6 329 läst ·
66 svar
6k läst
66 svar
Golvvärme - vad behövs?
Fyra rum ska grävas ut och få golvvärme, inte de som heter "källare" på ritningen. Allrummet får två slingor p.g.a. storleken. Fördelaren har jag tänkt sätta lite ovanför den högra murstocken i pannrummet.L Liteavvarje skrev:
Varför inget i de rummen , problem med en massa rör i grunden ?
Hur kommer du att göra . hugga upp allt golv , gräva ur ( hur djupt om det går ) isolera ( hur mycket har du tänkt ) armera ( det behövs nog ) gjuta ( hur tjockt , slangarna vill ca min 5 cm ovanpå ) ytlager ( klinker matta e.t.c. )
Hur kommer du att göra . hugga upp allt golv , gräva ur ( hur djupt om det går ) isolera ( hur mycket har du tänkt ) armera ( det behövs nog ) gjuta ( hur tjockt , slangarna vill ca min 5 cm ovanpå ) ytlager ( klinker matta e.t.c. )
Du behöver en läggningsritning för att få det rätt , kolla in VVS golvvärme på nätet , det finns offertförfrågan att skicka in , är gratis att få , ta ett par stycken , då får du en ritning på förslag
tala även om var du vill ha fördelaren
tala även om var du vill ha fördelaren
Har helt enkelt inte råd att göra hela källaren, var inte meningen att göra så mycket som det nu kommer att bli ens.L Liteavvarje skrev:
Det stora rummet är redan utgrävt efter vi bytte trasigt avlopp. T.o.m. grävt ur för mycket då hjärtväggen inte gick ner så långt som vi hoppats. Ska ha 200mm isolering och 100mm armerad betong. Kommer inte ha klinker nånstans, troligtvis matta i badrummet och trägolv i övriga.
Inget kul när plånboken ska bestämma , men du ska ändock skicka förfrågan till företagen och då får du en ritning på förläggningen av slingorna , annars kommer du aldrig att få ordning på
hur det ska vara , inför dina kommande installationer , vilka vägar som kan vara bäst att lägga dom till fördelaren , då när man lägger slang så brukar man hugga hål in i nästa rum under golvnivå , ha ett hål där , upp hänga upp slangarna i taket med längd som räcker fram till
fördelaren , en skiss på ca , hoppas att du förstår
hur det ska vara , inför dina kommande installationer , vilka vägar som kan vara bäst att lägga dom till fördelaren , då när man lägger slang så brukar man hugga hål in i nästa rum under golvnivå , ha ett hål där , upp hänga upp slangarna i taket med längd som räcker fram till
fördelaren , en skiss på ca , hoppas att du förstår
Får ta och höra mig för. Som tur är kommer jag inte ha några väggar i vägen förutom den stora hjärtväggen då de byggs upp efter golvet är klart.
Skickade fem mail igår kväll och frågade vad jag behövde + läggningsritning. Fick svar från alla i morse.
Den första ville ha mitt telefonnummer
Nästa gav en lista på vad jag behövde
De två nästa skulle återkomma imorgon
Den sista länkade till en kundvagn med ihopplockat material och kunde ge mig en lägganvisning, men inte förrän jag handlat av dem.
Den första ville ha mitt telefonnummer
Nästa gav en lista på vad jag behövde
De två nästa skulle återkomma imorgon
Den sista länkade till en kundvagn med ihopplockat material och kunde ge mig en lägganvisning, men inte förrän jag handlat av dem.
Golvvärmebutiken ville att jag skulle använda deras formulär på hemsidan och hjälper till med läggningsritning om jag handlar av dem. Verkar vara så alla är, ingen hjälper till förrän man handlat av dem.
Du har PM tillbaka.
Fick en ny offert från Danmark nu med 120m ytterligare slang och utan skåpet + najverktyget, det kan jag skaffa billigare.
De hade ingenting för att underlätta böjar på slangarna, bara "bukkefix" vad det nu är.
De skickade med ett exempel på läggningsritning som såg helt annorlunda ut än vad jag trodde att den skulle göra. Har lagt el-golvvärme i badrummet och då gick jag bara från ena väggen till den andra i långa böjar, men så kanske man inte gör med vattenburen golvvärme? Bifogar ritningen som jag fick.
Fick en ny offert från Danmark nu med 120m ytterligare slang och utan skåpet + najverktyget, det kan jag skaffa billigare.
De hade ingenting för att underlätta böjar på slangarna, bara "bukkefix" vad det nu är.
De skickade med ett exempel på läggningsritning som såg helt annorlunda ut än vad jag trodde att den skulle göra. Har lagt el-golvvärme i badrummet och då gick jag bara från ena väggen till den andra i långa böjar, men så kanske man inte gör med vattenburen golvvärme? Bifogar ritningen som jag fick.
