7 413 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Golvvärmefördelare i källare?
Sida 1 av 2
Jag har en fråga ang placering av golvvärmefördelare. Jag skulle av praktiska skäl vilja placera golvvärmefördelaren för vår tillbyggnad (2 våningar + källare) i källare. Det är två slingor per våning.
Är det en bra ide, går det öht?
Är det en bra ide, går det öht?
Bästa svaret
Det är alltid rekommenderat att sätta fördelaren på högpunkten om så kan ske.
Men många har fördelaren i källaren med slingor på ovanvåningen och det går således. Flera i forumet har kopplat det så, snart ropar dom nog till och bidrar med deras erfarenheter!
Men rådet är endå: Fördelaren ska sitta på högpunkten (alltså ovanvåningen)!
Men många har fördelaren i källaren med slingor på ovanvåningen och det går således. Flera i forumet har kopplat det så, snart ropar dom nog till och bidrar med deras erfarenheter!
Men rådet är endå: Fördelaren ska sitta på högpunkten (alltså ovanvåningen)!
Hur gick det med detta?
Skall själv installera vattenburen golvvärme. Har egentligen bara ett alternativ vilket är att ta ned fördelaren i källaren. Detta görs genom ett schakt som är mer eller mindre mitt på köksgolvet.
Är det omöjligt att lufta? Har pratat med rörmockarna i staden jag bor, men alla avråder...
Skall själv installera vattenburen golvvärme. Har egentligen bara ett alternativ vilket är att ta ned fördelaren i källaren. Detta görs genom ett schakt som är mer eller mindre mitt på köksgolvet.
Är det omöjligt att lufta? Har pratat med rörmockarna i staden jag bor, men alla avråder...
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Du "måste" ha en luftning vid högsta punkten. Det betyder inte nödvändigtvis att fördelaren med sin luftning måste sitta där, man kan ordna luftning på annat sätt. Men om du kan ordna ett utrymme där du kan ha en luftventil, så är det ju inte så långt ifrån att kunna sätta fördelaren där också.
Om du inte har en luftventil på högsta punkten, så finns risk att du ibland måste spola ur slingorna, en och en. Då får man koppla in en vattenslang och spola ur slingan. du kan behöva spola i 20 - 30 minuter per slinga för att få ut all luft (spola tills du inte ser några bubblor i utloppet, och fortsätt 20 minuter till). Det är inte helt lyckat för resten av systemet att spola in nytt syrerikt vatten, det påskyndar rosten i övriga delar av värmesystemet.
Jag har en slinga i badrummet på övervåningen, och några slingor på entrevåningen. Jag har lett ut golvvärmeslangen till fördelarutrymmet för badrummet, efter ungefär halva slingan. Där går den upp och vänder i ett U med en automatisk luftningsventil på toppen av Uet. Det har fungerat i 9 år nu. Jag har ju ingen aning om hur mycket luft som släpps ut där.
Om du inte har en luftventil på högsta punkten, så finns risk att du ibland måste spola ur slingorna, en och en. Då får man koppla in en vattenslang och spola ur slingan. du kan behöva spola i 20 - 30 minuter per slinga för att få ut all luft (spola tills du inte ser några bubblor i utloppet, och fortsätt 20 minuter till). Det är inte helt lyckat för resten av systemet att spola in nytt syrerikt vatten, det påskyndar rosten i övriga delar av värmesystemet.
Jag har en slinga i badrummet på övervåningen, och några slingor på entrevåningen. Jag har lett ut golvvärmeslangen till fördelarutrymmet för badrummet, efter ungefär halva slingan. Där går den upp och vänder i ett U med en automatisk luftningsventil på toppen av Uet. Det har fungerat i 9 år nu. Jag har ju ingen aning om hur mycket luft som släpps ut där.
Kul att det funkade. Har du någon luftningsventil som hempularen skriver om? Eller är det helt enkelt slingor som går rakt ned i källaren utan att passera gå så att säga...?N noone70 skrev:
Får inte plats med varken ventiler eller fördelare på bostadsplanet. Är en envånings villa med källare.
Det är slingor som går från källaren upp till bv och öv, inga luftningsventiler eller så.P Putnah skrev:
Ok, rörmokaren spolade rören ett bra tag så det måste göras.H hempularen skrev:Du "måste" ha en luftning vid högsta punkten. Det betyder inte nödvändigtvis att fördelaren med sin luftning måste sitta där, man kan ordna luftning på annat sätt. Men om du kan ordna ett utrymme där du kan ha en luftventil, så är det ju inte så långt ifrån att kunna sätta fördelaren där också.
Jag har sedan tidigare 4 + 4 + 3 slingor på husets 3 plan och de har aldrig behövts luftas (förutom nu när de 7 nya slingorna installerades) under de 8 år vi har bott i huset. Det är bara att hoppas att vi har lika tur resten av tiden vi bor här
Jag är medveten om att lösningen jag har valt inte är helt optimal, men det är tyvärr inte så mycket att göra åt det
Vi har en fördelare i källaren, som förser entreplan (5 slingor) och en fördelare, med avluftning, på övervåningen. Det funkar klockrent.
Har 1.5 bar tryck i mitt system och det duger gott å väl för att hålla det varmt och "trycka" ut all luft, tror jag i alla fall. Vi har varmt i alla rum.
Har 1.5 bar tryck i mitt system och det duger gott å väl för att hålla det varmt och "trycka" ut all luft, tror jag i alla fall. Vi har varmt i alla rum.
Har själv fördelare i källaren till 2 slingor på BV (höjdskillnad ca 1m). Har fungerat bra i 2års tid .. tänkte nu komplettera slingorna med ytterligare 2 slingor när jag insåg det här "problemet" .
vet inte om det hjälper att jag i övrigt har radiatorer i huset som jag kan lufta genom på ÖV ?
vet inte om det hjälper att jag i övrigt har radiatorer i huset som jag kan lufta genom på ÖV ?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 801 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 801 inlägg
Nej det är ingen fara alls, man spolar ju slingorna så det finns inget luft kvar i fördelare eller slingor. Sen är det ju viktigt när man tömt eller gjort ändringar på systemet att stänga av till fördelaren och sedan lufta radiatorerna och slingorna innan du öppnar till gv igen.hamph1337 skrev:
Ska du komplettera med fler slingor i en befintlig fördelare så stäng alla ventiler och flödesbegränsare (skriv ner inställningen) och även kranarna t/r till själva fördelaren/shunten innan. Så behöver du bara spola de nya slingorna.
Redigerat: