen:J Josth skrev:
https://www.elon.se/elvita-ccs46401vn#additional
Tre säkringar går till spisen.
Se nya foton:
Din gamla var en ren 380V spis !!! Alltså 2 eller 3 faser utan nolla.
Vad står det på den nya spisens skylt ?
Kanske elementspänning 230V och då måste det vara en Nolla framdragen.
Tag en bild av sylten på nya spisen samt kontakten i väggen.
Vad står det på den nya spisens skylt ?
Kanske elementspänning 230V och då måste det vara en Nolla framdragen.
Tag en bild av sylten på nya spisen samt kontakten i väggen.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Toppen, tack!J Josth skrev:
Här hittade jag det:
https://docs.elvita.se/CCS46401VN_sv-SE/S006904-A626316_sv-SE/topics/D006926_sv-SE
Det är en riktigt 400V spis. Så den klarar sig utan nolla. Många spisar som anges som 400V är 230V. Men den här är 400V den kommer att fungera. Inget stift behöver tas bort.
Jag undrar om ni missförstår varann. Den kontakt som du visar har 4 stift: 3 för varje fas och jordstiftet i mitten. Misstänker att det är denna kontakt som du kallar 3-stifts. Och jag misstänker att spisen du har beställt har fem stift i kontakten.
Du vet inte om ditt befintliga perilexuttag är fullkopplat. Skruva loss höljet på vägguttaget och fota hur det ser ut. Det ska vara fem trådar in i det. Först då vet du med rimlig säkerhet om det kommer att funka.
Så har jag uppfattat den här tråden.
Du vet inte om ditt befintliga perilexuttag är fullkopplat. Skruva loss höljet på vägguttaget och fota hur det ser ut. Det ska vara fem trådar in i det. Först då vet du med rimlig säkerhet om det kommer att funka.
Så har jag uppfattat den här tråden.
C Cioran skrev: