U Utsliten och utdömd skrev:
Nej det är ingen fara alls, man spolar ju slingorna så det finns inget luft kvar i fördelare eller slingor. Sen är det ju viktigt när man tömt eller gjort ändringar på systemet att stänga av till fördelaren och sedan lufta radiatorerna och slingorna innan du öppnar till gv igen.

Ska du komplettera med fler slingor i en befintlig fördelare så stäng alla ventiler och flödesbegränsare (skriv ner inställningen) och även kranarna t/r till själva fördelaren/shunten innan. Så behöver du bara spola de nya slingorna.
ok. Då jag precis installerat en värmeväxlare till poolen på systemet så har jag nog haft golvvärmen öppen under tiden och säkert fått in luft, så behöver nog spola igenom oavsett.

Men men då får man lära sig hur det går till också :) Fortsättning följer.
Men summerat så fortsätter jag på konceptet och sätter dit 2 slingor till med fördelare i källaren :)

U
Tänk bara på att du byter vatten i stora delar av systemet när du spolar slingorna, så det är inget man vill göra i onödan, med risk för rost i radiatorer. Bättre att tänka till och stänga av delarna innan man gör ändringar.

• Gilla
hamph1337
  • Laddar…
Det kan/brukar gå att spola slingorna utan att fylla på med nytt vatten.
Nämligen genom att stänga termostater/ventiler till alla radiatorer och gv-slingor förutom en samt maxa flödet på cirkulationspumpen. På så sätt tvingas vattnet genom slingan, sen fortsätter man med nästa slinga.

• Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
U
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan/brukar gå att spola slingorna utan att fylla på med nytt vatten.
Nämligen genom att stänga termostater/ventiler till alla radiatorer och gv-slingor förutom en samt maxa flödet på cirkulationspumpen. På så sätt tvingas vattnet genom slingan, sen fortsätter man med nästa slinga.
Ja kanske med huvudcirk-pumpen att det kan gå.
Jag testade med det när vi drog nya rör i källaren men inte fått pannan än, då testade jag med pumpen på shunten. Problemet med det var att den pumpen pumpade ut luften i golvslingan igen. Vi har radiatorer i källaren och golvvärmen på entréplan så slingorna är högsta punkten i hela systemet.

U Utsliten och utdömd skrev:
Ja kanske med huvudcirk-pumpen att det kan gå.
Jag testade med det när vi drog nya rör i källaren men inte fått pannan än, då testade jag med pumpen på shunten. Problemet med det var att den pumpen pumpade ut luften i golvslingan igen. Vi har radiatorer i källaren och golvvärmen på entréplan så slingorna är högsta punkten i hela systemet.
I mitt fall har jag gott om möjlighet att pumpa ut luften till radiatorer på både BV och ÖV.
Ser att installatören av värmepumpen gjort en liten ficka i kretsen vid avluftningen där han kanske tänkt att luft som cirkulerar runt ska hamna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.