Jag renoverar en gammal DSA kamin från Danmark, och ska göra en rökvändarplatta av 25 mm Vermiculitplatta. Kaminen saknade den plattan, så jag vet inte hur den ska vara utformad, men på nätet hittade jag en kortfattad instruktion för dsa kaminer med en enkel skiss (sektion från sidan, se bif foto) på övre delen av förbränningskammaren. Där ser man att skivan ska stå på "skrå" mellan bakte och främre vägg i kammaren, vilket vad jag förstår innebär att skivan ska vara smalare än övre rektangulära kammaren som är 480x250 mm, och att rökgaserna således ska passera på sidorna av skivan. Texten säger också följaktligen att skivan ska placeras symmetriskt i kaminen med lika bred passage på båda sidor. Tyvärr säger det inget om hur stora spalter det ska vara, vilket jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Alla bidrag mottages tacksamt!

• En instruktionsskiss som visar en genomskärning av förbränningskammaren i en DSA kamin, med en keramisk rökvändarplatta monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Neptim800 skrev:
Jag renoverar en gammal DSA kamin från Danmark, och ska göra en rökvändarplatta av 25 mm Vermiculitplatta. Kaminen saknade den plattan, så jag vet inte hur den ska vara utformad, men på nätet hittade jag en kortfattad instruktion för dsa kaminer med en enkel skiss (sektion från sidan, se bif foto) på övre delen av förbränningskammaren. Där ser man att skivan ska stå på "skrå" mellan bakte och främre vägg i kammaren, vilket vad jag förstår innebär att skivan ska vara smalare än övre rektangulära kammaren som är 480x250 mm, och att rökgaserna således ska passera på sidorna av skivan. Texten säger också följaktligen att skivan ska placeras symmetriskt i kaminen med lika bred passage på båda sidor. Tyvärr säger det inget om hur stora spalter det ska vara, vilket jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Alla bidrag mottages tacksamt!
Kanske lite sent, men ...

Är denna passagen helt stängt, när skivan stå på "skrå" enligt skiss?

Skiss av tvärsnitt av förbränningskammare med en röd pil som markerar luftflödets passage när en skiva står snett eller på "skrå".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H he-peter skrev:
Kanske lite sent, men ...

Är denna passagen helt stängt, när skivan stå på "skrå" enligt skiss?

[bild]
Hej!
Nej, skivan är 100 mm smalare än den rektangulära rökgången, så det är 50 mm öppen spalt på resp sida. Gjorde skivan i 30 mm Vermiculite, och fick MVG av sotaren vid besiktningen! 👍😀

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.