Hej
Tänkte snygga till och glasa in min öppna spis.
Är det någon som gjort något liknande tidigare? Vet att många sätter dit en kassett men jag tycker det är fult.
Min tanke är att putsa ytan slät så man inte ser mönstret av tegelstenarna. Frågan är då vilken typ av putsbruk man kan använda som klarar värme?
Glasdörrar med fästen borde man kunna få tillverkade av ett glasmästeri? Något annat man ska tänka på så det blir rätt från början
 
  • Vitmålad öppen spis med sot och aska i spisutrymmet och spisverktyg framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Har kollat inlägg på detta forum under flera år men detta blir första kommentaren där jag känner att jag har något att dela med mig.
Vi har en likadan öppen spis i sovrummet en dryg meter från sängen.
Det betyder att vi normalt aldrig eldar i den då det fort blir för varmt för att sova där. Att sätta in en kassett var därför aldrig ett alternativ på grund av den ekonomiska aspekten.
Vi ville ändå ha glas/dörr på ifall man under längre strömavbrott eller extrem kyla skulle vilja elda och inte behöva ett separat gnistskydd eller vara rädd för att somna vid tänd brasa. Dessutom kan fåglarna väsnas en del när de försöker bygga bo ovanför gallret på skorstenen. Glas och dörr känns även mer modernt och ”rent”.
Jag gick till den lokala smeden och beställde några bitar 3 mm Cortenplåt, bockade som vinkeljärn i dimension 60 x 30 mm. Corten är det material som exempelvis energikassetten använde för sina kaminer, det används även som rabattkanter för att det får en rostig yta men rostar inte sönder. Med detta material svetsade jag sen samman två sidor av en kassett och placerade dessa i öppningen av spisen. Tätning mot spisens sidor gjordes med tätningsband av glasfiber som används för spisdörrar. Rutorna beställdes av den lokala glasmästaren, tror de är 4 mm ”eldglas”. Killen var lite nervös när han skulle skära glaset, det krävdes en del våld…
Gångjärn till dörren beställdes på nätet och är avsedda för hembyggda kaminer. Ventil under dörren gjordes som den vi har på en energikassett på nedervåningen, några hål i en plåtbit som kan skjutas i sidled för att reglera luften, dörren har även två lägen för detta ändamål, liksom på vår energikassett.
Vi har inte tätning i själva dörren, tänkte att det blev för klumpigt och det ska ju likväl komma in en del luft. Vi målat inte den och nu måste det vara mera än femton år sedan vi gjorde den. Värmen har påverkat färgen men vi tycker inte att det stör och den har inte rostat nämnvärt i denna torra miljö.
Under den tiden har vi kanske eldat en eller ett par gånger om året, glasen sotar igen men eftersom det är så sällan ser vi inte det som ett problem utan är nöjda med installationen.

Ursprungligen hade vi kvar original ”chatterad”, brun tegel på spisen, strax efter vi hade satt in ”spishörnan” så putsade vi över tegeln med vanlig ”C-putsbruk”, tunt så att tegelns form fortfarande syns. Då den ”chatterade” ytan var så grov var det inga problem med vidhäftning.
Under Corona renoverades sovrummet och då putsade vi över tegeln igen, inte för att det hade spruckit eller något men vi ville ha en ny yta. Fortfarande ser man telgelns form men det blev en slätare yta med Heyd’i fiberputs.
När frun har vaknat ska jag försöka ta några foto och lägga upp.
”I’ll be back”
/R
 
  • Gilla
alfons74
  • Laddar…
Här kommer bilder på mitt bygge. En kakelugn med stängd lucka och spegelblanka metallkanter i ett rum med brunaktigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen kaminlucka visande aska och en vedtrave. Spår av förbränning syns inne i kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelugn med stängd metallucka i en interiörmiljö, synliga handtag och tegeldetaljer, smutsig glasruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen, äldre spis med aska, loggar och löv, behöver städning, metallram, vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
E En glad amatör skrev:
Hej,
Har kollat inlägg på detta forum under flera år men detta blir första kommentaren där jag känner att jag har något att dela med mig.
Vi har en likadan öppen spis i sovrummet en dryg meter från sängen.
Det betyder att vi normalt aldrig eldar i den då det fort blir för varmt för att sova där. Att sätta in en kassett var därför aldrig ett alternativ på grund av den ekonomiska aspekten.
Vi ville ändå ha glas/dörr på ifall man under längre strömavbrott eller extrem kyla skulle vilja elda och inte behöva ett separat gnistskydd eller vara rädd för att somna vid tänd brasa. Dessutom kan fåglarna väsnas en del när de försöker bygga bo ovanför gallret på skorstenen. Glas och dörr känns även mer modernt och ”rent”.
Jag gick till den lokala smeden och beställde några bitar 3 mm Cortenplåt, bockade som vinkeljärn i dimension 60 x 30 mm. Corten är det material som exempelvis energikassetten använde för sina kaminer, det används även som rabattkanter för att det får en rostig yta men rostar inte sönder. Med detta material svetsade jag sen samman två sidor av en kassett och placerade dessa i öppningen av spisen. Tätning mot spisens sidor gjordes med tätningsband av glasfiber som används för spisdörrar. Rutorna beställdes av den lokala glasmästaren, tror de är 4 mm ”eldglas”. Killen var lite nervös när han skulle skära glaset, det krävdes en del våld…
Gångjärn till dörren beställdes på nätet och är avsedda för hembyggda kaminer. Ventil under dörren gjordes som den vi har på en energikassett på nedervåningen, några hål i en plåtbit som kan skjutas i sidled för att reglera luften, dörren har även två lägen för detta ändamål, liksom på vår energikassett.
Vi har inte tätning i själva dörren, tänkte att det blev för klumpigt och det ska ju likväl komma in en del luft. Vi målat inte den och nu måste det vara mera än femton år sedan vi gjorde den. Värmen har påverkat färgen men vi tycker inte att det stör och den har inte rostat nämnvärt i denna torra miljö.
Under den tiden har vi kanske eldat en eller ett par gånger om året, glasen sotar igen men eftersom det är så sällan ser vi inte det som ett problem utan är nöjda med installationen.

Ursprungligen hade vi kvar original ”chatterad”, brun tegel på spisen, strax efter vi hade satt in ”spishörnan” så putsade vi över tegeln med vanlig ”C-putsbruk”, tunt så att tegelns form fortfarande syns. Då den ”chatterade” ytan var så grov var det inga problem med vidhäftning.
Under Corona renoverades sovrummet och då putsade vi över tegeln igen, inte för att det hade spruckit eller något men vi ville ha en ny yta. Fortfarande ser man telgelns form men det blev en slätare yta med Heyd’i fiberputs.
När frun har vaknat ska jag försöka ta några foto och lägga upp.
”I’ll be back”
/R
Stort tack för en bra beskrivning! Det var precis den här infon jag var ute efter.
 
  • Gilla
En glad amatör
  • Laddar…
Har själv tittat på liknande lösning, men det blev kamininsats. Det som vägde över var problemet att få en lösning som minskar nedsotning av glasen.
Så bygger du själv ska du fundera på en konstruktion där tilluft sugs in över glasytan för att minska påsotning.
Du får titta på hur olika tillverkare har löst det.
En av våra spisar liknar din med en insats och vi eldar frekvent så det är gjutjärnsinsats.
 
Varsågod!
Ska tillägga att sidoglaset som inte går att öppna sotar igen fortast. Eftersom det inte är tätning runt luckan dras det in luft där som säkert hjälper till att ”ventilera” glaset i luckan. Om vi skulle använda den för mera regelbunden uppvärmning under vinterhalvåret skulle jag satsa på en kamininsats, mycket mera miljövänlig och betydligt effektivare.
Tror nog det går att finna någon som är hyfsat snygg med. Personligen är jag särskilt nöjd med att mitt hörn går runt om stolpen. Svårt att fånga på bild dock.
/R
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.