Hej! Vi tänker köpa ett hus från 70-talet som behöver ett mekanisk isolerade golv. Vi förstår att det behövs en bygglov. Min man är snickare. Är det lätt att hitta tekniker för projektering och besiktning och installera det själv (utan fläkten)?
Huset har självdrag ventilation och behöver ny värmesystem också. Vad är bra lösningar till båda samtidigt?
Tack!
Huset har självdrag ventilation och behöver ny värmesystem också. Vad är bra lösningar till båda samtidigt?
Tack!
Du menar mekaniskt ventilerat golv. Enklast är nog att höra av sig till exempelvis Nivell eller Subfloor, om man vill ha en färdig lösning. Iallafall Nivelll kan bistå med projektering, det finns info på deras hemsida. Då vill de säkert ha planritning osv.
Det är inte svårt, men kan vara jobbigt.A Anamaria Dobrin skrev:Hej! Vi tänker köpa ett hus från 70-talet som behöver ett mekanisk isolerade golv. Vi förstår att det behövs en bygglov. Min man är snickare. Är det lätt att hitta tekniker för projektering och besiktning och installera det själv (utan fläkten)?
Huset har självdrag ventilation och behöver ny värmesystem också. Vad är bra lösningar till båda samtidigt?
Tack!
Det är klart att ni kan ta in en firma som ansvarar för helheten, men det blir dyrt.
Jag och sambon är överutbildade kontorsråttor (jag har dock växt upp med en snickare till farsa, och är inte ohändig) och vi installerade ett mekaniskt ventilerat undergolv (ca 100kvm) från Subfloor på egen hand (och bytte syllar).
Subfloor var OTROLIGT bra att ha med att göra som konsument. Rekommenderas varmt.
Var inga problem alls med fläkten, men vi har nästan "raka rör" i kåken, så inget behov av injustering av flöden i olika delar.
Läs på! Finns massor av information på nätet. Har ni trots det svårt att förstå hur ni ska utföra vissa moment eller bara inte finner lösningar på problem så kan ni prova kontakta Subfloor och/eller fråga här.
Tips - många produkter Nivell och Subfloor säljer finns det alternativ till på Bauhaus och andra ställen. Kan vara otroligt mycket billigare. Sparade tusenlappar enbart på att köpa butyltejp från Bauhaus istället för Subfloor.
En grej till - undvik 45x45 träreglar. Vi blev rekommenderade 45x45 och började med det, men de var fördjävliga att väga in. För krokiga och vridna. Lite dyrare med 45x70, men sparar massor av tid.
EDIT - Det är inte ett roligt jobb. Det är inte heller billigt. Tror mig minnas att en 3300mm 45x45-regel kostade >200kr, vilket är helt galet. Isoleringen dubbla det "normala" priset. Fötterna skitdyra. Osv...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack så mycket för svaret!K Kardan79 skrev:Det är inte svårt, men kan vara jobbigt.
Det är klart att ni kan ta in en firma som ansvarar för helheten, men det blir dyrt.
Jag och sambon är överutbildade kontorsråttor (jag har dock växt upp med en snickare till farsa, och är inte ohändig) och vi installerade ett mekaniskt ventilerat undergolv (ca 100kvm) från Subfloor på egen hand (och bytte syllar).
Subfloor var OTROLIGT bra att ha med att göra som konsument. Rekommenderas varmt.
Var inga problem alls med fläkten, men vi har nästan "raka rör" i kåken, så inget behov av injustering av flöden i olika delar.
Läs på! Finns massor av information på nätet. Har ni trots det svårt att förstå hur ni ska utföra vissa moment eller bara inte finner lösningar på problem så kan ni prova kontakta Subfloor och/eller fråga här.
Tips - många produkter Nivell och Subfloor säljer finns det alternativ till på Bauhaus och andra ställen. Kan vara otroligt mycket billigare. Sparade tusenlappar enbart på att köpa butyltejp från Bauhaus istället för Subfloor.
En grej till - undvik 45x45 träreglar. Vi blev rekommenderade 45x45 och började med det, men de var fördjävliga att väga in. För krokiga och vridna. Lite dyrare med 45x70, men sparar massor av tid.
EDIT - Det är inte ett roligt jobb. Det är inte heller billigt. Tror mig minnas att en 3300mm 45x45-regel kostade >200kr, vilket är helt galet. Isoleringen dubbla det "normala" priset. Fötterna skitdyra. Osv...
Hade nu redan fukt/mögel problem? 70-talets hus också?
Hur gick det med kommunen? Jag förstår att man behöver en bygglov för detta. Vem gjorde er projekt, SubFloor? Hur mycket tid tog kommunen för att godkänna?
Bytte ni syllarna själva också? Alla? Hur svårt var det?
Byggt 1978-79. Oisolerad platta på mark. Dåligt med kapilärbrytande material under.A Anamaria Dobrin skrev:
Golvvärme i badrum (en stor bov i dramat).
Tack och lov inga tryckta reglar!
Fanns mögel. Se bild.
Du får fråga någon annan, tex någon handläggare i kommunen, om ev. lov och anmälningar. Vågar inte säga vad som är rätt och fel (vi bor i en fristående kåk i detaljplanlagt område på landet och sökte inget lov).
Vad menar du med "gjorde er projekt"? Ingen gjorde något projekt åt oss.
Inte alla syllar. Marken lutar svagt mot husets baksida, men kraftigt från huset på framsidan. Undergolvet var risigt i lite drygt halva huset. Borde ha bytt runt om, men vi var trötta och slitna, så på framsidan är de gamla kvar. Det var bökigt och tog tid för oss. Var dock första gången och ingen av oss är snickare. Vi tog bort bit för bit. Pallade upp en bit i taget och sen "vek vi in" ny syll, och plockade bort stöttor allteftersom. Hade jag gjort om det hade nog använt en massa domkrafter.
Det finns garanterat bättre och sämre sätt att byta syll, och så måste man anpassa sig efter förutsättningarna. Om din partner är snickare så har han säkert kollegor att diskutera med/ta hjälp av. Annars finns ju internet. Allt finns på Youtube.😅
Räkna med att det tar massor av tid, blir dyrt (men mycket billigare än att leja bort) och gör ont. Jag vet inte hur stort huset är, men räkna med att behöva ta ledigt några veckor från jobbet. Det är ingenting ni gör kvällar och helger.
Tack igen för svaret! Nu kom jag på nånting värre… om det finns mögel och fukt under golvet och behöver byta syllarna också, kan det vara att även VÄGGARNA har fuktskador och mögel? Att man måste göra om väggarna..? 😳K Kardan79 skrev:Byggt 1978-79. Oisolerad platta på mark. Dåligt med kapilärbrytande material under.
Golvvärme i badrum (en stor bov i dramat).
Tack och lov inga tryckta reglar!
Fanns mögel. Se bild.
Du får fråga någon annan, tex någon handläggare i kommunen, om ev. lov och anmälningar. Vågar inte säga vad som är rätt och fel (vi bor i en fristående kåk i detaljplanlagt område på landet och sökte inget lov).
Vad menar du med "gjorde er projekt"? Ingen gjorde något projekt åt oss.
Inte alla syllar. Marken lutar svagt mot husets baksida, men kraftigt från huset på framsidan. Undergolvet var risigt i lite drygt halva huset. Borde ha bytt runt om, men vi var trötta och slitna, så på framsidan är de gamla kvar. Det var bökigt och tog tid för oss. Var dock första gången och ingen av oss är snickare. Vi tog bort bit för bit. Pallade upp en bit i taget och sen "vek vi in" ny syll, och plockade bort stöttor allteftersom. Hade jag gjort om det hade nog använt en massa domkrafter.
Det finns garanterat bättre och sämre sätt att byta syll, och så måste man anpassa sig efter förutsättningarna. Om din partner är snickare så har han säkert kollegor att diskutera med/ta hjälp av. Annars finns ju internet. Allt finns på Youtube.😅
Räkna med att det tar massor av tid, blir dyrt (men mycket billigare än att leja bort) och gör ont. Jag vet inte hur stort huset är, men räkna med att behöva ta ledigt några veckor från jobbet. Det är ingenting ni gör kvällar och helger.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
