L
Den varianten är perfekt , inga problem att justera in , det verkar vara radiostyrt
 
Den typen verka ha flödesmätare inbyggd det tycker jag är en stor fördel. Jag kör rad returen genom golven då behövs ingen shunt eller extra cp men då funkar det inte med termostater.
 
L
S smurfen72 skrev:
Den typen verka ha flödesmätare inbyggd det tycker jag är en stor fördel. Jag kör rad returen genom golven då behövs ingen shunt eller extra cp men då funkar det inte med termostater.
Har du GV i källaren ? hur blir det på sommaren när värmen kommer och raddarna stänger ,
 
Har enbart vattenburen golvvärme i kök och hall.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Den varianten är perfekt , inga problem att justera in , det verkar vara radiostyrt
Kanon!
Fördelarskåp då, behövs det? Har folk det? Känns som att det kanske mest behövs i ett inrett rum?
Kom på att det kanske kan bli problem att ha centralen i pannrummet då det utrymmet inte ska grävas upp, så jag kan inte lägga slangarna i golvet hela vägen. Enda sättet skulle vara tillsammans med avloppsröret till brunnen som ska installeras i pannrummet.
 

Bästa svaret

L
Det är upp till dig var du lägger slangarna , dom kan ligga varsom helst , bara att du ser till så dom inte ligger mot stenar , kan vara lämpligt att sätta en isolering runt på den del som ligger ihop med avloppet ( då en på tillopp och en på returen ) det har ingen betydelse att dom ligger tillsammans ,
Om du tittar på bilden som du länkade till , så kommer slangarna upp i en viss ordning för att kunna kopplas till fördelaren , dom ska komma så att de ansluts i en följd , slinga för slinga och inte i oordning , och lämpligt med avstånd som mellan kopplingarna , hur du då snurrar dom i golvet spelar ingen roll
Men vid 90 graders böjar , rekommenderas du till att ha de delar som används till det , ( finns i metall som man snäpper på slangen eller plaströr som träs på , )
Fördelarskåp behöver du inte , om du kan gömma fördelarna på ett bra ställe , på en vägg i en skrubb eller liknade , det är bara i villor på platta som man fäller in dom i vägg .
Du får se vad du kommer fram till
 
L
S smurfen72 skrev:
Har enbart vattenburen golvvärme i kök och hall.
Ok då är det inga problem att köra GV via returen , kanske lite svalare golv där det är klinker , annars ingen större skillnad på golven sommartid
 
Har inte klinkers där och kör inte sommar värme där heller enda rummet med klinkers är badrummet och där är det komfort elvärme i golvet och vattenburen rad och där går golvvärmen hela året man ska inte använda klinkers i det här klimatet.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Är det någon mall på hur flödet ska vara i slingorna , annars hur långa blir dom , har ett protokoll på olika flöden och längder på slingor , kanske inte stämmer riktigt med dina , men en fingervisning åt vilket håll det ska vara
 
L Liteavvarje skrev:
Det är upp till dig var du lägger slangarna , dom kan ligga varsom helst , bara att du ser till så dom inte ligger mot stenar , kan vara lämpligt att sätta en isolering runt på den del som ligger ihop med avloppet ( då en på tillopp och en på returen ) det har ingen betydelse att dom ligger tillsammans ,
Om du tittar på bilden som du länkade till , så kommer slangarna upp i en viss ordning för att kunna kopplas till fördelaren , dom ska komma så att de ansluts i en följd , slinga för slinga och inte i oordning , och lämpligt med avstånd som mellan kopplingarna , hur du då snurrar dom i golvet spelar ingen roll
Men vid 90 graders böjar , rekommenderas du till att ha de delar som används till det , ( finns i metall som man snäpper på slangen eller plaströr som träs på , )
Fördelarskåp behöver du inte , om du kan gömma fördelarna på ett bra ställe , på en vägg i en skrubb eller liknade , det är bara i villor på platta som man fäller in dom i vägg .
Du får se vad du kommer fram till
Det ingick ju 10 stycken 90 rörböjningsstöd i offerten, faktiskt i alla jag fått. Är det meningen att man tar bort dem när man lagt klart och najat fast slangen? Annars kan ju inte 10 stycken räcka för hela golvet.

Om jag skulle dra slangarna tillsammans med avloppsröret så skulle de hamna ovanför den högra vita rektangeln (murstock) och måste sen gå förbi murstocken och hamna på den nedre väggen. Känns som att det kan vara en omständig väg att gå för att hamna i alla rummen.
Kanske passar bättre i verkstan under pannrummet där också inkommande vattnet finns, dock utan någon golvbrunn och jag skulle få bila upp golvet där också.


Arkitektritning över en husplan med markerade rum och mått, inklusive en murstock i orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Dom 90 böjar du fått med är nog för att gå upp från golvet till fördelaren , alla ska sitta kvar ,
även dom som blir på andra ställen , troligtvis behöver du fler , där du ska tvära lite
Sedan det med hur komma fram till olika rum går inte att svara på , du får se hur du gör och möjligheten till det , en golvbrunn är alltid bra att ha när det finns vatten , och om det finns risk för vattenutströmning av något slag
I pannrum är det väl en gyllene regel att ha golvbrunn
 
L Liteavvarje skrev:
Dom 90 böjar du fått med är nog för att gå upp från golvet till fördelaren , alla ska sitta kvar ,
även dom som blir på andra ställen , troligtvis behöver du fler , där du ska tvära lite
Sedan det med hur komma fram till olika rum går inte att svara på , du får se hur du gör och möjligheten till det , en golvbrunn är alltid bra att ha när det finns vatten , och om det finns risk för vattenutströmning av något slag
I pannrum är det väl en gyllene regel att ha golvbrunn
Har snackat med min svåger, som är rörmokare, om att plocka bort en av acc-tankarna. Vi laddar aldrig dem ordentligt med kaminen så det blir nog bättre med bara en + att det frigör utrymme för golvvärmen. Så då hamnar fördelaren just där golvbrunnen kommer vara också, så då är åtminstone det bestämt.

Vad gäller böjarna såg jag i en offert att det var precis som du sa, mellan golv och födelare.
Några andra böjar har jag inte sett, bara massa lister att trycka fast rören i.
 
L
Bra då har vi kommit en bit på väg
En fråga har du fått något läggningsschema
 
L Liteavvarje skrev:
Bra då har vi kommit en bit på väg
En fråga har du fått något läggningsschema
Nope, ingenting sånt. Har inte visat min ritning utanför byggahus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.